Chassiswissel document vraag (Ten einde raad)
-
- Veelvuldig poster
-
- Heavy user
Dus chassis eronder van die garage en met oude stuk chassis naar de keuring. Probleem opgelost Smile Chassis wat eronder zit op de Nederlandse verkoopSITE zetten.
Precies. Zo bedoelde ik het.
Dus zo krijg je dan elke Eend weer legaal.
Even het juiste chassis er onder en keuren maar.
Daarna voer je hem weer in in Nederland. en zie daar: Je Eend is weer legaal.
Het lijkt te mooi om waar te zijn.
Het enige probleem zal zijn dat niemand dat oude stuk chassis nog zal hebben....
-
- Veelvuldig poster
Zoals jij het stelt klopt het echt niet!<rant on> Ik wordt echt Zó Ziek van iedereen die nog in zijn schuurtje met wat slagletters en een beiteltje een nummer intikt! Je creëert hier zoveel problemen mee op de lange termijn... Het kost 90 euro via de RDW en er wordt niet meer moeilijk gedaan over chassistypen. Laat dit door de eendenwereld galmen<rant off>
Sorry, dat moest er even uitIk denk dat het er moeilijker door wordt omdat je de eend al hebt omgedoopt tot geit. Als alles nog Nederlands was had je misschien nog met het chassisdeel naar de RDW gekund met het oude chassisdeel, soms knijpen ze nog een oogje dicht.
Hoe groot is je oude chassisdeel?
En kan je nog in contact komen met de oude eigenaar (die het voor jou verpest heeft)?
Hoeveel eenden rijden er nu nog rond met een origineel chassis?
Niet veel.
Veel chassis zijn in de jaren 80 en 90 al een keer vervangen.
Het inslaan van het chassisnummer mocht je zelf doen onder toezicht, van toen nog de douane, vervolgens kreeg je bij de autopapieren een document wat je diende te bewaren.
Dat was gewoon een A4tje net zoiets als een APK rapportje en raakte in de loop van de jaren vaak kwijt.
En ineens heb je dan een illegale auto volgens de RDW.
De wetgeving is veranderd en met terugwerkende kracht zijn veel eenden ineens illegaal geworden.
Dus zoals jij het stelt is het echt niet.
Als je eend ook door het tweede chassis heen is gerot, wat vaak het geval is omdat de eerste nieuwe chassis uit de jaren 90 vaak bedroevend slecht behandeld waren, en je wilt een tweede chassiswissel doen, dan ben je gedwongen om het zelf in te slaan, want als je ermee bij de RDW komt bestaat de mogelijkheid dat je auto illegaal wordt verklaard.
Dus.........dan sla je zelf het nummer in en blijf je bij de RDW weg.
Met een chassisdeel aankomen bij de RDW en denken dat je daar iets mee kunt, kun je echt vergeten.
Beter is het om, als je je eend gaat demonteren, of al voor een deel gedemonteerd hebt, een afspraak te maken dat er bij jouw geschouwd wordt.
Dat kost meer, maar je kunt dingen beter aantonen en uitleggen.
Ik heb het nu meerdere malen op verschillende manieren proberen te regelen en mijn ervaring is dat de RDW absoluut redelijk is en meedenkt, zeker als jouw verhaal ook gewoon straight is en je niet probeert dingen te verbloemen of mooier te maken als het is.
Je kunt ook met een orgacode bijvoorbeeld dingen verklaren en uitleggen.
Kortom, het is niet zo dat je simpel zomaar alles maar even kunt laten schouwen en dat je daarmee de boel legaal hebt!!
Dus: als je een eend koopt, wees dan bewust van hoe de regelgeving in elkaar steekt en handel daar zo goed mogelijk naar. En tja, dat kan af en toe ook betekenen, zelf een nummer inslaan.......
Gr David
Ik weet dat er ook al veel eenden rondrijden waarbij bijvoorbeeld de Douane het nummer heeft ingeslagen en dit nu als illegaal wordt gezien. Maar in mijn ervaring is de RDW de slechtste inderdaad nog niet...
Ik ben een keer met een jaren 60 eend met Franse papieren uit Spanje bij de RDW aan komen zetten. Hij had geen chassisnummer (meer) en ik had hier een moderne 602 motor in gelegd. Na een kort 'identiteitsonderzoek' hebben ze het chassisnummer ingeslagen en de auto geïmporteerd. Ze hebben daar gewoon verstand van zaken en denken inderdaad mee, hun doel is niet (meer) om auto's van de weg af te houden.
Chassisnummer inslaan komt altijd een identiteitsonderzoek bij kijken, met het schouwen doe je dit alleen vooraf. Kosten blijven hetzelfde.
Maar we raken hier erg off topic, België is Nederland niet. En alleen als er inderdaad iets niet helemaal pluis is, kan je het beste gewoon naar de RDW voor een nieuw nummer.
Ik ben een keer met een jaren 60 eend met Franse papieren uit Spanje bij de RDW aan komen zetten. Hij had geen chassisnummer (meer) en ik had hier een moderne 602 motor in gelegd. Na een kort 'identiteitsonderzoek' hebben ze het chassisnummer ingeslagen en de auto geïmporteerd. Ze hebben daar gewoon verstand van zaken en denken inderdaad mee, hun doel is niet (meer) om auto's van de weg af te houden.
Chassisnummer inslaan komt altijd een identiteitsonderzoek bij kijken, met het schouwen doe je dit alleen vooraf. Kosten blijven hetzelfde.
Maar we raken hier erg off topic, België is Nederland niet. En alleen als er inderdaad iets niet helemaal pluis is, kan je het beste gewoon naar de RDW voor een nieuw nummer.
rossero, hoelang is dat geleden? 5 jaar geleden was de RDW wereld heel anders.
Laatste jaar is echt heel lastig geworden. Als wat afwijkt is gelijk een probleem.
Mischien zijn er mogelijkheden.
Maar een zelf in geslagen chassisnummer is bijn niet recht te breien.
Laatste jaar is echt heel lastig geworden. Als wat afwijkt is gelijk een probleem.
Mischien zijn er mogelijkheden.
Maar een zelf in geslagen chassisnummer is bijn niet recht te breien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Dag Allemaal,
Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb de verkoper gecontacteerd en het volgende is uit de bus gekomen:
- Chassis was aangekocht via Marktplaats, dus geen officiële wissel.
- Oud chassis is foetsjie
- Stukje van oud chassis met origineel nummer heb ik nog in bezit
- Identificatieplaatje laat ik maken in Frankrijk voor 13 euro.
Dus ik zit nog met enkele optie's:
1) Iemand zoeken die me zo'n papier wil opstellen van chassiswissel. Probleem daar is dat mijn chassis niet onmiddellijk een Serienummer heeft en als dit gecontroleerd wordt, dan kan dit dus niet.
2) Zelf een papier opstellen en hopen dat ze het niet controleren. (heb voorbeelden van zo'n document gekregen)
3) Papieren opkopen van andere eend, ander chassisnummer inslaan en laten herkeuren met correct ID plaatje.
4) Ander keuringsstation vinden (lees: de Walen) en hem daar laten keuren (zijn veel lakser) maar probleem is dat mijn 2CV daar niet geraakt zonder platen natuurlijk. En ik heb zelf geen garageplaten/auto-trailer.
Momenteel ben ik nog bezig aan het zoeken of ik toevallig iemand vind die weet wat voor merk mijn chassis is, en adhv dit een nieuw document kan opstellen.
Off-topic, ben geopereerd aan mijn wijsheidstanden dus was een paar dagen Out
Vandaag mijn verjaardag, dus hopelijk ergens goed nieuws.
Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb de verkoper gecontacteerd en het volgende is uit de bus gekomen:
- Chassis was aangekocht via Marktplaats, dus geen officiële wissel.
- Oud chassis is foetsjie
- Stukje van oud chassis met origineel nummer heb ik nog in bezit
- Identificatieplaatje laat ik maken in Frankrijk voor 13 euro.
Dus ik zit nog met enkele optie's:
1) Iemand zoeken die me zo'n papier wil opstellen van chassiswissel. Probleem daar is dat mijn chassis niet onmiddellijk een Serienummer heeft en als dit gecontroleerd wordt, dan kan dit dus niet.
2) Zelf een papier opstellen en hopen dat ze het niet controleren. (heb voorbeelden van zo'n document gekregen)
3) Papieren opkopen van andere eend, ander chassisnummer inslaan en laten herkeuren met correct ID plaatje.
4) Ander keuringsstation vinden (lees: de Walen) en hem daar laten keuren (zijn veel lakser) maar probleem is dat mijn 2CV daar niet geraakt zonder platen natuurlijk. En ik heb zelf geen garageplaten/auto-trailer.
Momenteel ben ik nog bezig aan het zoeken of ik toevallig iemand vind die weet wat voor merk mijn chassis is, en adhv dit een nieuw document kan opstellen.
Off-topic, ben geopereerd aan mijn wijsheidstanden dus was een paar dagen Out

Vandaag mijn verjaardag, dus hopelijk ergens goed nieuws.
Klopt, heb net gekeken, blijkbaar kun je Z-platen huren via Kapaza en dergelijke, niet zo legaal waarschijnlijk, maar maakt met niet uitdeusjevo schreef:Optie 4 lijkt mij de makkelijkste en enige legale optie?
Autotrailer kun je huren.
Ben je gelijk van alles af, als je gesnapt wordt met een nepverklaring oid ben je echt het zaad en krijg je nooit meer iets door de keuring.