Motorrevisie Dyane
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Dag Michiel,
heb je enig idee hoe lang dat andere blok stil heeft gelegen? ik zou iig na een paar honderd km olie en filter wisselen met een redelijk warme motor (eerst goed warm rijden en als je handen t aankunnen aftappen) , mijn ervaring is dat er zeker bij een blok wat lang heeft gelegen er erg veel zooi onderin heeft verzameld en dat er nogal wat los komt als je weer met verse olie gaat rijden.
succes met de ombouw! en hopelijk heb je straks echt een snelle dyane!
heb je enig idee hoe lang dat andere blok stil heeft gelegen? ik zou iig na een paar honderd km olie en filter wisselen met een redelijk warme motor (eerst goed warm rijden en als je handen t aankunnen aftappen) , mijn ervaring is dat er zeker bij een blok wat lang heeft gelegen er erg veel zooi onderin heeft verzameld en dat er nogal wat los komt als je weer met verse olie gaat rijden.
succes met de ombouw! en hopelijk heb je straks echt een snelle dyane!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Het blok heeft zeker 10 jaar stilgelegen. dwz, het is wel elk jaar gestart, maar het heeft niet flink gereden.
Ik was inderdaad van plan de boel eerst in te rijden en dan de rommel eruit te laten lopen. Hoewel het beetje olie dat er nu in zit nog aardig schoon is.
Overigens heb ik in de zeldzame vrije uurtjes nu een set compleet gereviseerde koppen liggen. Foto's volgen. Het moet goedkomen
Ik was inderdaad van plan de boel eerst in te rijden en dan de rommel eruit te laten lopen. Hoewel het beetje olie dat er nu in zit nog aardig schoon is.
Overigens heb ik in de zeldzame vrije uurtjes nu een set compleet gereviseerde koppen liggen. Foto's volgen. Het moet goedkomen
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Vandaag weer verder gegaan met de het motorblokje van de Dyane.
De opbouwfase is nu begonnen. Helaas mis ik wat onderdelen, dus weer even wachten daarop...
gereviseerde koppen:
blokje opbouwen:
nieuwe krukaskeerringen:
bij het stellen van de kleppen bleek dat ik een veerringetje mis... dat moet ik dus zien te vinden.
vers oliefilter (en over 500 km mag dat dus weer worden vervangen voor de zekerheid)
olieleidingen onder handen genomen en voorzien van nieuwe pakkingen:
Wat ik mis qua onderdelen:
- de 4 boutjes waarmee de koeltunnel vastzit aan de achterplaat (achter de oliekoeler)
- de 4 bouten aan de onderkant van de cilinderkoppen
- één veertje onder de tuimelaaras.
- [s]bouten[/s] moeren waarmee ik de motorsteunen aan de motor vastzet
Zitten de keerringen zo goed trouwens?
De achterste iets verdiept, de voorste gelijk met het blok.
De opbouwfase is nu begonnen. Helaas mis ik wat onderdelen, dus weer even wachten daarop...
gereviseerde koppen:
blokje opbouwen:
nieuwe krukaskeerringen:
bij het stellen van de kleppen bleek dat ik een veerringetje mis... dat moet ik dus zien te vinden.
vers oliefilter (en over 500 km mag dat dus weer worden vervangen voor de zekerheid)
olieleidingen onder handen genomen en voorzien van nieuwe pakkingen:
Wat ik mis qua onderdelen:
- de 4 boutjes waarmee de koeltunnel vastzit aan de achterplaat (achter de oliekoeler)
- de 4 bouten aan de onderkant van de cilinderkoppen
- één veertje onder de tuimelaaras.
- [s]bouten[/s] moeren waarmee ik de motorsteunen aan de motor vastzet
Zitten de keerringen zo goed trouwens?
De achterste iets verdiept, de voorste gelijk met het blok.
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op zo 14 jun, 2015 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Zo, die koppen zijn zelfs gestraald zeker? Ziet er netjes uit!
Over die keerringen; die zitten volgens mij wel goed, maar is die voorste van de krukas tijdens montage niet beschadigd door de roest die op de krukas zit?
En je zoekt de bouten waarmee de motorsteunen aan het blok zitten, maar die zie ik op de foto's toch gewoon zitten!?
Heb je trouwens ook nieuwe koperringen gebruikt onder de kopmoeren? Anders kun je olielekkage krijgen langs de tapeinden.
Succes met de verdere opbouw
Over die keerringen; die zitten volgens mij wel goed, maar is die voorste van de krukas tijdens montage niet beschadigd door de roest die op de krukas zit?
En je zoekt de bouten waarmee de motorsteunen aan het blok zitten, maar die zie ik op de foto's toch gewoon zitten!?
Heb je trouwens ook nieuwe koperringen gebruikt onder de kopmoeren? Anders kun je olielekkage krijgen langs de tapeinden.
Succes met de verdere opbouw
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
dank voor de reactie.
De voorste keerring is niet beschadigd, er zat geen roest op de plek waar de keerring zelf zit, dus dat is geen probleem. Verder ook goed schoongemaakt en van olie voorzien toen ik hem plaatste.
Dat van die ringen onder de kopmoeren is nieuw, ik zal eens kijken waar ik die kan vinden, in de vraagbaak stond er niets over.
voor wat betreft de bouten, ik bedoelde moeren... Het gaat om de moeren waarmee de motorsteunen aan de steunen op het carter worden gezet.
De voorste keerring is niet beschadigd, er zat geen roest op de plek waar de keerring zelf zit, dus dat is geen probleem. Verder ook goed schoongemaakt en van olie voorzien toen ik hem plaatste.
Dat van die ringen onder de kopmoeren is nieuw, ik zal eens kijken waar ik die kan vinden, in de vraagbaak stond er niets over.
voor wat betreft de bouten, ik bedoelde moeren... Het gaat om de moeren waarmee de motorsteunen aan de steunen op het carter worden gezet.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik dacht meer aan een mogelijke beschadiging terwijl je hem over de as schoof
Heb ooit eens in een clubblad iets gelezen over iemand die een onvindbare olielekkage had en dat bleek te komen omdat er olie liep langs het onderste tapeind. Heb het ook nooit in een vraagbaak o.i.d. gelezen maar ik gebruik daar zelf nu altijd een heel klein beetje vloeibare pakking tussen die dikke ring en de kop en tussen moer en de dikke ring een koper ringetje. de bovenste 2 tapeinden hebben volgens mij alleen een dunne koperring als ik me goed herinner.....
Heb ooit eens in een clubblad iets gelezen over iemand die een onvindbare olielekkage had en dat bleek te komen omdat er olie liep langs het onderste tapeind. Heb het ook nooit in een vraagbaak o.i.d. gelezen maar ik gebruik daar zelf nu altijd een heel klein beetje vloeibare pakking tussen die dikke ring en de kop en tussen moer en de dikke ring een koper ringetje. de bovenste 2 tapeinden hebben volgens mij alleen een dunne koperring als ik me goed herinner.....
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer: