Goeden dag, mijn naam is Michiel en sinds kort zijn wij weer in het bezit van een 2cv.
Het is er een uit 1974 maar met een 602 blok met schijfremmen. Bedoeling is om er lekker mee te roeren en telkens een beetje verder te verfraaien. Technisch zijn er nog wat zaken te doen zo ook het volgende:
Laatst ontdekte ik een paar oliedruppels op de straat afkomstig van mijn auto. Beetje gaann neuzen op fora en kwam uit bij olievulpijp. Als deze zijn werk niet goed zou doen ontstaat er overdruk en blaast hij de olie eruit door diverse keringen.
Via de Burton Car company een revisie setje voor de olievulpijp besteld en de pijp gereviseerd en weer gemonteerd. Oude rubbers waren idd keihard geworden. Dus vol goede hoop auto gestart.
Echter als ik nu de oliepeilstok eruit trek bij stationair draaiende motor blaast er behoorlijk lucht uit. Ook als ik de olievulpijp open waait het flink.
Mijn vraag is nu hoort dit of wat kan er anders aan de hand zijn? Olieverbruik heb ik nog niet kunnen ontdekken dus versleten zuigerveren lijkt me niet.
Iemand idee?
Dank alvast!
Motor blaast uit peilstokbuis.
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 9 aug, 2015 22:09
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Als de zuigers naar binnen gaan is er overdruk in het carter en blaast de lucht dus via de geopende peilstokopening naar buiten, als de zuigers naar buiten gaan wordt er juist lucht aangezogen. Een goede olievulpijp laat wel lucht naar buiten maar niet naar binnen, daardoor ontstaat er onderdruk in het carter. Als je alleen maar je vinger boven de peilstokopening voel je inderdaad altijd blazen maar als je de opening afsluit met je vinger moet je onderdruk voelen.
Het beste is meten met een onderdrukmeter, zoek even hier op het forum en je vindt er een heleboel over, bijvoorbeeld: hier.
Succes!
Het beste is meten met een onderdrukmeter, zoek even hier op het forum en je vindt er een heleboel over, bijvoorbeeld: hier.
Succes!
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques
Meten...
Ging mij afgelopen week precies zo, Er sputterde zelfs een beetje olie mee naar buiten door de peilstokbuis.
Onderdrukmeter gemaakt en voor de zekerheid in Zutphen nog eens laten meten, beide metingen gelijk, vulpijp in orde.
Eind van het liedje, schraapveer gebroken, had een flinke beschadiging veroorzaakt in de cylinderwand waardoor flink wat olie werd verbruikt.
Voor jou wordt het ook systematisch zoeken, dingen uitsluiten, dan kom je vanzelf in de buurt van een oorzaak.
groet Jos.
Ging mij afgelopen week precies zo, Er sputterde zelfs een beetje olie mee naar buiten door de peilstokbuis.
Onderdrukmeter gemaakt en voor de zekerheid in Zutphen nog eens laten meten, beide metingen gelijk, vulpijp in orde.
Eind van het liedje, schraapveer gebroken, had een flinke beschadiging veroorzaakt in de cylinderwand waardoor flink wat olie werd verbruikt.
Voor jou wordt het ook systematisch zoeken, dingen uitsluiten, dan kom je vanzelf in de buurt van een oorzaak.
groet Jos.
Hallo Michiel,
het uitblazen is dus normaal , en olieverbruik kun je niet meer ontdekken, dus......: alles in orde toch? (en terzijde: maak onderscheid tussen verbruik van olie (verlies via de uitlaat, zoals met een kapotte olieschraapveer) en lekken van olie (olie komt onder de auto te liggen, zoals bij een kapotte olievulpijp)
het uitblazen is dus normaal , en olieverbruik kun je niet meer ontdekken, dus......: alles in orde toch? (en terzijde: maak onderscheid tussen verbruik van olie (verlies via de uitlaat, zoals met een kapotte olieschraapveer) en lekken van olie (olie komt onder de auto te liggen, zoals bij een kapotte olievulpijp)
my other car is......... ook een eend.
-
- Beginner
- Berichten: 2
- Lid geworden op: zo 9 aug, 2015 22:09
Dag michiel,
Dan is de vulpijp grote kans de oorzaak geweest. Van lekkage naar geen lekkage met als enige verandering een gereviseerde vulpijp, dat wijst in die richting.
Jammer dat je vooraf geen onderdrukmeting hebt gedaan, dan was het helemaal duidelijk gebleken.
Het belangrijkst is dat je van je lekkageprobleem verlost bent en dat lijkt er op, meer wilde je ook niet. Een reparatie doen en vervolgens een tijdje de boel aanzien is een prima rustige werkwijze.
Groet Jos.
Dan is de vulpijp grote kans de oorzaak geweest. Van lekkage naar geen lekkage met als enige verandering een gereviseerde vulpijp, dat wijst in die richting.
Jammer dat je vooraf geen onderdrukmeting hebt gedaan, dan was het helemaal duidelijk gebleken.
Het belangrijkst is dat je van je lekkageprobleem verlost bent en dat lijkt er op, meer wilde je ook niet. Een reparatie doen en vervolgens een tijdje de boel aanzien is een prima rustige werkwijze.
Groet Jos.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
toevallig van de week mijn vulpijp voorzien van een revisie set
vulpijp was nog niet heel oud, denk 5 jaar? met weinig kilometers... maar na revisie blok, veel olie overal telkens, na nastellen van veel bouten overal hield het niet erg op met lekken, en ook had ik het idee dat de eend stonk als ik ermee reed.
uit de peilstok opening kwam echt gewoon een stoot lucht, na revisie van de vulpijp is er nu een lichte vacuum te voelen.
er zijn nog wat drupjes, maar ik hoef niet meer bij te vullen! de drupjes hou ik maar even in de gaten maar ik denk dat het snel minder zal worden en het blok vanzelf droger wordt met de tijd.
ik kon in de vulpijp rubbers niet heel veel verschil merken, de nieuwe waren ietsje stugger en er was een klein scheurtje in de rubber ring in het midden van vulpijp....
vulpijp was nog niet heel oud, denk 5 jaar? met weinig kilometers... maar na revisie blok, veel olie overal telkens, na nastellen van veel bouten overal hield het niet erg op met lekken, en ook had ik het idee dat de eend stonk als ik ermee reed.
uit de peilstok opening kwam echt gewoon een stoot lucht, na revisie van de vulpijp is er nu een lichte vacuum te voelen.
er zijn nog wat drupjes, maar ik hoef niet meer bij te vullen! de drupjes hou ik maar even in de gaten maar ik denk dat het snel minder zal worden en het blok vanzelf droger wordt met de tijd.
ik kon in de vulpijp rubbers niet heel veel verschil merken, de nieuwe waren ietsje stugger en er was een klein scheurtje in de rubber ring in het midden van vulpijp....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed