Stadslicht combineren met knipperlicht

Plaats reactie
pieterc
Gebruiker
Gebruiker

Stadslicht combineren met knipperlicht

Bericht door pieterc » zo 16 nov, 2014 12:24

In mijn Ami 6 heb ik de stadslichten die door de opening van de fitting van het dimlicht schijnen. Dat geeft heel weinig licht. Is er een schakeling mogelijk waarbij je de knipperlichten ook laat functioneren als stadslicht? Ik wil dan de standaard lamp vervangen door LED-lampen die vergelijkbaar zijn met 21 watt remlichten. De bedoeling is dat deze lampen continu branden en gaan knipperen als je richting aangeeft. Is dat mogelijk en is dat toegestaan voor de APK?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 16 nov, 2014 13:49

er bestaan ledlampjes die rondom wit licht hebben en in het midden oranje ledjes. Vorig jaar gezien op de techno-classica
diverse Citroens, wat anders.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 16 nov, 2014 14:20

volgens mij mag een oudere auto niet worden voorzien van zgn dagrij verlichting. Ook het rijden met alleen stadslicht is nog steeds niet toegestaan hoor.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » zo 16 nov, 2014 20:37

Dagrijlichten mogen wel op een oude auto hoor, ze moeten alleen automatisch dimmen of uit gaan als de normale verplichte lichten worden ontstoken. Rijden met stadslicht is overdag trouwens niet verboden, wel bij avond/ nacht en in slechte weersomstandigheden.
Dat je de stadlichten van de Ami bijna niet ziet geeft toch niets, overdag heb je er niets aan en als het donker of slecht weer is mag je ze niet aan hebben zonder dimlicht.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 16 nov, 2014 20:47

was pas bij zon slecht programma op tv dat die aftermarket ledjes er niet op mochten, was in zo'n fuik toen.

Naja, regels veranderen sneller dan je ze kunt leren soms....

Ik had bij mijn oude eend, en ga ik weer maken, een relais over het contact, contact aan was licht aan, contact uit was licht uit, vergat ik het nooit aan of uit te doen, vond ik wel een relaxte oplossing...
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » ma 17 nov, 2014 21:48

Buiten de verplichte verlichting, staat hieronder een lijst van toegestane verlichting, zo uit het APK handboek: Bij r staan de dagrijlichten.

Keuringseisen Wijze van keuren
1. Personenauto's mogen zijn voorzien van: Onderdelen a tot en met u: visuele controle.
a. twee mistvoorlichten;
b. meerdere grote lichten, tegelijkertijd mogen niet meer dan vier grote lichten werken;
c. twee extra stadslichten;
d. twee extra achterlichten;
e. twee extra markeringslichten aan de voorzijde en twee extra markeringslichten aan de achterzijde, indien deze lichten reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
f. twee of vier markeringslichten aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn.
g. twee staaklichten;
h. parkeerlichten;
i. één extra mistachterlicht aan de achterzijde van het voertuig;
j. één extra achteruitrijlicht;
k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;
l. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
m. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, de achterste retroreflector aan de zijkant mag rood zijn;
n. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
o. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, waarbij Aanvullende permanente eisen, artikelen 119 tot en met 122, van toepassing is;
p. werklichten;
q. een derde remlicht, indien dit licht niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht is,en aangebracht overeenkomstig het gestelde in artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p.
r. twee dagrijlichten;
s. verlichte transparanten;
t. twee bochtlichten;
u. twee hoeklichten.
2. Lichten en retroreflecterende voorzieningen die ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.2.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen. Lid 2 en 3: visuele controle.
3. Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra rode retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde en extra retroreflecterende voorzieningen aan de zijkanten van het voertuig, welke ambergeel moeten zijn, met uitzondering van de achterste retroreflector aan de zijkant, welke rood mag zijn.
4. In afwijking van het eerste lid, onderdeel q, kunnen twee extra remlichten worden aangebracht, indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd. Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.
5. Verlichte transparanten zijn: Visuele controle.
a. afzonderlijk geschakeld;
b. niet breder dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en
c. niet langer dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.

(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)

pieterc
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pieterc » za 22 nov, 2014 11:23

Ik kan uit als de rdw-tekst niet opmaken of het is toegestaan het de lichten zo aan te sluiten als ik wilde. Kan iemand dat uitleggen?

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 22 nov, 2014 12:44

Uhm, als je stadslichten knipperen branden ze de helft van de tijd niet denk ik?
Dus niet toegestaan?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » za 22 nov, 2014 13:07

Stadslichten mogen NIET knipperen. Wel als je er een dubbel werkend lampje in zet. Bijv. 21/5 watt waarbij het 5 watt deel blijft branden als stads en het 21 Watt deel knippert.
Dit staat onder het hoofdstuk verplichte lichten. Als je wilt kan ik dat er ook wel bijzetten

pieterc
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pieterc » zo 7 dec, 2014 19:02

Jammer dat het niet zo gaat. Misschien dat ik dan gewoon 5 w ledlichtjes in de koplamp monteer. Val in ieder geval beter op dan de huidige.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 7 dec, 2014 21:00

12,95 oplossing.....

Afbeelding
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 7 dec, 2014 21:54

aaaah :lol: :lol:

Geweldige oplossing!!!!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 8 dec, 2014 21:19

Filmpje in het donker van de lichtjes

https://www.facebook.com/video.php?v=54 ... nref=story
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 13 jan, 2015 18:21

Ik hoop niet dat ik je tegen kom in het donker, want ik zie die voor knippers bijna niet, maar dat kan ook aan het filmpje liggen. Ik val zelf liever meer op dan minder. Maar op zich ziet het er wel mooi uit.

Plaats reactie