Verschil A06/664 en A 06/635 motor
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Verschil A06/664 en A 06/635 motor
Weet iemand wat het verschil tussen deze motoren is? Het plaatje van de A 06/664 is zwart en van de A 06/635 is rood. En zijn de cilinder koppen uitwisselbaar?
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
En de 664 heeft 1 pk minder volgens Cats.
Als je dit:
http://cats-citroen.com/citroen_2cv/
leest dan lijken alle latere motoren loodvrij geschikt.
Als je dit:
http://cats-citroen.com/citroen_2cv/
leest dan lijken alle latere motoren loodvrij geschikt.
Klopt helemaal, de a06/635 heeft en compressieverhouding 1:8,5 en de a06/664 1:7,9. Hierdoor kan laatstgenoemde op euro 95 rijden.
Koppen zijn t zelfde, verschil zit m volgens mij alleen in de zuiger. Ik kan aan de koppen geen veschil ontdekken. Heb afgelopen week nog koppen van een ap6/664 blokje op een ouder ak2 blok gezet en lijkt prima te passen.
Waarom? Omdat die koppen uit 1990 waren en de andere uit begin jaren 70. Alu werd erg poreus en echt ieder schroefdraad kwam eruit zetten. Met helicoil en al zelfs, dus afgeschreven.
Koppen zijn t zelfde, verschil zit m volgens mij alleen in de zuiger. Ik kan aan de koppen geen veschil ontdekken. Heb afgelopen week nog koppen van een ap6/664 blokje op een ouder ak2 blok gezet en lijkt prima te passen.
Waarom? Omdat die koppen uit 1990 waren en de andere uit begin jaren 70. Alu werd erg poreus en echt ieder schroefdraad kwam eruit zetten. Met helicoil en al zelfs, dus afgeschreven.
Laatst gewijzigd door TB op zo 5 okt, 2014 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
Re: Verschil A06/664 en A 06/635 motor
De Cylinderkoppen zijn niet zomaar om te wisselen, er zijn wel verschillen.Boudewijn schreef:Weet iemand wat het verschil tussen deze motoren is? Het plaatje van de A 06/664 is zwart en van de A 06/635 is rood. En zijn de cilinder koppen uitwisselbaar?
De cyilinders en koppen verschillen.
Het eerste type cylinder heeft een gladde bovenkant, en een O-ring ingefreesd in de cilinderkop. (rood typeplaatje)
Bij het latere type is de groef voor deze O-ring voor 1/2 deel in de cilinder en 1/2 in de kop ingefreesd. (geel en zwart typeplaatje)
De zuigers / compressie van de motoren verschillen.
En er zijn nog wat kleine verschillen in legering carter, sterkte krukas enz.
Laatst gewijzigd door AK350 op zo 5 okt, 2014 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Welke 2cv-specialist is dat? Euro 95 rijden met een A06-635-motor kan niet; je verwoest je motor. Het gaat hier om basiskennis die elke 2cv-specialist moet beheersen. Ik lees het vaker in advertenties van zogenaamden 2cv-'specialisten': "geschikt voor ongelood, kan dus rijden op Euro 95."Metdefranseslag schreef:Goedemorgen, bij de eendengarage waar ik langs ben geweest met mijn 635 werd gezegd dat ik 95 kon tanken en dan af en toe een beetje loodvervanger kon toevoegen.
Gr. Michel
Hier worden twee zaken door elkaar gehaald: gelood en octaangetal. Dit hebben weinig met elkaar te maken (ja, in het verleden wel iets, maar dat is voor de 2cv-discussie niet interessant).
De feiten:
- Algemeen: lood zorgt voor koeling en smering van o.a. je kleppen. Oudere motoren hebben dit nodig (of loodvervanger). Af en toe loodvervanger is onzin; je moet het continu gebruiken.
- Moderne 2cv's met 602cc-motor van na 1970 zijn echter geschikt voor ongelood.
- Alle benzines zijn tegenwoordig ongelood: 95, 98, etc.
- Het RON-getal (91, 95, 98, etc.) is het octaangetal. Het is gerelateerd aan de compressie van je motor.
- 2cv-motoren hebben een hoge compressie en MOETEN op minimaal RON97 rijden * !
- Als je op RON95 rijdt, dan gaat je motor 'pingelen'; de benzine ontbrandt spontaan te vroeg en de ontploffing 'knalt' tegen je zuiger die nog richting de kop aan het bewegen is. Op termijn (dus niet binnen een dag of week) vernaggel je dus je cilinderkoppen en kleppen.
- ALLEEN de A06-642-, 644- en 664-motoren hebben een iets (verlaagde) compressie en kunnen op RON95 rijden. Slechts een paar procent (!) van de 2cv's hebben echter een A06-642-, 644- of 664-motor.
- Ook A06-642-, 644- en 664-motoren rijden beter en zuiniger op RON98-benzine. 98 heeft namelijk een hogere calorische waarde.
- Euro 98 bestaat niet. 98RON is er in veel soorten en namen: Super ongelood, Super Plus, Super met loodvervanger, BP Ultimate 98.
- Een A06-635 motor moet op minimaal RON97 (*). Er bestaan 602cc-motoren - meestal van Ami, Acadiane en Dyane - die een nóg hogere compressie hebben (AM2 bijvoorbeeld). Die moeten écht op 98.
- Let er in het buitenland op dat er RON98 op de pomp staat; de naampjes zijn daar doorgaans heel anders. Super in Duitsland is bijvoorbeeld Euro 95 bij ons.
Kortom:
- Zorg dus echt dat je echt 98 tankt.
- Lood of loodvervanger hoeft niet bij 602cc-motoren.
- Veel premium benzines zoals BP Ultimate zijn 98 of soms zelfs hoger (V-Power in Duitsland is bijvoorbeeld RON100). Maar sommige ook niet: bijv. Total Excellium is 95. Check het getal aan de pomp.
- * V-Power is 97 (officieel, bij de pomp staat 95); daar kan een 635 motor goed op rijden.
- Stel om de 20.000 km je kleppen. Niet vergeten.
Laatst gewijzigd door Handjes op zo 5 okt, 2014 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.