Hallo,
Bij onze rondreis door Europa afgelopen week bleek ons 602 cc blokje opeens erg veel olie te gebruiken. De eerste 1000 km geen probleem, daarna leek het wel steeds erger te worden, momenteel lijkt het wel meer dan 1 ltr op de 500 km. Vorig jaar op eenzelfde langere reis maar een kwart liter bij hoeven vullen op ca. 2700 km.
Thuis gekomen het forum bestudeerd en als eerste een onderdrukmeter gemaakt om de vulpijp te controleren.
Het blijkt dat stationair ca 14 cm onderdruk heerst en volgas blijft het ca 10 cm. Er heerst steeds onderdruk. Bij spelen met het gas blijkt de onderdruk te fluctueren, schommelt dan en daalt soms tot bijv. 6, maar het blijft onderdruk.
Echter sputtert de meetslang tijdens de meting vol met oliedeeltjes en bij afgenomen slang blijkt de vulpijp olie te sputteren ondanks de gemeten onderdruk.
Bij een aantal keren gas geven onbelast ontstaat blauwe rook uit de uitlaat. Normaal lopend of rijdend niet opvallend waarneembaar.
Ik heb redelijk wat hobby-ervaring met motorrevisies o.a. Volvo B18 en Mc cormick D serie dieseltractor, en durf het blokje wel open te maken echter liever niet nodeloos.
Mijn oordeel, het forum doorgespit te hebben, is dat de vulpijp redelijk goed is. Mijn gedachte gaat naar kleprubbers of gebroken zuigerveren.
Wat denken jullie deskundigen?
Groet Jos.
Goede onderdruk toch olie uit de peilstokbuis
Verslag van mijn bevindingen.
Bij een specialist hier in het oosten des lands nog even de vulpijp laten testen, zij bevonden het ook in orde.
Compressie gemeten, beide cylinders net onder de 8 bar. Ik vond het niet indrukwekkend maar men vond het daar acceptabel, ok.
Moet zeggen dat men bij de garage direct alles in het werk stelde om mij te helpen, vulpijp en compressie werden vlot gemeten om een handvat te bieden voor verdere actie.
Thuis de cylinders verwijderd, blijkt de olieschraapveer van de rechter cylinder gebroken en een stuk van de veer heeft de cylinderwand diep beschadigd en bekrast.
Het blijkt dat zelfs zo'n beschadiging in de cylinderwand haast geen merkbaar verschil geeft in gemeten compressiewaarde. De cylinders hadden al wel langer gelopen maar er was voordien nagenoeg geen olieverbruik en het liep goed. Er was ook geen voelbare stootrand boven in de cylinder. Het spul had nog een hele tijd kunnen lopen als het malheur met de schraapveer niet was gebeurd.
De schraapveer bleek van het flexibele type te zijn, heb er in het forum over gelezen.
Toen de eerste cylinder met de beschadiging er af was heb ik direct maar de revisiespullen gehaald, setje met compressieverhouding 8.5:1 zoals er nu ook op zit, merk Aprotec.
Geen idee hoe de reputatie van het spul is, het maakte op mij een goede indruk, de praktijk zal het leren. Gebruikelijke tegenslag met afgebroken tapeindjes aan de uitlaatzijde van de cylinderkoppen, Eén moest ik uit laten boren en een helicoil in laten plaatsen, de andere twee kon ik met herhaaldelijk oplassen van moertjes uitdraaien waarbij het aanlassen van een M8 moer met doorgestoken draadeind het best beviel.
Tot zover mijn verslagje, de auto zal eind van de week wel weer rijden.
Groet Jos.
Bij een specialist hier in het oosten des lands nog even de vulpijp laten testen, zij bevonden het ook in orde.
Compressie gemeten, beide cylinders net onder de 8 bar. Ik vond het niet indrukwekkend maar men vond het daar acceptabel, ok.
Moet zeggen dat men bij de garage direct alles in het werk stelde om mij te helpen, vulpijp en compressie werden vlot gemeten om een handvat te bieden voor verdere actie.
Thuis de cylinders verwijderd, blijkt de olieschraapveer van de rechter cylinder gebroken en een stuk van de veer heeft de cylinderwand diep beschadigd en bekrast.
Het blijkt dat zelfs zo'n beschadiging in de cylinderwand haast geen merkbaar verschil geeft in gemeten compressiewaarde. De cylinders hadden al wel langer gelopen maar er was voordien nagenoeg geen olieverbruik en het liep goed. Er was ook geen voelbare stootrand boven in de cylinder. Het spul had nog een hele tijd kunnen lopen als het malheur met de schraapveer niet was gebeurd.
De schraapveer bleek van het flexibele type te zijn, heb er in het forum over gelezen.
Toen de eerste cylinder met de beschadiging er af was heb ik direct maar de revisiespullen gehaald, setje met compressieverhouding 8.5:1 zoals er nu ook op zit, merk Aprotec.
Geen idee hoe de reputatie van het spul is, het maakte op mij een goede indruk, de praktijk zal het leren. Gebruikelijke tegenslag met afgebroken tapeindjes aan de uitlaatzijde van de cylinderkoppen, Eén moest ik uit laten boren en een helicoil in laten plaatsen, de andere twee kon ik met herhaaldelijk oplassen van moertjes uitdraaien waarbij het aanlassen van een M8 moer met doorgestoken draadeind het best beviel.
Tot zover mijn verslagje, de auto zal eind van de week wel weer rijden.
Groet Jos.
Dank Denny voor de succeswens !
De boel zit weer in elkaar, zojuist de 1e 100 km proef gereden. Heb alleen cylinders en zuigers vervangen, onderblok en koppen had ik geen klacht over dus hergebruikt.
Had een druppeltje olielekkagge aan het veertje van een klepstoterbuisje. Iets op het blikje geduwd van onderaf en het lijkt over.
Is dit een goed paardemiddel, doen jullie het ook zo? De boel lijkt mij verder dicht als ik er stationair draaiend onder kijk. (of moet ik volgas geven en dan kijken?).
Ik sleutel wel aardig maar dit is mijn eerste ervaring met 2CV's.
Het is me niet tegen gevallen.
Groet Jos.
De boel zit weer in elkaar, zojuist de 1e 100 km proef gereden. Heb alleen cylinders en zuigers vervangen, onderblok en koppen had ik geen klacht over dus hergebruikt.
Had een druppeltje olielekkagge aan het veertje van een klepstoterbuisje. Iets op het blikje geduwd van onderaf en het lijkt over.
Is dit een goed paardemiddel, doen jullie het ook zo? De boel lijkt mij verder dicht als ik er stationair draaiend onder kijk. (of moet ik volgas geven en dan kijken?).
Ik sleutel wel aardig maar dit is mijn eerste ervaring met 2CV's.
Het is me niet tegen gevallen.
Groet Jos.