alternatieve bobine voor de 2cv
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
Vandaag de scope er aan gehangen.
Hieronder twee plaatje van de meting.
Dit is bij ongeveer 750 toeren(12ms laadtijd)
Dit is bij ongeveer 2800 toeren(8 ms laadtijd)
Het is duidelijk te zien dat bij stationair draaien de stroom curve afvlakt na een bepaalde tijd. Dit betekent dat vanaf dat moment de bobine te lang van stroom voorzien wordt.
Dit zijn de laadtijden per RPM:
750 768 1838 2515 2850
12.1 ms 12ms 8ms 8ms 8ms
Weet nog niet of ik van plan ben om het met contactpuntjes te testen.
Conclusie: De bobine kan/wordt dus warmer dan nodig doordat de bobine te lang van stroom wordt voorzien.
groet
Tom
Hieronder twee plaatje van de meting.
Dit is bij ongeveer 750 toeren(12ms laadtijd)
Dit is bij ongeveer 2800 toeren(8 ms laadtijd)
Het is duidelijk te zien dat bij stationair draaien de stroom curve afvlakt na een bepaalde tijd. Dit betekent dat vanaf dat moment de bobine te lang van stroom voorzien wordt.
Dit zijn de laadtijden per RPM:
750 768 1838 2515 2850
12.1 ms 12ms 8ms 8ms 8ms
Weet nog niet of ik van plan ben om het met contactpuntjes te testen.
Conclusie: De bobine kan/wordt dus warmer dan nodig doordat de bobine te lang van stroom wordt voorzien.
groet
Tom
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Kijk, hier heb je wat aan.
Als je de grafiekjes ziet kun je al zien dat er zeker twee keer zo lang een puls wordt gemaakt dan nodig is.
Dan wil het zeker wel opwarmen.
Toch ben ik ook nog erg benieuwd naar een plaatje met contactpuntjes.
En zijn er eigenlijk ook klachten met nieuwe bobines in combinatie met gewone puntjes?
Als je de grafiekjes ziet kun je al zien dat er zeker twee keer zo lang een puls wordt gemaakt dan nodig is.
Dan wil het zeker wel opwarmen.
Toch ben ik ook nog erg benieuwd naar een plaatje met contactpuntjes.
En zijn er eigenlijk ook klachten met nieuwe bobines in combinatie met gewone puntjes?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
Uit het reparatiehandboek deel 4heb ik het volgende dwellpercentage gevonden:60%.
Door de volgende formule te gebruiken:
laadtijd= 1/(2*RPM)*0.6*1000
blijk dat voor de waarde die ik dit weekend gevonden heb, de laadtijd met contact puntjes gelijk zou moeten zijn aan de volgende waarde:
750 768 1838 2515 2850
24ms 23.44ms 9.793ms 7.1571ms 6.3158ms
Scheelt mij contactpuntjes installeren.
Door de volgende formule te gebruiken:
laadtijd= 1/(2*RPM)*0.6*1000
blijk dat voor de waarde die ik dit weekend gevonden heb, de laadtijd met contact puntjes gelijk zou moeten zijn aan de volgende waarde:
750 768 1838 2515 2850
24ms 23.44ms 9.793ms 7.1571ms 6.3158ms
Scheelt mij contactpuntjes installeren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
begrijp ik het goed: met puntjes een nog langere laadtijd, of bij hogere toerentallen een fractie korter?
dus dan wordt de redenatie: omdat we kl*te bobines hebben gaan we net zo lang ontstekingen zelf bouwen tot we een configuratie hebben gevonden die de bobine nog nét trekt.
óf je monteert een goeie bobine.
is natuurlijk een beetje om te stoken. Maar het blijft me verwonderen: ik rijdt mijn hele leven al op voertuigen met puntjes en bobines: nooit enig probleem. Koop ik een eend: eindeloos gezeik. koop ik een andere bobine: nooit enig probleem.
Ik blijf er toch bij dat het wijs is de zwakste schakel te vervangen.
Gr Rob
dus dan wordt de redenatie: omdat we kl*te bobines hebben gaan we net zo lang ontstekingen zelf bouwen tot we een configuratie hebben gevonden die de bobine nog nét trekt.
óf je monteert een goeie bobine.
is natuurlijk een beetje om te stoken. Maar het blijft me verwonderen: ik rijdt mijn hele leven al op voertuigen met puntjes en bobines: nooit enig probleem. Koop ik een eend: eindeloos gezeik. koop ik een andere bobine: nooit enig probleem.
Ik blijf er toch bij dat het wijs is de zwakste schakel te vervangen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Voor een groot deel ben ik het wel met je eens.
Ik heb geen zin meer in de ouderwetse puntjes dus de elektronische onsteking blijft gewoon.
Dan zit er weinig anders op dan een goede bobine te monteren.
Als ik dit alles geweten had en meteen een Dyna bobine had gemonteerd bij alle auto's dan had ik heel wat geld, tijd en ergernis kunnen besparen.
Ik heb geen zin meer in de ouderwetse puntjes dus de elektronische onsteking blijft gewoon.
Dan zit er weinig anders op dan een goede bobine te monteren.
Als ik dit alles geweten had en meteen een Dyna bobine had gemonteerd bij alle auto's dan had ik heel wat geld, tijd en ergernis kunnen besparen.
Hi Thijs,
Ook ik had met de Namco Pony veel startproblemen nadat ik 2 jaar geleden preventief een nieuwe Valeo Bobine en een 123 ontsteking had gemonteerd. Zodra de buitentemperaturen boven de 30 gr. kwam (veel dus op Kreta) kreeg ik de Pony bij een herstart niet meer aan de praat. Mijn monteur snapte er niets van en bleef maar bougies vervangen en de carb afstellen. Na verhalen gelezen te hebben op dit forum over de kwaliteit van de nieuwe Valeo bobines heb ik de originele 1976 bobine van de Pony weer uit de afvalhoop gehaald en parallel met T-raps op de Valeo geplaatst. Steeds als de Pony na een stop niet meer wilde starten, omgeplugd naar de die goeie ouwe 40 jarige bobine en de Pony startte direct. Toen snapte ik pas het probleem. Duidelijk dus het nieuwe type Valeo bobine die niet bestand was tegen de hoge buitentemperaturen. Uiteindelijk een Goldspark bobine gemonteerd en die start werkelijk onder alle omstandigheden. Wel duur (EUR 159) maar na alle ellende van de afgelopen 2 jaar zijn investering zeker waard. Ik wil niet graag hier "in the middle of no where" stil komen te staan door zo'n knullige Valeo.
Hoe gaat het verder met jouw Pony? Ik heb trouwens ook mijn reservewiel in de achterbak gegooid na het lezen van jouw verhaal over het uit de eerste versnelling schieten. Ik had precies hetzelfde.
Gr. Wimski
Ook ik had met de Namco Pony veel startproblemen nadat ik 2 jaar geleden preventief een nieuwe Valeo Bobine en een 123 ontsteking had gemonteerd. Zodra de buitentemperaturen boven de 30 gr. kwam (veel dus op Kreta) kreeg ik de Pony bij een herstart niet meer aan de praat. Mijn monteur snapte er niets van en bleef maar bougies vervangen en de carb afstellen. Na verhalen gelezen te hebben op dit forum over de kwaliteit van de nieuwe Valeo bobines heb ik de originele 1976 bobine van de Pony weer uit de afvalhoop gehaald en parallel met T-raps op de Valeo geplaatst. Steeds als de Pony na een stop niet meer wilde starten, omgeplugd naar de die goeie ouwe 40 jarige bobine en de Pony startte direct. Toen snapte ik pas het probleem. Duidelijk dus het nieuwe type Valeo bobine die niet bestand was tegen de hoge buitentemperaturen. Uiteindelijk een Goldspark bobine gemonteerd en die start werkelijk onder alle omstandigheden. Wel duur (EUR 159) maar na alle ellende van de afgelopen 2 jaar zijn investering zeker waard. Ik wil niet graag hier "in the middle of no where" stil komen te staan door zo'n knullige Valeo.
Hoe gaat het verder met jouw Pony? Ik heb trouwens ook mijn reservewiel in de achterbak gegooid na het lezen van jouw verhaal over het uit de eerste versnelling schieten. Ik had precies hetzelfde.
Gr. Wimski
Citroen Namco Pony 1976
Suzuki Ignis 4Grip 2008
Suzuki Ignis 4Grip 2008