alternatieve bobine voor de 2cv
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
zo, dat is nog eens stellig uit de hoek komen.Jan2cvservice schreef:Een warme bobine is het gevolg van een niet goed afgestelde ontsteking.
je kunt wel een andere bobine kopen maar daar los je het probleem niet mee op.
Ondertussen zoek ik informatie over de dyna bobine.
ah, na een tip van Thijs:
http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... _id=100443
gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Het is trouwens 3 Ohm.
Dat is op de foto bij jouw link weggepoetst.
Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.
Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.
Dat is op de foto bij jouw link weggepoetst.
Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.
Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
Maar nog steeds heb je dan een goede bobine nodig......Jan2cvservice schreef:Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
En je ontsteking zul je nog altijd correct dienen af te stellen, ook een 123!
Dus wat bedoel je hier nu mee?
Feit is dat er gewoon troep in de handel te koop is, slechte wikkelingen, slecht afgevuld met olie etc etc.
En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
die heb ik dus. Ik hoef dus niet het advies mijn ontsteking goed te stellen, ik wil een betrouwbare bobine.Jan2cvservice schreef:Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
Thijs; ik ga hem bestellen, dank.
En uiteraard komen de resultaten op het forum.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
Dus wat bedoel je hier nu mee?
En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.[/quote]
Dat het probleem nog steeds bij de ontsteking ligt, en als je dan een wat mindere bobine treft, de bobine gelijk de schuld krijgt.
Het wil overigens niet zeggen dat als je je vliegwiel op tijd zet , dat hij dan werkelijk op tijd staat. Sommige nokkenastandwielen staat behoorlijk fout. Daarom loopt de ene mooier en beter dan de andere.
En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.[/quote]
Dat het probleem nog steeds bij de ontsteking ligt, en als je dan een wat mindere bobine treft, de bobine gelijk de schuld krijgt.
Het wil overigens niet zeggen dat als je je vliegwiel op tijd zet , dat hij dan werkelijk op tijd staat. Sommige nokkenastandwielen staat behoorlijk fout. Daarom loopt de ene mooier en beter dan de andere.
Blij dat ik eend.
Het punt bobine speelt echt al jaren.
Neem van mij aan dat daar het grootste probleem zit.
Natuurlijk moet ontsteking etc allemaal OK zijn.
Maar ik loop al wat jaartjes mee en weet wat er in de handel te koop is.
Daar zit een groot probleem, zo niet het grootste probleem.
Net zoals dat het geval was bij de vulpijpen.
Maar dat is nu dankzij de revisie setjes verleden tijd.
Slijp voor de grap maar eens een oud origineel exemplaar bobine open en een nieuwe.
Dan snap je waar het probleem echt zit.
Namelijk in de wikkeling, het aantal en de dikte.
Hetzelfde experiment hebben we ooit met vulpijpen gedaan.
Daar was gewoon verknipte binnenband in gebruikt.......
En aan de buitenkant was het prachtig om te zien allemaal.
Neem van mij aan dat daar het grootste probleem zit.
Natuurlijk moet ontsteking etc allemaal OK zijn.
Maar ik loop al wat jaartjes mee en weet wat er in de handel te koop is.
Daar zit een groot probleem, zo niet het grootste probleem.
Net zoals dat het geval was bij de vulpijpen.
Maar dat is nu dankzij de revisie setjes verleden tijd.
Slijp voor de grap maar eens een oud origineel exemplaar bobine open en een nieuwe.
Dan snap je waar het probleem echt zit.
Namelijk in de wikkeling, het aantal en de dikte.
Hetzelfde experiment hebben we ooit met vulpijpen gedaan.
Daar was gewoon verknipte binnenband in gebruikt.......
En aan de buitenkant was het prachtig om te zien allemaal.
@Thijs: Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn "Engelse bobine". Deze maakt toch gebruik van een 'droge' techniek? Of heb jij er eentje opengemaakt en ben je tot een andere conclusie gekomen?Thijs schreef:Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.
Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.
Eendracht maakt macht.
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
- Locatie: Zwiggelte
Jan2cvservice schreef:Een 123 ontsteking heeft het voordeel dat hij wat "foutjes" wegpoetst.
Ik sluit me volledig aan bij lpgo zijn mening en bevindingen.
Naar mijn mening probeert 123 foutjes weg te poetsen door de bobine (te) lange tijd stroom toe te voeren, helaas is dit voor de meeste nieuwe bobines net te lang waardoor ze warm worden en uiteindelijk stuk gaan....
Even geheel terzijde maar ook weer niet..Zoals julie weten (of niet) ben ik bezig om een BMW R 1200 GS motorfietsblok in mijn eendje te lepelen.. In onderstaand filmpje zie je 1-2-Spark 2 Visa bobines aansturen, ja de BMW heeft twinspark. Eigenlijk wil ik het filmpje laten zien omdat bij de onderste bobine de vonk door het bobine huis naar een bout overslaat, omdat dit twinspark is en dit de secundaire bougie merk je er hier niets van, maar als dit in je eendje zou zitten dan liep hij maar op 1 cilinder of helemaal niet en zoek je je de pleuris waarom hij niet loopt... Het hoeft dus niet altijd aan de bobine te liggen!! Ik bedoel maar... Moet toch wel een krachtige vonk zijn dat hij door het bobine-huis heen slaat.....
p.s. ik ben hier even de carburateurs aan het laten drooglopen, vandaar dat hij hakkerig gaat lopen op het einde...
https://www.youtube.com/watch?v=1NieLxo ... tion=share
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
- Locatie: Overpelt, België
Ik rijd nu al een dik jaar met een nieuwe Valeo.
Al +/- 30 000 km zonder problemen. Ook niet twee weken in Polen waar het 38° en warmer was.
De eerste 15 000 heb ik met puntjes gereden, ook geen problemen gehad vermits de condensator goed is. Omdat dat vaak de wensen overlaat is zit er nu een 123 in.
Al +/- 30 000 km zonder problemen. Ook niet twee weken in Polen waar het 38° en warmer was.
De eerste 15 000 heb ik met puntjes gereden, ook geen problemen gehad vermits de condensator goed is. Omdat dat vaak de wensen overlaat is zit er nu een 123 in.