Bescheiden revisie of all the way?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bescheiden revisie of all the way?

Bericht door bartvds » zo 30 nov, 2014 23:57

Beste,

Ik speel met het idee om een reservemotor die ik nog liggen heb een upgrade te geven met de 652cc cylinderkit van VGS en die dan in te bouwen in mijn 2cv. Hoe kan ik nu zelf controleren of de krukas en nokkenas en andere vitale onderdelen zoals de oliepomp enz. nog in goede staat zijn zonder daarvoor het blok te splitsen en alles uit elkaar te halen? Ik lees en hoor over controle op speling van de drijfstangen enz. maar hoe controleer je dat dan precies? Zijn er aanwijzingen waaruit ik kan concluderen of een blok inwendig nog OK is of moet dit sowieso opengemaakt worden om alles te controleren? Zijn er nog andere zaken die ik zeker moet nakijken? Kan ik bvb. de oliekeerringen verwisselen zonder het halve blok te slopen? Let op, ik ben een leek met enkel basisgereedschap.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 1 dec, 2014 00:13

Misschien VGS vragen of ze je blokje even willen/kunnen controleren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » ma 1 dec, 2014 09:33

krukas en nokkenas kan alleen gecontroleerd worden als je het blok splitst. Nokkenas is trouwens vaker versleten dan de drijfstang lagers. Als je grotere cilinders gaat monteren zou ik het blok zeker uit elkaar halen en alles na (laten) meten. Kan ook niet anders. Ook de olie pomp is een belangrijk ding om na te meten en te controleren op krassen. Keerringen en pakkingen moet je er altijd nieuw inzetten, lijkt me dat je met zo'n best wel prijzig nieuw setje niet gaat besparen op die paar euro's voor een keerring,

Je kan zo'n setje er gewoon opzetten en het zou best wel lopen maar je gaat de cilinderinhoud met maar 50cc verhogen dit geeft een duidelijke verneembare trekkracht zeker in laag toeren tal.
Bij een slijtage aan nokkenas en krukas zal dit voordeel zeker bijna verdwijnen plus dat een niet al te fris blokje tig x sneller helemaal op is. Dan heb heb je natuurlijk ook de cilinder koppen nog kleppen klepgeleiders.
Dus als leek met alleen basis gereedschap is het een beste klus en zal je nog best wat voor verassingen en kosten komen te staan.
Stuk goedkoper en makkelijker is dan om gewoon een lopend visa blok met een 123 ontsteking aan te schaffen en die er in te zetten.
Greetz
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 1 dec, 2014 11:02

Ik lees leek met basis gereedschap, misschien verstandiger om het wisselen van cilinders te laten doen door een niet leek. Heb je al aan vgs gevraagt wat zij er voor vragen? Ps waarom dan niet meteen de grotere set van vgs monteren?

Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Bericht door bartvds » ma 1 dec, 2014 19:57

Het wisselen van de cilinders is op zich geen probleem, denk dat ik dat na de restauratie van mijn 2cv ook wel kan. Het splitsen van het blok kan ik eventueel ook wel doen, maar dat zou ik uiteraard alleen maar doen als het nodig is. Dan kom ik terug op mijn vraag: kan ik op een eenvoudige manier (lees: zonder de motor al volledig te demonteren) controleren of een motorblok nog gezond is? Ik heb 2 reservemotorblokken die in aanmerking komen voor de ombouw: het ene is relatief proper, volledig droog (geen enkele olielekkage) en heeft een gemiddelde kilometerstand, het andere is rondom vies en vettig maar heeft een lage kilometerstand (ligt al 15 jaar in de garage). Beide blokken staan los en draaien vlot rond met de hand. De reden van de grotere cilinderinhoud is gewoon het iets meer punch hebben, niet voor een hogere topsnelheid of zo maar gewoon omdat dat lekkerder rijdt in een dagelijks gebruikte 2cv (trekt ook af en toe een aanhangwagen en we gaan er ook mee op vakantie, in augustus 3000 km gereden op 2 weken naar en in Zuid-Frankrijk). Moest ik cilinders monteren met een grotere cilinderinhoud zou ik er uiteraard voor opteren om de hele motor onder handen te nemen, maar ik denk niet dat dat nodig is met deze beperkte verhoging van de cilinderinhoud als het motorblok verder nog OK is.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 3 dec, 2014 19:55

Volgens mij is zo een setje nog best prijzig. Heb je de blokken die je hebt liggen wel draaiend gezien? Zelf zou ik het basisblok toch splitsen. Krukas en nokkenas goed (laten) inspecteren. Oliepomp en oliedrukplunjertje ook.
En dan weer monteren met nieuwe pakkingen zodat je zeker weet dat alles in orde is.

En de cilinderkoppen uiteraard ook bekijken, kleppen/ klepgeleiders inspecteren. Kleppen opnieuw inslijpen en uiteraard nieuwe klepseals monteren.

Het zijn de kosten niet in verhouding tot de cilinderkit, maar geeft je wel meer zekerheid. Wel wat meer werk, maar ik vind het zelf juist leuk werk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie