2cv 4 versnellingsbak op 6 motor

Plaats reactie
Jupijn
Beginner
Beginner

2cv 4 versnellingsbak op 6 motor

Bericht door Jupijn » do 23 apr, 2015 09:33

Volgens mij begin ik nu een thread waarover al veel geschreven is. Al mijn zoektochten op Google en dit forum leverden echter nauwelijks bruikbare info op. Wellicht gebruik ik niet de juiste zoektermen, of is er echt niks over bekend.

In ieder geval, ik heb sinds ongeveer een jaar een 2cv4. Wegens allerhande pech en ongemakken heb ik inmiddels (met hulp van een alleskenner) de bak en motor vervangen. Desalniettemin blijf ik een beetje problemen houden met de snelheid. Het probleem van een 2cv4 is dat je net rond die psychologische 90 / 95 km blijft zitten, en dus in een constante net niet / net wel situatie zit met vrachtwagens. Laatst op de snelweg haalde ik een vrachtwagen in waarna de wind ongunstig voor mij draaide en ik precies bij zijn kop bleef hangen. Beetje flauw dat die vrachtwagen geen millimeter toegaf, maar ik heb 5 kilometer gereden met een heel leger aan geïrriteerde weggebruikers achter mij aan.

Op dat moment was eigenlijk de kogel door de kerk. Hiervoor heb ik een 2cv6 gehad, en ik wil weer terug naar die snelheid. Het is gewoon lekker om een vrachtwagen in te kunnen halen. Natuurlijk is de snelweg niet het ideale terrein van een eend, en doe ik de authentieke staat wat geweld aan. Aangezien dit echter mijn enige auto is, maak ik hierin gewoon een pragmatische keuze.

Mijn vraag is echter, hoe kan je weten of mijn 4bak met trommelremmen geschikt is voor een 6 motor. Kan dit altijd? Of moet je net geluk hebben?

Tis een 2cv4 special uit 1976.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » do 23 apr, 2015 10:10

Lekker origineel laten en lekker tussen de vrachtwagens rijden en niet zo gestressd inhalen.

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » do 23 apr, 2015 10:46

Dat zou inderdaad ook wel mijn voorkeur genieten, ware het niet dat dit mijn enige auto is. Ik heb er serieus over gedacht een tweede aan te schaffen, maar gezien het agressieve parkeerbeleid in de stad leek mij dat niet zo'n goed plan.

Ik rij bij voorkeur helemaal niet op de snelweg, en ik weet dat je met een eend moet 'cruisen'. Nogmaals, het is voor die paar keer dat wil wel gestrest moet rijden, en vrachtwagens wil inhalen.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » do 23 apr, 2015 11:10

Ik zou wel voor een 2cv6 bak gaan dan.
Een 6 motor maakt anders op top te veel toeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 23 apr, 2015 18:59

André Post schreef:Ik zou wel voor een 2cv6 bak gaan dan.
Een 6 motor maakt anders op top te veel toeren.
idd, ik raad je ook aan om een 6blok met 6 bak te monteren, want de versnellingen in de bak zijn op het vermogen van de motor icm met de auto afgestelt.
Een 4 blokje draait meer toeren voor maximal vermogen, daarom zijn de versnellingen korter. Een 6 blokje komt niet aan het toerental van een 4je, waardoor een 6 blok met 4 bak zelfs langzamer zou kunnen zijn. Of zoals andre zegt, je komt wel op snelheid, maar dan draait de motor meer toeren! = niet goed voor de levensduur.

desalniettemin past een 2cv6 blok (met dikvliegwiel en koppeling) zo op een 2cv4 bak. Bakken zijn namelijk gelijk qua vorm, met zoals gezegt andere versnellingen.

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » za 25 apr, 2015 09:00

Hmm, daar was ik al een beetje bang voor. Is het wellicht een optie naar 1,2,3 te gaan? Ik las dat daar ook iets meer vermogen uitkomt. Alsie 5 km harder zou lopen zou het al een wereld van verschil zijn.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 25 apr, 2015 09:54

123, is geen slecht idee, een onderhoudsbeurt kan ook een verschil maken. Als dat nog niet gebeurt is, is dat misschien een goed begin, maar het blijft wel 435cc en "nothing beats cubic inches".
t'is allemaal wel een open deur.. :wink:

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 25 apr, 2015 10:01

Een 123 en 98 benzine kan heel veel uitmaken.
Mijn Dyane 4 had een 123 en reed altijd op 98 en ging 100-105. Mijn Dyane 6 die ik nu al weer 11 jaar heb gaat niet veel harder... (zo 110 max)
Veder zijn goed gestelde kleppen en een goede olievulpijp (en dus onderdruk) ook van invloed op de prestaties.
Verbruik: Afbeelding

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » za 25 apr, 2015 10:54

Oliepijp is zo'n metalen. Ik had inderdaad zo'n rommelding, die had al aardig wat schade aangericht. De motor is net vervangen dus ook gelijk die pijp gedaan. Versnellingsbak btw ook vervangen.

Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hans B » za 25 apr, 2015 12:04

Het blijft natuurlijk een ongelukkige combi, 2cv6 motor en 2cv4 bak, dus wil je echt én je motortje sparen (ze draait zo écht te veel toeren waardoor het motortje eerder versleten is) en lekker 110 cruisen op de snelweg, dan is er één oplossing, en dat is de bak wisselen voor een 2cv6 trommelbak.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » za 25 apr, 2015 15:10

Ik zou lekker een zesje monteren met een zes trommelbak (die bakken zijn er zat en anders stuur je maar een PM) en dan het viertje helemaal mooi maken en lekker erbij houden zodat je wel de originele combi bij elkaar houdt.
Maar voor dagelijks gebruik zou ik ook echt een zesje prefereren. Registercarburateur erop, iets ruimere sproeier bezetting en gewoon met het verkeer mee kunnen.

Snap de andere commentaren wel, maar het zou zonde zijn om wellicht straks uit irritatie je eend weg te doen.....
Wel dat 4 blokje goed bewaren!

Succes met al je afwegingen!

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » za 25 apr, 2015 16:43

Toch maar besloten het viertje te houden. Ik heb een boerderij in Frankrijk, en ik ga daar op mijn gemakje op zoek naar een 6 sloop-eend, of anders gewoon een nieuwe 6.

Het is ook een soort way-of-life houding doe nodig is bij het rijden met een 4, vermoed ik.

Plaats reactie