2cv6 Club 1987 - Motorproblemen

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

2cv6 Club 1987 - Motorproblemen

Bericht door Sjon1991 » zo 28 jun, 2015 17:45

Mijn Eendje heeft sinds een tijdje last van rare problemen die zich steeds meer kenbaar maken. Help!

Allereerst voor het beeld:
2cv6 Club S6 uit 1987 met een Solex 26 36 CS10 carburateur.
Een jaar geleden zijn bougiekabels, bobine en startmotor vervangen door nieuwe exemplaren. Gisteren zijn de bougies vervangen en is een 123 ontsteking geplaatst.

Sinds een tijdje is de 2cv in alle gevallen alleen te starten wanneer het gas vol ingetrapt wordt en blijft de eerste seconden alleen lopen als het gaspedaal ingetrapt blijft. Het klinkt alsof hij heel nukkig wakker wordt, zachtjes rommelt, dan wakker schrikt, ineens op het pedaal reageert en dan normaal in zijn toeren komt.

Voorbeeld: https://youtu.be/MHzI9otCL44

Daarnaast moet ik bij het wegrijden veel gas geven om de motor aan te houden. Hij draait stationair normaal rustig maar als ik het gaspedaal half intrap rommelt hij iets en slaat af. Net alsof hij dan ineens verzuipt. Als ik het pedaal verder intrap lijkt hij daarover heen te stappen, rommelt wat, en laat de motor dan toch in zijn toeren komen. Dit probleem had hij al iets, maar is sinds inbouw van de 123 wat erger geworden.

Vanmorgen de carburateur uit elkaar gehaald, alles gereinigd en doorgeblazen, maar geen verschil.

Ik weet het nu niet meer en vind het een raar probleem. Verder heeft de 2cv altijd goed gereden en afgelopen 5 zomers heel Frankrijk doorgereden. De bedoeling is dat dit over 2 weken weer gaat gebeuren, maar dan wil ik wel weer vertrouwen hebben in het Eendje en zorgen dat deze problemen verholpen zijn.

Wie kan mij helpen?

Afbeelding
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 28 jun, 2015 18:17

controleer het ontstekingstijdstip eens. Ik had ook eens loszittende bougie kabels. Hij startte heel slecht maar als ie even had gelopen deed ie het de hele dag prima. Bleek dat de stekkertjes van de bougies te ruim waren. Maar als de motor even liep werden de bougies warm, zetten uit en de stekkertjes klemden dan wel. Met de tang de stekkertjes bij gebogen.
Kleppen/compressie nog ok?
diverse Citroens, wat anders.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » zo 28 jun, 2015 19:49

Klinkt mij als een carburateur probleem.
Paar vragen:
Vlotternaald is OK? Blijft niet hangen?
Is de hoogte van de vlotter correct afgesteld?
Staan de vlotters gelijk? (Lijkt mij dat dit een probleem zou kunnen zijn).
Ruikt je auto bij het starten naar benzine?

Afijn eerst maar eens antwoord op deze vragen.......
Dan weer verder denken.

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » zo 28 jun, 2015 23:11

Bedankt voor de reacties!

Bij het monteren van de 123 gisteren heb ik zo'n 5 keer gecheckt voor de zekerheid. Dus ik mag verwachten dat dat in ieder geval goed staat. De kleppen zijn ook dit jaar nog gesteld. Compressie durf ik niet te zeggen. Kan ik dat zelf testen?
Voor de zekerheid maar eens naar de bougiekabels kijken, of die goed klemmen.

De vlotternaald is nog goed en de hoogte staat volgens mij goed afgesteld. De vlotters staan gelijk dacht ik, maar dat ga ik morgen nogmaals testen. Bij het starten ruik ik geen benzine en er komt ook geen overschot uit de carburateur lopen.

In ieder geval weer wat te proberen en misschien maar zoeken naar een andere carburateur..

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » zo 28 jun, 2015 23:15

Ik heb een keer gehad dat de veer van de tweede trap gasklep gebroken was, gaf ook heel vervelende klachten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » ma 29 jun, 2015 22:08

Vanavond weer zitten prutsen en de 123 iets verdraait. Hij start nu al wat sneller, maar nog steeds alleen als je vol gas geeft. De choke kan je maar heel iets uittrekken, anders slaat hij ook meteen af. Dat is ook iets waar hij voorheen geen last van had.
Daarnaast krijg ik hem stationair niet hoger in zijn toeren dan dit:

https://youtu.be/3qFk7jH_5ro

Ik vind het wat te rustig. Als die maar iets zakt of stottert slaat hij al af. De stationairsproeier is helemaal ingedraaid. Als die iets teruggedraaid wordt, slaat de motor af. Alle veertjes zijn nog heel en het schroefje bij de gaskabel is ook al behoorlijk ver ingedraaid. CO schroefje heeft niemand aan gezeten. Begint toch steeds meer als een carburateur probleem te klinken, terwijl alles er goed uitziet. Ook van binnen.
Hopelijk snel een andere carburateur te regelen om te zien of dat de zaken veranderd.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 30 jun, 2015 05:53

Dat lijkt inderdaad op een carburateur probleem. Als de carburateur schoon is en de vlotter staat goed afgesteld (deksel verwijderen en omdraaien en het hart van de vlotters moet 18 mm boven de pakking uit steken) dan zou ik toch de CO schroef maar eens wat dichter draaien.

Het mengsel lijkt wat te rijk, is je luchtfilter wel schoon? En wat bedoel je trouwens met de stationair sproeier? Ik ken alleen maar de stationaire aanslag schroef en de CO schroef, meer is er volgens mij niet af te stellen :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » di 30 jun, 2015 08:22

Ik dacht dat de vlotterhoogte goed afgesteld staat, maar dan ga ik dat vanavond nogmaals opmeten. En anders kijken wat de CO schroef doet.
Even een geleende foto als voorbeeld:

Afbeelding

Nummer 1 is de stationair sproeier.

Luchtfilter is nog zo goed als nieuw. Vanavond maar weer verder sleutelen.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 30 jun, 2015 18:44

Dat is inderdaad de stationairsproeier en die hoort gewoon vast te zitten (en schoon te zijn :wink: ) Het zou best kunnen dat de motor uit valt als je die los draait, dat weet ik niet, maar het is dus ook niet de bedoeling dat je daar aan draait!

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » di 30 jun, 2015 19:01

om eerlijk te zijn klinkt het als een probleem van vlotters en vlotternaald.

Check echt even of ze gelijk staan en met de goede hoogte.

Ik dacht 17mm, maar kan ook 18 zijn.

ik zou het daar eerst zoeken!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 30 jun, 2015 19:31

Sjon, zou het kunnen dat je de CO-schroef per abuis stationairsproeier hebt genoemd? Als die helemaal ingedraaid is geweest, ben je waarschijnlijk ver van de basisafstelling afgedwaald. Dan krijg je inderdaad een "gat in de carburatie", oftewel niet goed oppakken als je een beetje gas geeft.

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » di 30 jun, 2015 20:28

Bedankt voor de reacties!

Oeps.. ik had altijd begrepen dat je wel aan de stationair sproeier mocht draaien, maar de CO schroef onder geen beding aan mocht raken. Wat is dan eigenlijk de manier om het toerental af te stellen? Daar lees ik nu verschillende dingen over. Het verschil tussen stationair sproeier en CO schroef weet ik ondertussen wel :wink:

Zojuist de carburateur weer losgehaald en wederom bekijken. De vlotters hadden een lichte afwijking en zijn nu beide exact op 18 mm afgesteld. De vlotternaald ziet er goed uit en de blaasmethode door het aanvoerpijpje werkt. Ik neem aan dat het 'pieletje' van de vlotternaald los hoort te zitten en er geen veertje in verwerkt zit die weerstand moet bieden ?

Afbeelding

Alles weer in elkaar gezet en zo goed als geen verbetering. Wel iets nieuws wat eerder niet echt opgevallen was: de eerste minuut loopt hij redelijk netjes, daarna zakt hij in zijn toeren en valt uiteindelijk uit. Vreemd :(

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 30 jun, 2015 20:43

Dat "pieletje" zit inderdaad gewoon los.

Heb je de motor ook warm gereden en daarna wat geëxperimenteerd met de CO schroef?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 30 jun, 2015 21:52

Valse lucht ergens?

Motor starten en met remmenreiniger op alle aansluitingen onder de carb en je spruitstuk (ook op de koppen) spuiten en als je dan een verhoging van je toerental hebt weet je dat daar een lek zit

Succes!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » di 30 jun, 2015 22:06

Zojuist even een lang stuk gereden om te zien hoe dat ging en tussendoor wat aan de CO schroef gedraaid. Ten eerste, wat een verschil na montage van de 123 ontsteking :shock: Alsof iemand een stel verse trekpaarden onder de motorkap verstopt heeft. Dat rijdt pittiger dan verwacht.

En eindelijk.. hij slaat niet meer af bij het wegrijden in de eerste versnelling :D Nog even verder prutsen, want het klinkt nu wel alsof het mengsel wat te rijk is. Helaas alleen nog wel hetzelfde probleem met starten: volgas, 'nukkig wakker worden' en dan pas in z'n toeren klimmen. Het trucje met de remmenreiniger ook al geprobeerd, maar geen lek tegengekomen.

Maar goed, we zijn weer een stap verder. Waarvoor grote dank aan jullie! :D Meningen van anderen geven bij elkaar toch meer inzicht in mogelijke oorzaken en problemen.

Plaats reactie