Nieuwe klepsteelrubbers monteren met ingebouwde motor

Plaats reactie
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Nieuwe klepsteelrubbers monteren met ingebouwde motor

Bericht door CitRoel » do 2 okt, 2014 09:03

Onze Azam6 rookte flink en we verdachten de klepsteelrubbers of klepseals. Nou blijkt dat het type motor wat in een Azam6 ligt (Ami6 AXM) geen klepsteelrubbers heeft. Alleen vertelde de vorige eigenaar dat hij de wel heeft laten monteren toen ie afgeleverd werd. Ik heb dus een setje gekocht en ik wilde ze inbouwen zonder het halve blok uit elkaar te moeten halen. Hierbij de beschrijving hoe we dat gedaan hebben.

Stap 1:

Ik wilde ook de motorolie vervangen dus die heb ik warm afgetapt en meteen de kleppendeksels eraf gehaald en schoongemaakt. Gelijk ook de tuimelaars eraf, op de foto is er één af.
Afbeelding

Stap 2:

Ik heb schoon nieuw touw gekocht en dat met olie ingesmeerd om het pluizen tegen te gaan. Daar heb ik zo'n 1,5 á 2 meter van via het bougiegat in de verbrandingskamer geprutst. Met behulp van de slinger de motor zo gedraaid dat de zuiger tegen het touw aan drukt en zo de kleppen dicht houdt als je aan de buitenkant tegen de klepveer drukt.
Afbeelding

Stap 3:

Mijn broer heeft een speciaal stukje gereedschap gemaakt zodat je met een hevel de klepveer in kan drukken, op deze manier gaat het heel beheerst en vallen de "halve maantjes" er zo af. Ik kwam er achter dat we dubbele klepveren hebben... ik dacht dat alleen oudere lichtere blokjes dat hadden.
Afbeelding

Stap 4:

Nu kan de oude klepseal eraf, en de nieuwe, die ik in een bakje warm olie had liggen erop. In het setje seals wat ik gekocht had zaten 2 verschillende type seals, 2 zachte rubberen en 2 harde kunststoffen. De zachte rubberen gingen er heel fijn op maar de harde gingen meteen kapot, ik heb dus twee rubberen erbij gehaald omdat je ze volgens bronnen voor de in en uitlaatkant kunt gebruiken. Aanrader!
De oude eraf...
Afbeelding

Bij de uitlaatklep rechts was de klepseal kapot en dus hoogstwaarschijnlijk de "rookbron".
Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe erop... (met een lange dopsleutel van een doppensetje kan je ze mooi aantikken tot ze vlak tegen het metaal aan liggen)
Afbeelding

Als alle 4 vervangen zijn kunnen de klepveren er weer op. Ik heb de klepstelen en rubbers ingesmeerd met nieuwe olie zodat ze niet droog moeten werken tot er olie in de kleppendeksels loopt.
Afbeelding

De tuimelaars kunnen er weer op, ik heb de laatste kopmoer ook gelost zodat ik alle 3 de moeren met hetzelfde "moment" aan kon draaien. 1ste keer 10nm en de tweede keer 20nm. Nu moet de klepspeling gecontroleerd en zo nodig aangepast worden, je hebt toch de tuimelaars eraf gehad. Bij de meeste eendjes moet dit met koude motor, das het makkelijkst. Bij deze echter moet dat warm...
De kleppendeksels weer erop, ik heb nieuwe pakkingen ertussen gedaan omdat ze hard waren geworden. Als je ze met de nagel makkelijk in kan drukken is dit in principe niet nodig maar ze kosten weinig dus vervangen als je twijfelt!
Ik zag met starten al verschil en na een stukje rijden was de rook significant minder! :wink:

Ik hoop dat mijn beschrijving nuttig en bruikbaar is. Het gereedschapje wil ik eventueel wel uitlenen...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 2 okt, 2014 09:14

Mooi gedaan maar voor het vasthouden van de klep bestaat ook een speciaal gereedschapje dat je zou kunnen maken van een oude bougie.
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » do 2 okt, 2014 09:29

Heel indrukwekkend deze verslag.
Maar was het niet makkelijker om even de motor eraf te halen?
Zodat je gewoon op werkhoogt erbij kan?

Of CitRoel ben jij zo lenig! :D

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 2 okt, 2014 10:35

super goed ideee, nog niet aan gedacht! meestal doe ik een combi met zuigerveren, maar dit ga ik zeker ook een keer proberen

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 2 okt, 2014 11:29

Dabdriver schreef:Heel indrukwekkend deze verslag.
Maar was het niet makkelijker om even de motor eraf te halen?
Zodat je gewoon op werkhoogt erbij kan?

Of CitRoel ben jij zo lenig! :D
nee juist veel makkelijker als hij nog in de auto zit! staat alles lekker vast scheelt veel werk!!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 2 okt, 2014 13:28

Mooi idee om het zo te doen. Ik zou ze er zelf liever afhalen omdat je dan ook de kleppen opnieuw kunt inslijpen en de staat evan kunt bekijken.

Aan de andere kant scheelt jouw manier ook weer omdat je het spruitstuk niet los hoeft te halen. Mooi tooltje trouwens om de klepveer in te drukken! Eenvoudig, maar effectief.

Wat betreft die klepseals. Ik ben er vorige week nog mee bezig geweest en kon ze redelijk soepel op hun plaats drukken en ze gingen echt niet stuk. Wel met wat olie ertussen natuurlijk, maar zonder de klep op z'n plaats. Heb het idee dat je dan toch wat meer ruimte hebt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 2 okt, 2014 19:40

Ramon schreef:
Dabdriver schreef:Heel indrukwekkend deze verslag.
Maar was het niet makkelijker om even de motor eraf te halen?
Zodat je gewoon op werkhoogt erbij kan?

Of CitRoel ben jij zo lenig! :D
nee juist veel makkelijker als hij nog in de auto zit! staat alles lekker vast scheelt veel werk!!
Precies Ramon! En met de spatborden eraf kan je er makkelijk bij, wel op een krukje gaan zitten. :wink:
Ik wist niet dat er zo'n tooltje was om de kleppen tegen te houden, dit was makkelijk voorhanden.
Ik had de kunsstoffen seals in een bakje warme olie liggen, ze schoven makkelijk over de "ribbels" maar daarna braken ze. Misschien hoorde de harde op de inlaatkleppen, die steel is een fractie dunner.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 2 okt, 2014 22:57

Scheelt inderdaad iets van een halve mm ongeveer. Met t oog is dit niet goed te zien. Met een digitale schuifmaat wel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 17 okt, 2014 16:32

Dat verklaard een hoop!
De rubberen passen op allebei. Dus het was makkelijk opgelost.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie