Oer-Dyane 92-06-EL 1967
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Wat leuk, die achtergrondinformatie. Van het chassisnummer is trouwens alleen nog 150 met moeite leesbaar en met veel fantasie nog een 6 en een 3, wat ook klopt met de gegevens. In de motorruimte staat het nummer ook nog op een plaatje tegen het brandschot. Volgens mij is er geen reden om te twijfelen aan de originaliteit. Bij mijn andere Dyane was het ook geen probleem.
Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.
En bij deze nog wat plaatjes van de motorruimte (links naar CiFo):
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
En er zit een potje met een dekseltje aan de koppelingshevel. Mijn vermoeden is dat er een koolstoflager in zit dat via dit potje gesmeerd kan worden. Klopt dit? En zo ja, wat voor olie kan ik hier het beste in doen?
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.
En bij deze nog wat plaatjes van de motorruimte (links naar CiFo):
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
En er zit een potje met een dekseltje aan de koppelingshevel. Mijn vermoeden is dat er een koolstoflager in zit dat via dit potje gesmeerd kan worden. Klopt dit? En zo ja, wat voor olie kan ik hier het beste in doen?
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
Ouwe meuk is leuk!
Eeeh er zit behoorlijk wat verschil tussen de draadboom van de jouwe en een moderne.midfriesland schreef:
Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.
Niet alleen zit de bobine op een hele andere plek (aan de reservewielbeugel) ook de bedrading van het gelijkstroomcircuit, spanningsregelaar en controlelampje zijn echt helemaal anders.
Ik denk dat het makkelijker is om zelf een nieuwe draadboom te maken of er een te zoeken bij Dyane vereniging of eendengarage.
En ja het dekseltje is voor het druklager van de koppeling, paar drupjes moterolie is genoeg)
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Super, al die vlotte reacties en de medewerking!
Boudewijn heeft de schema's van de moderne en de oude Dyane gisteren al even voor me gekopieerd uit zijn werkplaatshandboek. Die ga ik eens rustig naast elkaar leggen. Als de kabelbomen niet al te veel verschillen dan zet ik de nieuwe er gewoon in (dus met de oversteek over het ventilatorhuis). Als het een heel gedoe is dan reconstrueer ik het uitgebrande deel.
Ik heb intussen ook een mooie achterste tussenbalk en een hoedenplank met bijbehorende beugels op de kop getikt.
Boudewijn heeft de schema's van de moderne en de oude Dyane gisteren al even voor me gekopieerd uit zijn werkplaatshandboek. Die ga ik eens rustig naast elkaar leggen. Als de kabelbomen niet al te veel verschillen dan zet ik de nieuwe er gewoon in (dus met de oversteek over het ventilatorhuis). Als het een heel gedoe is dan reconstrueer ik het uitgebrande deel.
Ik heb intussen ook een mooie achterste tussenbalk en een hoedenplank met bijbehorende beugels op de kop getikt.
Laatst gewijzigd door midfriesland op wo 27 mei, 2015 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk!
mooi werk Engbokho en Boudewijn....
Ik zou altijd proberen om de originele draadboom zoveel mogelijk te handhaven , volgens mij is dit het minste werk. Gewoon de draden die doorgebrand zijn uit de nieuwe draadboom plukken en in de oude verwerken.... Misschien hier en daar een extra zekering en relais plaatsen zodat het niet nog eens kan gebeuren...
Ik zou altijd proberen om de originele draadboom zoveel mogelijk te handhaven , volgens mij is dit het minste werk. Gewoon de draden die doorgebrand zijn uit de nieuwe draadboom plukken en in de oude verwerken.... Misschien hier en daar een extra zekering en relais plaatsen zodat het niet nog eens kan gebeuren...
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Alles lijkt weer keurig te werken, tot aan de instelling van de koplamphoogte aan toe. Ze is niet humeurig of bokkig en start mooi vlot.
Ze is met haar minimotortje alleen niet bepaald snel te noemen. Vanavond met de storm op de kop met moeite 75 en voor de wind met veel geduld 90-100. In de eerste en tweede versnelling komt ze nog prima mee maar de verzetten van twee naar drie en van drie naar vier zijn een slag te groot. Ik mis daar een tweede trap.
Zou je hier geen grotere carburateur op kunnen zetten voor iets meer pk’s? Eventueel in combinatie met een ‘turbobuis’, zoals in de latere types?
Ze is met haar minimotortje alleen niet bepaald snel te noemen. Vanavond met de storm op de kop met moeite 75 en voor de wind met veel geduld 90-100. In de eerste en tweede versnelling komt ze nog prima mee maar de verzetten van twee naar drie en van drie naar vier zijn een slag te groot. Ik mis daar een tweede trap.
Zou je hier geen grotere carburateur op kunnen zetten voor iets meer pk’s? Eventueel in combinatie met een ‘turbobuis’, zoals in de latere types?
Ouwe meuk is leuk!
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Wouter, ik zou deze dyane mooi origineel laten. Je hebt de oranje immers wel voor als je "haast" hebt.
Ik vind 75 met die wind van gister nog netjes genoeg om er op binnendoor weggetjes heerlijk van te kunnen genieten
Misschien eens een compressietest om te zien of het motortje nog helemaal gezond is?
Ik vind 75 met die wind van gister nog netjes genoeg om er op binnendoor weggetjes heerlijk van te kunnen genieten
Misschien eens een compressietest om te zien of het motortje nog helemaal gezond is?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Toen de Dyane (toen nog alleen de 425) uitkwam, klaagde iedereen erover dat de Dyane net te weinig vermogen had. Toen de 6 uitkwam konden de klanten die klaagden met maar een geringe bijbetaling (waar Citroen waarschijnlijk nog steeds geld aan verdiende) een nieuwe 6 kopen. Er was ook meteen een antwoord op de vraag of er al 2e hands Dyanes waren die tegen de nieuwprijs aan verkocht werden (Dus daar verdiende Citroen ook nog eens aan)... Gouden tijden waren het toen nog voor Citroen...
Lekker zo laten, (onthaasten dus) het leven gaat al snel genoeg.....
Lekker zo laten, (onthaasten dus) het leven gaat al snel genoeg.....
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan