Visa voor ambulance gele eend?
Visa voor ambulance gele eend?
Nadat het aanhangertje klaar was ben ik toch maar eens aan het visa blok begonnen wat al 3 jaar in de hoek staat.
Ik heb het zo gekocht, volgens de verkoper (die het blok en bak met ongeveer een hele eend als gestrand project had gekocht) Was de bak gereviseerd en is de motor uit een rijdende visa gehaald, maar ja dat is dus al 3e hands informatie. In ieder geval was de bak netjes met wat nieuwe boutjes in de deksel. Maar zonder ringen tegen het blok gebout, ik kon toen dus niet meteen voelen of het blokje los was.
Maar het blok is dus wel los, maar had verdomd weinig compressie (en daar komen we zo op terg)
Wat losse spullen, afgedraaid vliegwiel, €25 van marktplaats.
Stukje dyane luchttunnel voor een home made turbopijp.
Maar toen. In ene kan ik het blok niet meer helemaal ronddraaien, het blijf steken, waarom? Omdat er een enorme lading troep en gruis in de cilinder is gevallen echt niet normaal. En daarom dus ook niet zoveel compressie, er zit ook wat troep tussen de kleppen (getest met wat benzine, de (uitlaat)kleppen sluiten op dit moment niet perfect af.
Dus blok op de werkbank en koppen eraf, maar een visa, dus ook klepstoters enz Maar als je er een kop afhaald trek je dus per ongeluk de cilinder ook een stukje mee, waardoor de voetpakking in tweeen breekt, dus helaas ook de cilinder er maar af.
Dit was eigenlijk helemaal niet de bedoeling, maar met een kapotte pakking gaat het ook niet echt lukken. Moet nu wel even op zoek naar een zuigerverenklem. Voor zover ik het kan beoordelen ziet de motor er van binnen wel netjes uit, ik kan op krukas of drijfstangen nergens speling voelen en de zuiger en cilinder zien er ook nog redelijk uit. Maar mocht iemand met meer kennis zich geroepen voelen om er eens live naar te kijken, graag!!!!
Een mening van een meer ervaren motorsleutelaar zou erg welkom zijn, tenslotte is de laatste motor die ik uit elkaar heb gehaald van mijn kreidler brommer geweest.
Heel voorzichtig met de staalborstel de binnenkant van de kop schoongemaakt, er zat veel aanslag op, net als op de kop van de zuiger, ik denk dat ik die het beste met een staalwolletje kan doen.
Ik heb het zo gekocht, volgens de verkoper (die het blok en bak met ongeveer een hele eend als gestrand project had gekocht) Was de bak gereviseerd en is de motor uit een rijdende visa gehaald, maar ja dat is dus al 3e hands informatie. In ieder geval was de bak netjes met wat nieuwe boutjes in de deksel. Maar zonder ringen tegen het blok gebout, ik kon toen dus niet meteen voelen of het blokje los was.
Maar het blok is dus wel los, maar had verdomd weinig compressie (en daar komen we zo op terg)
Wat losse spullen, afgedraaid vliegwiel, €25 van marktplaats.
Stukje dyane luchttunnel voor een home made turbopijp.
Maar toen. In ene kan ik het blok niet meer helemaal ronddraaien, het blijf steken, waarom? Omdat er een enorme lading troep en gruis in de cilinder is gevallen echt niet normaal. En daarom dus ook niet zoveel compressie, er zit ook wat troep tussen de kleppen (getest met wat benzine, de (uitlaat)kleppen sluiten op dit moment niet perfect af.
Dus blok op de werkbank en koppen eraf, maar een visa, dus ook klepstoters enz Maar als je er een kop afhaald trek je dus per ongeluk de cilinder ook een stukje mee, waardoor de voetpakking in tweeen breekt, dus helaas ook de cilinder er maar af.
Dit was eigenlijk helemaal niet de bedoeling, maar met een kapotte pakking gaat het ook niet echt lukken. Moet nu wel even op zoek naar een zuigerverenklem. Voor zover ik het kan beoordelen ziet de motor er van binnen wel netjes uit, ik kan op krukas of drijfstangen nergens speling voelen en de zuiger en cilinder zien er ook nog redelijk uit. Maar mocht iemand met meer kennis zich geroepen voelen om er eens live naar te kijken, graag!!!!
Een mening van een meer ervaren motorsleutelaar zou erg welkom zijn, tenslotte is de laatste motor die ik uit elkaar heb gehaald van mijn kreidler brommer geweest.
Heel voorzichtig met de staalborstel de binnenkant van de kop schoongemaakt, er zat veel aanslag op, net als op de kop van de zuiger, ik denk dat ik die het beste met een staalwolletje kan doen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Dag Schermer,
en het blokkeren door gruis komt ongetwijfeld door je uit/ inlaatspruitstuk wat los is geraakt. daarom ook nooit een blok wat lang gelegen heeft zomaar proberen te starten/ rond te draaien.
die ringen hoeven niet tussen t blok en de bak als de starterkrans 5 mm opgeschoven wordt op t vliegwiel (extra randje afdraaien van t vliegwiel) kan zijn dat dit bij je afgedraaide vliegwiel al gebeurt is.
Als ik t zo bekijk heeft ie idd veel olie verbrand/ op een te rijk mengsel gereden (of met erg vuil luchtfilter, waardoor het mengsel te rijk werd)
ik zou een paar dingen doen als ik jou was:
- compleet nieuwe pakkingset voor visa,
- set nieuwe zuigerveren, nu je de cilinders eraf hebt, zeker doen, ook gezien de aanslag in je cilinders/ koppen.
- carburateurpakking bestellen en carburateur schoonmaken en afstellen (vlotterhoogte, let op deze is anders dan van een 2cv6!)
- dichtheid van de kleppen controleren, eventueel de klepveren eraf en de kleppen licht inslijpen met slijppasta.
dan zou t blokje echt wel weer moeten lopen!
suc6.
Rusty
en het blokkeren door gruis komt ongetwijfeld door je uit/ inlaatspruitstuk wat los is geraakt. daarom ook nooit een blok wat lang gelegen heeft zomaar proberen te starten/ rond te draaien.
die ringen hoeven niet tussen t blok en de bak als de starterkrans 5 mm opgeschoven wordt op t vliegwiel (extra randje afdraaien van t vliegwiel) kan zijn dat dit bij je afgedraaide vliegwiel al gebeurt is.
Als ik t zo bekijk heeft ie idd veel olie verbrand/ op een te rijk mengsel gereden (of met erg vuil luchtfilter, waardoor het mengsel te rijk werd)
ik zou een paar dingen doen als ik jou was:
- compleet nieuwe pakkingset voor visa,
- set nieuwe zuigerveren, nu je de cilinders eraf hebt, zeker doen, ook gezien de aanslag in je cilinders/ koppen.
- carburateurpakking bestellen en carburateur schoonmaken en afstellen (vlotterhoogte, let op deze is anders dan van een 2cv6!)
- dichtheid van de kleppen controleren, eventueel de klepveren eraf en de kleppen licht inslijpen met slijppasta.
dan zou t blokje echt wel weer moeten lopen!
suc6.
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Beter dat die voetpakking is gebroken als je die zo had terug gezet had je de cilinder niet dicht gekregen.
Dat zwarte lijkt mij duidelijk een geval van lekke koppakking.
Om de zuiger terug te zetten kan je ook van een pvc/afvoer buis van rond 60 gebruiken.
Als je daar met de slijptol een sleuf in slijpt, met een span bandje trek je 'm nu weer dicht op die manier heb je een home made zuigerklem.
Dat zwarte lijkt mij duidelijk een geval van lekke koppakking.
Om de zuiger terug te zetten kan je ook van een pvc/afvoer buis van rond 60 gebruiken.
Als je daar met de slijptol een sleuf in slijpt, met een span bandje trek je 'm nu weer dicht op die manier heb je een home made zuigerklem.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
@rusty, ik heb van tevoren het spruitstuk eraf gehaald en nagekeken en dat zag er vanbinnen niet slecht uit.
- complete pakking en keerring set was ik zowiezo van plan, maar als het niet per se moest, dan niet de koppen eraf
- carburateur is al schoon en doorgebl;azen, moet wel een nieuwe pakking tussen, die bleef zowel aan de deksel als aan de onderkant plakken, dus compleet kapot.
-met het afgedraaide vliegwiel hoeven er idd geen ringen tussen, daarvoor heb ik hem ook
- en de koppen, ik verdenk versleten klepseals van het veroorzaken van zoveel aanslag, anders heeft het het blok wel erg slecht gelopen op een heel erg slechte afstelling.
- dus klepseals vervangen en dan maar meteen de kleppen schoonmaken en kort inslijpen, nu zijn ze in ieder geval niet dicht, getest door in de kop wat benzine te gieten, komt ook door de troep die er tussen zit
- zuigerveren? tja was ik eerst eigenlijk ook niet van plan, maar ja nu ligt toch de hele zooi uit elkaar, zo op het eerste gezicht zien ze er nog goed uit, maar mocht achteraf blijken dat je ze wel had moeten vervangen sla je jezelf voor de kop.
2 vragen
Moet ik ook honen voor nieuwe zuigerveren, kan dat wel met aluminium visa cilinders??
En hoelang moet je weer inrijden met nieuwe zuigerveren?
Heeft er toevallig iemand in de buurt (Noord Holland) ervaring met kleppen en eventueel een kleppentang en slijpsetje te leen
- complete pakking en keerring set was ik zowiezo van plan, maar als het niet per se moest, dan niet de koppen eraf
- carburateur is al schoon en doorgebl;azen, moet wel een nieuwe pakking tussen, die bleef zowel aan de deksel als aan de onderkant plakken, dus compleet kapot.
-met het afgedraaide vliegwiel hoeven er idd geen ringen tussen, daarvoor heb ik hem ook
- en de koppen, ik verdenk versleten klepseals van het veroorzaken van zoveel aanslag, anders heeft het het blok wel erg slecht gelopen op een heel erg slechte afstelling.
- dus klepseals vervangen en dan maar meteen de kleppen schoonmaken en kort inslijpen, nu zijn ze in ieder geval niet dicht, getest door in de kop wat benzine te gieten, komt ook door de troep die er tussen zit
- zuigerveren? tja was ik eerst eigenlijk ook niet van plan, maar ja nu ligt toch de hele zooi uit elkaar, zo op het eerste gezicht zien ze er nog goed uit, maar mocht achteraf blijken dat je ze wel had moeten vervangen sla je jezelf voor de kop.
2 vragen
Moet ik ook honen voor nieuwe zuigerveren, kan dat wel met aluminium visa cilinders??
En hoelang moet je weer inrijden met nieuwe zuigerveren?
Heeft er toevallig iemand in de buurt (Noord Holland) ervaring met kleppen en eventueel een kleppentang en slijpsetje te leen
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Die allu cilinders kan je niet honen zit een harde laag in.
Zuiger veren zou ik zeker doen, want wat ik begrepen heb zijn die dingen niet het beste van een visa motor en zouden ze eigenlijk naar 75000 km al aan vervanging toe zijn.
Zuiger veren zou ik zeker doen, want wat ik begrepen heb zijn die dingen niet het beste van een visa motor en zouden ze eigenlijk naar 75000 km al aan vervanging toe zijn.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Hi schermer,
idd gewoon alles nakijken en vervangen waar je nu toch bij kan.
klepveertang heb ik zelf een tooltje voor gemaakt voor een lijmklem, werkt perfect en niet duur
(niet naar de aantekeningen eronder kijken, die staan daar toevallig) het is gewoon een stukje 22 mm CV pijp met een hap eruit waar ik een beugeltje omheen gevouwen heb om em op zijn plek te houden.
klepslijpsetje kan je bij iedere goede automaterialenzaak halen, of ff online kijken.
zuigerveren inrijden, tja, t schijnt niet veel zin te hebben met een half versleten nikasil cilinder (heb ik ook maar van horen zeggen) ik heb altijd de eerste paar honderd km rustig aan gedaan, olie ververst en daarna 'gewoon' gereden (altijd planken dus...)
suc6
idd gewoon alles nakijken en vervangen waar je nu toch bij kan.
klepveertang heb ik zelf een tooltje voor gemaakt voor een lijmklem, werkt perfect en niet duur
(niet naar de aantekeningen eronder kijken, die staan daar toevallig) het is gewoon een stukje 22 mm CV pijp met een hap eruit waar ik een beugeltje omheen gevouwen heb om em op zijn plek te houden.
klepslijpsetje kan je bij iedere goede automaterialenzaak halen, of ff online kijken.
zuigerveren inrijden, tja, t schijnt niet veel zin te hebben met een half versleten nikasil cilinder (heb ik ook maar van horen zeggen) ik heb altijd de eerste paar honderd km rustig aan gedaan, olie ververst en daarna 'gewoon' gereden (altijd planken dus...)
suc6
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
http://www.autogereedschap.com/a-224354 ... -60-125mm/
Zuigerveren klem, Midlock 60>125mm € 15,95
Zuigerveren klem, Midlock 60>125mm € 15,95
Ik heb geen zeeen van tijd, maar zo langzamerhand komt er wel het een en ander af.
Omdat ik toch op spullen zat te wachten, de losse delen wat opgeknapt en in de verf gezet.
Het is een bekend probleem: ook bij mij zijn de koelkappen wat aan de gare kant, alleen de bovenkant trouwens, de onderkanten zien er nog redelijk uit.
Mocht er iemand nog iets hebben liggen, ik hou me aanbevolen
Maar anders zullen ze er toch weer op terug moeten.
paar tooltjes gemaakt, de "echte"kleppentang werkt niet
Zo, dat is beter
Het beginnen nu toch wel veel stukjes te worden.
Zuiger van een flinke laag koolaanslag ontdaan.
Maar nu loop ik tegen een probleempje aan bij het monteren van de nieuwe zuigerveren, de olieschraapveer is heel anders dan de oude.
links de oude en rechts de nieuwe. Het is de goede verenset, maar de nieuwe olieschraapveer bestaat uit 3 delen, 2 dunne veren en een soort rooster. Hoe monteer ik zoiets???? Misschien morgen maar eens bellen met de leverancier
Omdat ik toch op spullen zat te wachten, de losse delen wat opgeknapt en in de verf gezet.
Het is een bekend probleem: ook bij mij zijn de koelkappen wat aan de gare kant, alleen de bovenkant trouwens, de onderkanten zien er nog redelijk uit.
Mocht er iemand nog iets hebben liggen, ik hou me aanbevolen
Maar anders zullen ze er toch weer op terug moeten.
paar tooltjes gemaakt, de "echte"kleppentang werkt niet
Zo, dat is beter
Het beginnen nu toch wel veel stukjes te worden.
Zuiger van een flinke laag koolaanslag ontdaan.
Maar nu loop ik tegen een probleempje aan bij het monteren van de nieuwe zuigerveren, de olieschraapveer is heel anders dan de oude.
links de oude en rechts de nieuwe. Het is de goede verenset, maar de nieuwe olieschraapveer bestaat uit 3 delen, 2 dunne veren en een soort rooster. Hoe monteer ik zoiets???? Misschien morgen maar eens bellen met de leverancier
Maar ik zal toch nog even een paar foto's plaatsen van de werkzaamheden tot nu toe.
revisie olievulpijp, was wel nodig ook, de rubbers braken meteen.
monteren van de 123 adapter, na veel uitzoekerij blijkt dat het juiste punt waarop het vliegwiel moet staan 17 tandjes is vanaf het midden van de sensornok tot de scheidingslijn van de carterhelften.
En dan oud eruit.
en nieuw erin
revisie olievulpijp, was wel nodig ook, de rubbers braken meteen.
monteren van de 123 adapter, na veel uitzoekerij blijkt dat het juiste punt waarop het vliegwiel moet staan 17 tandjes is vanaf het midden van de sensornok tot de scheidingslijn van de carterhelften.
En dan oud eruit.
en nieuw erin
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
mooi dat t weer loopt! en wat betreft koelkappen van een visablok.. die zijn vrij zeldzaam, en het latere type wat jij er ook op hebt valt van een X aantal jaar uit elkaar... en helaas de kappen van een standaard 2cv6 passen niet, die cilinders hebben een andere vorm. dus als je ooit ergens een setje goed tegenkomt, zuinig op zijn!
greetzzzzzzzzzzz
greetzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400