Waarom start hij niet?
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2016 22:12
- Locatie: Antwerpen
Waarom start hij niet?
Hallo,
Ik heb sinds kort een 2cv6 in de stal staan, die reedt goed tot vorige weekend.
Het motorblok was in goede staat, het enige dat ik moest doen was wat uitkuisen (carb, spruitstuk...), olie vervangen, nieuwe bougies en een andere bobijn steken.
Toen heb ik er 2 dagen goed mee gereden maar toen begon hij te pruttelen en ploffen tijdens het rijden ( niet in neutraal). Heb hem toen maar binnen gezet en nu start hij dus niet meer.
Ik heb al heel wat opzoekwerk verricht (op dit forum en elders) maar ik ben (nog) geen kenner en geraak er echt niet uit.
Hier zijn de goede en slechte punten ...
goed: - kleppen gesteld (na het stilvallen)
- timing ontsteking goed ( ook na het stilvallen)
- mooie vonk
- krijgt (veel) benzine (bougies nat na wat starten)
slecht: - batterij niet meer de jongste (ook achter auto geprobeerd, dan verbrand hij wel beetje maar loopt niet vanzelf)
- 2e hands bobijn ( werkte er eerst wel goed mee)
- verduurde bougiekabels?
- benzine, 95 of 98?
het lijkt dus ofdat hij veel te veel benzine krijgt tijdens het starten (ook zonder choke en zonder gas te geven) , maar heb hem laten drooglopen en dan met wat remreiniger geprobeerd, dan geeft die heel soms een ontstekingetje maar meer niet . Wil nu niet liggen knoeien met de carburator want dan weet ik het helemaal niet meer.
Iemand suggesties?
Alvast bedankt!
Ik heb sinds kort een 2cv6 in de stal staan, die reedt goed tot vorige weekend.
Het motorblok was in goede staat, het enige dat ik moest doen was wat uitkuisen (carb, spruitstuk...), olie vervangen, nieuwe bougies en een andere bobijn steken.
Toen heb ik er 2 dagen goed mee gereden maar toen begon hij te pruttelen en ploffen tijdens het rijden ( niet in neutraal). Heb hem toen maar binnen gezet en nu start hij dus niet meer.
Ik heb al heel wat opzoekwerk verricht (op dit forum en elders) maar ik ben (nog) geen kenner en geraak er echt niet uit.
Hier zijn de goede en slechte punten ...
goed: - kleppen gesteld (na het stilvallen)
- timing ontsteking goed ( ook na het stilvallen)
- mooie vonk
- krijgt (veel) benzine (bougies nat na wat starten)
slecht: - batterij niet meer de jongste (ook achter auto geprobeerd, dan verbrand hij wel beetje maar loopt niet vanzelf)
- 2e hands bobijn ( werkte er eerst wel goed mee)
- verduurde bougiekabels?
- benzine, 95 of 98?
het lijkt dus ofdat hij veel te veel benzine krijgt tijdens het starten (ook zonder choke en zonder gas te geven) , maar heb hem laten drooglopen en dan met wat remreiniger geprobeerd, dan geeft die heel soms een ontstekingetje maar meer niet . Wil nu niet liggen knoeien met de carburator want dan weet ik het helemaal niet meer.
Iemand suggesties?
Alvast bedankt!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2016 22:12
- Locatie: Antwerpen
contactpunten heb ik niet opengehaald maar gemeten zoals het in het boekje stond ( vijs in vliegwiel en dan aan bobijn nameten), dit was helemaal oke...
Vlotterniveau nagemeten ( 18mm), carburator ook zeer grondig proper gemaakt, alles wel terug juist vast gezet denk ik...
Het draadje tussen de 2 delen van de startmotor rookt ook wel een beetje maar dit komt door het overvloedig starten denk ik. Kan het zijn dat deze kooltjes aan vervanging toe zijn, hoewel hij nog vlot rond gaat.
Vlotterniveau nagemeten ( 18mm), carburator ook zeer grondig proper gemaakt, alles wel terug juist vast gezet denk ik...
Het draadje tussen de 2 delen van de startmotor rookt ook wel een beetje maar dit komt door het overvloedig starten denk ik. Kan het zijn dat deze kooltjes aan vervanging toe zijn, hoewel hij nog vlot rond gaat.
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2016 22:12
- Locatie: Antwerpen
UPDATE: Oke nu heb ik me er vanochtend nog eens mee bezig gehouden.
Andere batterij gebruikt en proberen te starten met choke, dit ging redelijk, hij liep wel maar niet vlot en plofte uit de uitlaten en de carburator. Nu denk ik dat dit een probleem is van het kleppen stellen.
Ik heb de kleppen gesteld zoals in de manual stond: klepdeksels eraf, In 2e gezet en gerold tot de klep van een cilinder helemaal openstaat ( ingedrukt?) dan dezelfde klep aan de andere cilinder op 0.18 zetten. Dit met zowel inlaatuitlaat kleppen... Is dit de juiste methode?
Andere batterij gebruikt en proberen te starten met choke, dit ging redelijk, hij liep wel maar niet vlot en plofte uit de uitlaten en de carburator. Nu denk ik dat dit een probleem is van het kleppen stellen.
Ik heb de kleppen gesteld zoals in de manual stond: klepdeksels eraf, In 2e gezet en gerold tot de klep van een cilinder helemaal openstaat ( ingedrukt?) dan dezelfde klep aan de andere cilinder op 0.18 zetten. Dit met zowel inlaatuitlaat kleppen... Is dit de juiste methode?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Benzine 95 of 98 is niet het probleem, je kan gewoon 95 gebruiken in een 602 motor zonder loodvervanger.
Probeer eens te starten met startversneller of remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten en dan te starten. Dan krijg je misschien beter zicht op het probleem.
Probeer eens te starten met startversneller of remmenreiniger in het luchtfilter te spuiten en dan te starten. Dan krijg je misschien beter zicht op het probleem.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
- Locatie: Overpelt, België
Dan meet je enkel het tijdstip, het kan zijn dat de afstand tussen de punten niet correct is. Het kan ook aan de condensator liggen. Die gaan nog al eens graag stuk tegenwoordig.De offroad eend schreef:contactpunten heb ik niet opengehaald maar gemeten zoals het in het boekje stond ( vijs in vliegwiel en dan aan bobijn nameten), dit was helemaal oke...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 632
- Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
- Locatie: utrecht
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Slechte bobine gaat weigeren bij een warme motor en werk vaak bij een koude nog wel.
kleppen kunnen dit probleem niet veroorzaken, raar boek heb je trouwens nog nooit gelezen dat er 0,18 staat zou 0,20 moeten zijn maar ook dit kan jou probleem niet veroorzaken zeker niet met koude motor.
Ik zeg condensator je kan zo een ander/extra exemplaar er tussen hangen boven bij de bobine tussen de kabel dat naar de puntjes gaat.
vlotterhoogte te laag start i wel maar komt i niet op toeren te hoog evt dan verzuipt i kan ook zijn dat je vlotter langs de vlotter kamer schuurt en op deze manier blijft hangen . Maar dan moet het erg naar benzine stinken en zal je carburateur nat moeten zijn. Je sproeier los gerammeld kan,maar je hebt bijna niet gereden schrijf je.
Je bougie kabels die moeten natuurlijk wel goed zijn je kan de weerstand meten. evt ff af tapen met isolatie tape. lopen je bougie kabels vrij van je plaatwerk kan er geen vonk overslaan.
kleppen kunnen dit probleem niet veroorzaken, raar boek heb je trouwens nog nooit gelezen dat er 0,18 staat zou 0,20 moeten zijn maar ook dit kan jou probleem niet veroorzaken zeker niet met koude motor.
Ik zeg condensator je kan zo een ander/extra exemplaar er tussen hangen boven bij de bobine tussen de kabel dat naar de puntjes gaat.
vlotterhoogte te laag start i wel maar komt i niet op toeren te hoog evt dan verzuipt i kan ook zijn dat je vlotter langs de vlotter kamer schuurt en op deze manier blijft hangen . Maar dan moet het erg naar benzine stinken en zal je carburateur nat moeten zijn. Je sproeier los gerammeld kan,maar je hebt bijna niet gereden schrijf je.
Je bougie kabels die moeten natuurlijk wel goed zijn je kan de weerstand meten. evt ff af tapen met isolatie tape. lopen je bougie kabels vrij van je plaatwerk kan er geen vonk overslaan.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Beginner
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo 20 mar, 2016 22:12
- Locatie: Antwerpen
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Natte bougies, terwijl deze los wel goed vonken, lijkt mij een defecte bougie, ook al zijn deze nieuw. Probeer eerst ff twee nieuwe bougies voordat je aan de rest gaat beginnen. Verder even goed opletten of de bougiekabels niet doorslaan op het moment dat ze gemonteerd zijn. Ook dan zal je geen of een slechte vonk krijgen, terwijl je bij het los testen wel een mooie vonk krijgt.