Kompleet een nul op motorkennis, advies gevraagd

Les Vieilles Tantes
Beginner
Beginner

Kompleet een nul op motorkennis, advies gevraagd

Bericht door Les Vieilles Tantes » zo 13 mar, 2016 14:02

Wij zijn sinds een paar maanden in het bezit van een 2cv4 AZKA.
Nu rijd deze niet harder dan een km of 70 - 75 en ze lekt olie onder de motor.
Ik dacht aan simpel pakkingen, maar in de garage zei de man "motor verrot, moet een nieuwe motor in".
Als hij de olievuldop opendoet blaast het eruit.
Dat komt aan, koop je een eend en blijkt die voor de sloop te zijn.
Ik ben aan het goegelen geweest en vind iets over overdruk en onderdruk, een nieuwe vulleiding en olielekage en zo.
Wie kan me een advies geven?

Cees.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door blanc/rouge2cv » zo 13 mar, 2016 15:44

Een 2CV doe je nooit maar dan ook nooit naar de sloop .
Je kan je motor laten maken maar je kan er ook makkelijk een nieuwe motor in doen .
Motoren zijn er te krijgen van +_ 100,+ [ gebruikt ] en prijs oplopend tot nieuw gereviseerd
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » zo 13 mar, 2016 15:47

Hoi , allereerst welkom hier en ondanks deze tegenvaller toch gefeliciteerd met de aankoop.

De 2CV4 blinkt niet uit in betrouwbaarheid. Ze hebben geen oliefilter en draaien veel toeren en dat staat niet garant voor een lange levensduur. Na max. 100.000 km zijn ze wel op.
Hoeveel heeft die van jou gelopen?

Regelmatig kom je nog wel 2CV4 motoren en tegen, al dan niet gereviseerd. Dat hangt dan weer van de prijs af.
Wat ben je met de auto van plan? Wellicht is het nu een mogelijkheid om er een 2CV6 motor in te leggen, deze motoren hebben meer vermogen en een langere levensduur.
Deze zijn nog genoeg te vinden.
Aan de andere kant is het wel mooi om de auto origineel te houden, er zijn nl. nog maar weinig originele 2CV4 tjes :(
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » zo 13 mar, 2016 15:58

Volgens mij ben je bij een doorsnee garage geweest. Een Eenden motor is niet zomaar 'verrot'.
Als je nou eens bij iemand langs gaat die er serieus verstand van heeft en je echt kan vertellen wat er mis is dan is er vast wel iets te repareren.
Onderdelen zijn er best veel nog van de 435cc motor.

Wat jij aangeeft als klachten komt bij mij over als lekke brilrubbers en misschien wel lage compressie in de cilinder.
Dat is best op te lossen.

En een Eend naar de sloop brengen wordt al 10 jaar niet meer gedaan....

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 13 mar, 2016 17:27

Revisie sets (zuigers, cylinders en krukas) van een 2cv4 wordt regelmatig aangeboden en meestal ook nog tamelijk redelijk in prijs omdat er niet veel vraag naar is.
Succes ermee.
diverse Citroens, wat anders.

Les Vieilles Tantes
Beginner
Beginner

Bericht door Les Vieilles Tantes » zo 13 mar, 2016 19:24

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik bedoelde met de sloop dat de motor naar de sloop kan wat de garagist zei, niet de hele auto.
Ik woon in zuidwest Frankrijk, heb deze eend op de kop getikt voor een redelijk bedrag leek me (4000) is in zeer goede staat alleen de motor deugt niet.
Ik wil de eend aan gasten megeven die in onze B&B komen logeren voor een picknick aan de kust, maar nu zit daar een motorprobleempje tussen ;-) Ik zat al wel te denken aan een 2cv6 motor, maar dat red ik niet op korte termijn, vandaar m'n vraag of mijn garage misschien een beetje te snel van oordeel was.
Starten is geen probleem, ze loopt altijd. Alleen is er weinig vermogen en de lekkage.
Ik lees op internet iets over een nieuw model olievulpijp en de lakkage als je die vulpijp niet hebt.
Is dat misschien een reden van de lekkage?
Nogmaals, als ik de olievuldop opendoe blaast het echt.
Ik vind de fransen een beetje te makkelijk over 2cv, onderlaatst zijn er bij m'n schoonmoeder in het dorp zeker zes opgehaald door de oudijzerboer, schroot.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 13 mar, 2016 19:58

meteen vragen waar die ijzerboer is... ;-)

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door DucKKnutsel » zo 13 mar, 2016 20:08

olievul pijp blaast altijd als je de deksel er af doet heel normaal.
als je de peil stok er uit trekt met lopende motor deksel dicht en drukt daar je vinger op nu zal je een lichte zuig kracht moeten voelen is heel weinig maar moet er wel zijn.
Vulpijp kan slecht zijn kan je ook meten met een water kolom http://essay.utwente.nl/63129/2/bijlagen.pdf word hier op forum ook vaak beschreven. vulpijpen gaan vaak stuk als ze lang stil hebben gestaan zitten een aantal rubbers in die dan uitdrogen. revisie setjes zijn makkelijk en snel te monteren

ombouwen naar een 600cc blok komt iets meer bij kijken zal dan een andere versnellingsbak in moeten als je dan ook nog een bak met schijfremmen wilt moet ook het hele rem systeem worden veranderd hoofd rem cil en ook de wiel rem cil achter. Handrem is ook anders bij schijven lijkt veel werk is echter goed te doen.

lekkage kan van alles zijn begin eens met het blok goed schoon spuiten om te onderzoeken waar de olie vandaan komt. kan ook een simpele keerring zijn. compressie laten meten dit zal rond de 8 bar moeten zijn.
verwacht geen wonderen van een 400cc top zal nooit hoger zijn dan 100 110 km wat vaker voor komt bij die motoren is een slechte carburateur plofjes bij het starten bv duidt op valse lucht ontsteking en kleppen stellen kan ook een wereld van verschil maken.

Welk dorp woon je kom ik ff langs voor dat die oudijzer boer nog een rondje gaat doen :)
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » zo 13 mar, 2016 23:13

Ja een viertje is altijd erg traag. In de bergen ga je maar matig voorruit.
De lekkage en het weinig vermogen zijn zeer waarschijnlijk twee problemen.
Lekkage gewoon even zoeken waar het uit komt, nooit echt lastig.
Weinig vermogen is vermoedelijk versleten zuigers etc.
Als je de auto wil gebruiken voor verhuur, 4 motertje eruit gooien.
En ombouwen naar zes.

Tja woon er niet, maar kom vaak in la france, maar ik heb wel het idee dat ze de prijzen van de 2cv wel begrijpen. Op de sloop staan ze ook niet meer.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door blanc/rouge2cv » ma 14 mar, 2016 00:16

Voor je gasten moet je gewoon een nieuwe nemen , je kan het je niet veroorloven als je gasten ergens met pech komen te staan ,is geen goede reclame

Moteur 2cv refait a neuf 1 000 €
Oloron-Sainte-Marie 64400
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... htm?ca=2_s

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 14 mar, 2016 08:01

nou een koopje vind ik dat ook niet...

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » ma 14 mar, 2016 08:22

Oi, dat is mijn essay :D

Les Vieilles Tantes
Beginner
Beginner

Bericht door Les Vieilles Tantes » do 17 mar, 2016 13:38

Bon, kreeg gisteren een briefje in m'n hand met een tel nummer, ik gebeld, blijkt het een dorp verder te zijn.
Ik er naar toe gekacheld met de eend, kwam niet eens in de vierde versnelling.
Hij staat te wachten bij de poort, kruipt achter het stuur en we zijn na honderd meter rijden weer terug, nieuwe bougies mompelt hij, de motor is oud maar lekken doen ze allemaal.
Ze loopt weer als een zonnetje.

Er staan daar een ben-de-tel-kwijt aantal 2cv van 4 tot 6 van de eerste tot de laatste inclusief camionette. Hij handelt erin, staat er een voor weinig te koop maar moet gerestaureed worden.
Schuren vol spatborden, sturen, versnellingsbakken, lampenbandenschokbrekersramendeuren..........
Kortom; adembenemend.
Ik heb een optie op een goedlopend 6je voor 500 pieken. Ga hem morgen halen.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » do 17 mar, 2016 13:53

Dat klinkt als iemand met ervaring ;) Mooi om zo'n adresje om de hoek te hebben!

goedlopend 6je als in goedlopend blokje of goedlopend eendje?

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » do 17 mar, 2016 14:09

Mooi verhaal. Al die ontelbare eenden vraagt natuurlijk om foto's :)
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie