Interval ruitenwisser
Re: Interval ruitenwisser
Dag
Na een Velleman interval gekocht te hebben lukt het niet deze aan te sluiten op mijn ruitenwisserschakelaar van mijn Ami. Ben benieuwd hoe het jou gelukt is hem te verbinden.
Hoe ik het relais ook schakel op de ruitenwisserschakelaaraansluitingen hij doet het enkel zolang het ledje op 't relais brand en stopt dan.
De schakelaar bevat eenaansluitpunt constante stroom, een aansluiting die zolang de schakelaar aan staat stroom krijgt en een aansluiting die zorgt dat de wissermotor stroom blijft krijgen, totdat de wisser weer in de uitgangspositie staat en dan schakelt de stroom af. Er is geen aansluting waarmee ik een puls kan geven om telkens een keer te wissen.
Zou graag een foto toevoegen maar dat lukt me niet.
Is het mogelijk zo dat de interval ergens op de wissermotor zelf geplaatst moet worden?
Na een Velleman interval gekocht te hebben lukt het niet deze aan te sluiten op mijn ruitenwisserschakelaar van mijn Ami. Ben benieuwd hoe het jou gelukt is hem te verbinden.
Hoe ik het relais ook schakel op de ruitenwisserschakelaaraansluitingen hij doet het enkel zolang het ledje op 't relais brand en stopt dan.
De schakelaar bevat eenaansluitpunt constante stroom, een aansluiting die zolang de schakelaar aan staat stroom krijgt en een aansluiting die zorgt dat de wissermotor stroom blijft krijgen, totdat de wisser weer in de uitgangspositie staat en dan schakelt de stroom af. Er is geen aansluting waarmee ik een puls kan geven om telkens een keer te wissen.
Zou graag een foto toevoegen maar dat lukt me niet.
Is het mogelijk zo dat de interval ergens op de wissermotor zelf geplaatst moet worden?
Punky schreef:Terwijl iedereen bezig lijkt te zijn met freubelen aan miniatuur eenden, probeer ik de Ami weer wat meer voor te bereiden door wat te freubelen. Op de site van de AVN staat een bouwbeschrijving voor een intervalschakkelaar voor de ruitenwissers. Aangezien die van origine al een redelijk snelle stand hebben, lopen ze zwaar wanneer het weinig regent en bij mij soms zelfs kortstondig vast wanneer ze even aan het draaien zijn. Om de techniek wat te sparen dus een intervalschakelaar erbij. In NL is dit zowat de meest gebruikte stand merk ik in de reguliere auto.
Dus op zoek naar een Velleman MK111 kitje en deze vandaag in mekaar gezet. Daarnaast een dubbelpolige schakelaar ON/ON gekocht en hiermee moet het gaan lukken. Ben benieuwd. Als dit werkt, dan moet het ook voor een eend te maken zijn.
Kosten tot nu toe iets van 13 euro voor het kitje en de schakelaar. Nog wat draad en schuifstekkertjes en je bent klaar.
Link AVN:
http://www.amivereniging.nl/index.php?o ... &Itemid=83
Mijn schakeling zal alleen iets anders worden, maar idee is hetzelfde.
Finn en Michiel in iedergeval tot zover bedankt voor de duidelijke beschrijving op de AVN site.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik moet het even uit mijn hoofd doen, is alweer even geleden.
Je moet een schakelaar (ON/ON) plaatsen, die of het signaal direct doorgeeft aan de ruitenwissermotor (zoals origineel) of die het signaal via de kit laat lopen. Deze kit moet dan het signaal aansturen die de ruitenwissermotor activeert. De ruitenwissermotor is zo ingesteld, dat hij zelf de beweging afmaakt, die hij begonnen is. Je kunt met de kit dan het signaal instellen op duur (dus hoe vaak hij wist) en op frequentie.
Dit kit zit tussen de linker 2 polen van mijn ruitenwissermotor.
Met de originele schakelaar zet je de ruitenwisser aan en met de extra schakelaar bepaal je of de kit in werking gaat of niet, dus of je interval hebt.
Hopelijk kun je hiermee verder.
Je moet een schakelaar (ON/ON) plaatsen, die of het signaal direct doorgeeft aan de ruitenwissermotor (zoals origineel) of die het signaal via de kit laat lopen. Deze kit moet dan het signaal aansturen die de ruitenwissermotor activeert. De ruitenwissermotor is zo ingesteld, dat hij zelf de beweging afmaakt, die hij begonnen is. Je kunt met de kit dan het signaal instellen op duur (dus hoe vaak hij wist) en op frequentie.
Dit kit zit tussen de linker 2 polen van mijn ruitenwissermotor.
Met de originele schakelaar zet je de ruitenwisser aan en met de extra schakelaar bepaal je of de kit in werking gaat of niet, dus of je interval hebt.
Hopelijk kun je hiermee verder.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
interval Velleman
Bedankt voor de uitleg en verwijzing naar het schema
Met jullie informatie moet het zeker gaan lukken.
Grt, Rin
Met jullie informatie moet het zeker gaan lukken.
Grt, Rin
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Je kan ook zoiets zelf in elkaar knutselen met het goedkope Arduino broertje, de Digispark en een bijpassend relaisboard. De compiler software om het project te realiseren is gratis op het Internet te vinden; je moet dan alleen nog het board zelf programmeren. Kosten ongeveer 7,50 Euro. Als je een continu instelbaar interval wilt maken komt daar een potentiometer bij; anders een meerstanden schakelaar. Je voedt het systeempje vanuit de accu (6V of 12 V).
Als relaisboard kies je een 5V board dat gevoed wordt door de Digispark. Met het maak kontakt schakel je de ruitenwissermotor.
Programmeervoorbeelden van de Arduino en dus de Digispark vind je volop op het Internet. Moeilijk is het niet. Misschien een leuk projekt voor de feestdagen?
Als relaisboard kies je een 5V board dat gevoed wordt door de Digispark. Met het maak kontakt schakel je de ruitenwissermotor.
Programmeervoorbeelden van de Arduino en dus de Digispark vind je volop op het Internet. Moeilijk is het niet. Misschien een leuk projekt voor de feestdagen?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik heb het nog niet geprobeerd maar ik wil ook zo'n kit installeren en zat ook een beetje mee hoe die aan te sluiten. ik denk dat ik wel een goed idee heb, ik wil een tweede knipperlichtschakelaar onder de gewone montern om zodoende een driestanden schakelaar te hebben. naar boven is gewoon wissers aan, midden is uit en onder is interval. scheelt ook weer losse schakelaars ergens monteren en nu heb ik zelfs plek over op het dashbord voor mijn schakelaar voor de aanjager
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction