interval schakelaar op ruitenwisser

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door Sjaak S. » vr 13 feb, 2015 18:33

Is het mogelijk om een intervalschakelaar te monteren bij een moderne ruitenwissermotor (met de vier-polige stekker)? ik krijg het niet voor elkaar! Het probleem is dat de schakelaar die bij de vierpolige motor hoort, in beide standen schakelt: aan=wissen, en uit=slag afmaken en stoppen! En daar gaat het mis: ik kan met de intervalschakelaar de wisser aanzetten, maar als de puls dan stopt dan maken de wissers de slag niet af. (want uit=echt uit, en de wissers blijven willekeurig ergens op de ruit staan). Ik heb nu een oud model wissermotor genomen, die heeft een eenvoudige aan/uit schakelaar, daarmee gaat het wel. ( de spanning om de slag af te maken is er namelijk altijd: die loopt via een sleepcontact.
Is het iemand wel gelukt om een intervalschakelaar te gebruiken bij een vierpolige motor?
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 13 feb, 2015 20:41

Geen probleem. Ik heb de aansluitingen gemaakt volgens onderstaand schema. Voor de schakelunit heb ik een Velleman kit gebruikt. Voor ca 10 Euro was ik klaar.
Nr 17 is de schakelaar op het dashboard.

Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » vr 13 feb, 2015 21:28

Boudewijn schreef:Geen probleem. Ik heb de aansluitingen gemaakt volgens onderstaand schema. Voor de schakelunit heb ik een Velleman kit gebruikt. Voor ca 10 Euro was ik klaar.
@Boudewijn: Is dat de Velleman MK111, die jij gebruikt hebt?

Zo te zien wel:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13281

Welke schakelaar heb jij op je dashboard, en hoe kies je dan voor continu wissen of voor interval wissen?
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 13 feb, 2015 23:20

Ja ik heb de Velleman MK111
Afbeelding
Links van het stuur heb ik een aantal extra schakelaars gemaakt voor de interval en de achterruitverwarming. De derde schakelaar is nog niet gebruikt. De normale ruitenwisserchakelaar blijft gewoon werken, dus als je de interval gebruikt en het gaat harder regenen dan gebruik je gewoon de normale ruitenwisser schakelaar.
Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 14 feb, 2015 09:24

ik heb de hella interval schakelaar. Ik heb een klein stukje draad gemaakt met 2 stekkers uit een oude kabelboom daarmee heb ik de interval tussen de originele kabelboom en de schakelaar aangesloten werkt prima en traploos.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » za 14 feb, 2015 15:02

AZL57 schreef:ik heb de hella interval schakelaar. Ik heb een klein stukje draad gemaakt met 2 stekkers uit een oude kabelboom daarmee heb ik de interval tussen de originele kabelboom en de schakelaar aangesloten werkt prima en traploos.
Die Hella schakelaar is een mooie oplossing, maar best prijzig....

Ik heb het Velleman kitje besteld, binnenkort maar eens aan de knutsel.

@Boudewijn: Begrijp ik dan goed dat jij de 'normale' ruitenwissers met de originele knop op het dashboard bedient, en de interval wisser met de extra schakelaar?
Die 2 schakelaars zet je dan nooit tegelijkertijd aan?

Zou mooi zijn als je nog eens een wat uitgebreidere tekening kan maken.... :D
Eendracht maakt macht.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » za 14 feb, 2015 16:22

Kan je de interval schakelaar ook ipv de ruitenwisserknop zetten zodat je dus met je intervalschakelaar de ruitenwissers aan en uit kan zetten ???

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 14 feb, 2015 20:43

Ik heb er voor gekozen om een vaste intervaltijd te hebben. Als je de tijd variabel wilt hebben, dan moet je één van de potmeters op de print vervangen door een externe potmeter.
Als ik beide schakelaars bedien werkt de ruitenwisser normaal en doet de interval niets.

@Bebe, wat bedoel je met een uitgebreidere tekening? het schema staat alles op.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » za 14 feb, 2015 23:53

Boudewijn schreef:@Bebe, wat bedoel je met een uitgebreidere tekening? het schema staat alles op.
Voor jou is waarschijnlijk alles duidelijk omdat je het schema zelf gemaakt hebt, maar is nr 17 de originele schakelaar op het dashboard of de schakelaar die jij er bij gemaakt hebt?

Nr 11 is de zekering?

Is nr 15 de ruitenwissermotor incl. originele schakelaar?

Kortom, ik kom niet uit dat schema..................
(Heb behoefte aan een schema voor dummies)
Eendracht maakt macht.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 15 feb, 2015 09:25

daar is goed over nagedacht.

ik denk dat het zo zit:

nr 17 is de originele schakelaar in het dashbord.
het relais zit in het velleman kitje
en in de originele wissermotor zit een schakelaar zoals getekend die er voor zorgt dat de ruitenwisser maar op 1 plek stopt.


je kan schakelaar 17 bedienen en dan doet de ruitenwisser het zoals je gewend bent.
als je ie uit zet dan kan je de interval aanzetten, die doet het dan.

in wat modernere auto's zit zoiets met een drie-standen schakelaar. Dan moet je die wel in de wissel-kontakt uitvoering hebben, en even puzzelen op een nieuw schema.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 15 feb, 2015 20:46

Onderstaand het originele schema.
Nummer 11 is de zekering. Hier staat de spanning op (12 Volt).
nummer 17 is de schakelaar op het dashboard. In de getekende stand is alles in rust. Bedien je de schakelaar, dan wordt er een verbinding gemaakt tussen de punten N en Bi van de schakelaar. De ruitenwissermotor (nummer 15) gaat draaien. Als je de schakelaar weer uit zet, zal de ruitenwissermotor via N2 stroom krijgen en deze blijft draaien totdat de nok (in de ruitenwissermotor) de schakelaar bediend en een verbinding maakt tussen N4 en N3. De motor staat dan in zijn ruststand.
Afbeelding

Nu het schema met de intervalschakelaar.
Als het relais in de getekende (rust)stand staat, is alles hetzelfde als bij het originele schema.
Schakelt het relais, dan gaat de stroom via de contacten Bc en Bi van de schakelaar 17 naar de ruitenwissermotor. De ruitenwisser gaat dus lopen. Schakelt het relais weer terug (na de ingestelde tijd) dan wordt de originele toestand weer hersteld en stopt de motor weer in de ruststand.
Afbeelding

Ik hoop dat het nu duidelijk is.
blanc/rouge2cv schreef:Kan je de interval schakelaar ook ipv de ruitenwisserknop zetten zodat je dus met je intervalschakelaar de ruitenwissers aan en uit kan zetten ???
Dat kan alleen als je de schakelaar vervangt door een draaiknop en deze op een zeer korte interval tijd zet voor normaal wissen.

@Bebe, als ik mij goed herinner, is de interval tijd niet echt kort in te stellen, dus alleen lang en te lang. Je moet dan de potmeter die de intervaltijd regelt van een andere waarde kiezen volgens mij wat lager.
Ik zie dat je uit Oss komt, als je er niet uit komt kun je naar Wijchen komen dan kijken we er samen naar.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 15 feb, 2015 21:29

Boudewijn schreef:@Bebe, als ik mij goed herinner, is de interval tijd niet echt kort in te stellen, dus alleen lang en te lang. Je moet dan de potmeter die de intervaltijd regelt van een andere waarde kiezen volgens mij wat lager.
Ik zie dat je uit Oss komt, als je er niet uit komt kun je naar Wijchen komen dan kijken we er samen naar.
Bedankt voor je uitleg bij het schema, wordt al een stuk duidelijker.

Inderdaad, ik woon in Oss, dus mocht het nodig zijn spreken we een keer wat af, bedankt!
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 15 feb, 2015 21:45

Boudewijn schreef:@Bebe, als ik mij goed herinner, is de interval tijd niet echt kort in te stellen, dus alleen lang en te lang. Je moet dan de potmeter die de intervaltijd regelt van een andere waarde kiezen volgens mij wat lager.
Uit de beschrijving lijkt het alsof standaard alles goed af te regelen moet zijn:

Voor het automatisch aansturen van toestellen of schakelingen. Knipperlicht, video/foto moment opname, dia projector sturing, modelbouw. Specificaties * relais wisselcontact uitgang: 3A/24V * puls regelbaar: van 0.5 tot 5sec. * pauze regelbaar: van 2.5 tot 60sec. * voeding: 12Vdc / 100mA * afmetingen: 40 x 85mm
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 15 feb, 2015 22:19

Sorry, ik weet het, ik ben lastig....

Hier een plaatje van het ding:

Afbeelding

Ok, 12v+ en gnd is duidelijk, het ding heeft voeding en een massa nodig. Die 12v voeding laat je via de nieuwe, extra schakelaar lopen, zodat je de interval 'aan' kan zetten.

Maar dan:

NO waarmee verbind je de NO aansluiting op het printje?
COM waarmee verbind je de COM aansluiting?
NC waarmee verbind je de NC aansluiting?

Het is niet dat ik niet naar Wijchen wil komen, lijkt me leuk, maar ik wil eea begrijpen voordat ik er aan begin.... :D
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Bericht door toon beekers » ma 16 feb, 2015 09:56

Nog even een extra vraagje;
Is dit bouwpakketjes ook te gebruiken voor het oude type ruitenwisser motor met 2 aansluitdraden, en hoe sluit ik het dan aan?
MVG Toon
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

Plaats reactie