Handrem zoemer
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Handrem zoemer
Veel mensen gebruiken een zoemer die zoemt als het licht aan is als het contact uitgezet wordt. Zo'n zoemer kost een paar euro.
Je kan ook zo'n zoemer gebruiken als waarschuwing dat je handrem nog aangetrokken is voordat je gaat rijden. Daarvoor moet je een microswitch monteren op je handrem, zodanig dat hij schakelt als je de handrem aantrekt.
Je moet het maakcontact van de microswitch gebruiken, dwz het contact dat gesloten is als de handrem aangetrokken is. De ene kant van dat contact gaat naar de massa, de andere kant naar de zwarte draad van de zoemer. De rode draad van de zoemer gaat naar de zekeringkast en wordt aangesloten op het contact van het contactslot. Daar staat 12 V (6 V) op als het contact aan staat en 0 V als het contact uit staat.
Je kan ook zo'n zoemer gebruiken als waarschuwing dat je handrem nog aangetrokken is voordat je gaat rijden. Daarvoor moet je een microswitch monteren op je handrem, zodanig dat hij schakelt als je de handrem aantrekt.
Je moet het maakcontact van de microswitch gebruiken, dwz het contact dat gesloten is als de handrem aangetrokken is. De ene kant van dat contact gaat naar de massa, de andere kant naar de zwarte draad van de zoemer. De rode draad van de zoemer gaat naar de zekeringkast en wordt aangesloten op het contact van het contactslot. Daar staat 12 V (6 V) op als het contact aan staat en 0 V als het contact uit staat.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Dus als je het contact aanzet met aangetrokken handrem begint hij meteen te piepen....
Lijkt mij verschrikkelijk irritant!!
Sta je bij een stoplicht op een hellend vlak, of bij een brug te wachten met aangetrokken handrem.....
Nee, niet handig lijkt mij althans.
Als je handrem goed is afgesteld merk je het direct als je weg wilt rijden.....
Lijkt mij verschrikkelijk irritant!!
Sta je bij een stoplicht op een hellend vlak, of bij een brug te wachten met aangetrokken handrem.....
Nee, niet handig lijkt mij althans.
Als je handrem goed is afgesteld merk je het direct als je weg wilt rijden.....
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Op de eenden die naar sardinie gingen ook een handrem-piep gebouwd. Zal de link eens zoeken. Het schijnt voor huurders echt wel een goed idee te zijn.
Ik ben dus met handrempiep in de eend naar sardinie gereden. Je went er snel aan, gelijk na starten de handrem er af.
Gr Rob
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=141 ... ndrem+piep
Ah, gevonden. Schakelt als de handrem helemaal vrij staat, breekkontakt gebruiken.
Ik ben dus met handrempiep in de eend naar sardinie gereden. Je went er snel aan, gelijk na starten de handrem er af.
Gr Rob
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=141 ... ndrem+piep
Ah, gevonden. Schakelt als de handrem helemaal vrij staat, breekkontakt gebruiken.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
met handrem erop wegrijden is toch iets wat je 2 keer doet en daarna nooit meer? en dan nog, als het het gebeurd merk je dat echt snel genoeg en anders is er toch echt iets mis met je handrem zou ik zeggen.
maar goed, ja , verder is zoiets goed te bouwen als je wilt, maar ik zou het niet willen.
maar goed, ja , verder is zoiets goed te bouwen als je wilt, maar ik zou het niet willen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
De een wil het wel, de ander wil het niet, prima toch?
Je kan het ook wat mooier maken met een controller (zoals een Arduino). Die kan meten of de motor draait en de handrem zoemer alleen laten zoemen als de handrem aan staat en de motor niet draait. Dat voorkomt zoemen tijdens de hellingproef. Tegelijk kan de licht aan waarschuwing gebeuren bij uitschakelen van het contact. Je hebt dan maar 1 zoemer nodig.
Je kan met de controller tegelijk ook een continu instelbare snelheidsregeling van je ruitenwisser realiseren.
Je kan het ook wat mooier maken met een controller (zoals een Arduino). Die kan meten of de motor draait en de handrem zoemer alleen laten zoemen als de handrem aan staat en de motor niet draait. Dat voorkomt zoemen tijdens de hellingproef. Tegelijk kan de licht aan waarschuwing gebeuren bij uitschakelen van het contact. Je hebt dan maar 1 zoemer nodig.
Je kan met de controller tegelijk ook een continu instelbare snelheidsregeling van je ruitenwisser realiseren.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Heavy user
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Vrijwel alle moderne auto's hebben dit gecombineerd met het lampje voor de oliedruk en eventueel slijtindicatoren in de remblokken.Je kan van alles aansluiten, zelfs je claxon. Maar ik hou liever de functies gescheiden.
Als het lampje gaat branden lijkt me dit ook het minst irritant.
Een zoemer zou ik helemaal gek van worden.
Overigens lijkt het me alleen noodzakelijk in een huurauto.
En natuurlijk als je het leuk vindt om vanalles uit te vinden en in te bouwen in je auto....

-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Haha, over-enginering. Nu heb je het zo mooi gemaakt dat het zijn doel voorbij schiet. Je wilt juist een zoemer die het doet al de handrem er op staat en de motor draait. Rijden met de handrem wil je immers voorkomen.Kulio schreef:
Je kan het ook wat mooier maken met een controller (zoals een Arduino). Die kan meten of de motor draait en de handrem zoemer alleen laten zoemen als de handrem aan staat en de motor niet draait. .
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Nee hoor, je krijgt alleen het alarm als je het contact aan zet en de handrem staat aan. Je moet dan meteen de handrem er af halen, want na het starten schakelt het alarm uit. Als je dat niet doet rij je toch nog weg met de handrem er op. Je wilt in dit geval niet dat het alarm af gaat als de motor draait omdat je als je op een helling stil komt te staan en de handrem moet gebruiken niet afgeleid wil worden door gezoem.RobM schreef: Haha, over-enginering. Nu heb je het zo mooi gemaakt dat het zijn doel voorbij schiet. Je wilt juist een zoemer die het doet al de handrem er op staat en de motor draait. Rijden met de handrem wil je immers voorkomen.
Het is een kwestie van keuzes maken.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Zeker. Als je wilt dat het zo werkt kan je ook de ene kant van de zoemer aan de min, en de andere kant via de schakelaar aan de schakeldraad van het kontactslot.
Kontakt af: geen geluid
Kontakt aan en handrem er op: piep
Kontakt aan en hadrem er af: geen geluid.
Ik ben niet zo van de controllers.
Maar dat gaat over mijn eend, als je het met electronica doet wel schema en foto's
Gr Rob
Kontakt af: geen geluid
Kontakt aan en handrem er op: piep
Kontakt aan en hadrem er af: geen geluid.
Ik ben niet zo van de controllers.
Maar dat gaat over mijn eend, als je het met electronica doet wel schema en foto's
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Ik heb inmiddels een controller ontworpen op basis van een Arduino die het volgende doet. Hij stuurt 4 LEDs aan met verschillende kleuren bij de volgende situaties: rood = handrem aan, groen = geen laadstroom, blauw = te weinig benzine en wit knipperend = geen oliedruk. Daarnaast is er een traploos in te stellen interval van de ruitenwisser. Het licht aan, contact uit laat ik op de zoemer buiten de controller om lopen, maar kan eventueel ook via de controller.
De waarschuwing oliedruk zit al in de auto, evenals een benzinemeter, maar nu heb ik alle alarmeringen op 1 plek. Ik denk er aan om alles in de asbak te plaatsen, die gebruik ik toch nergens anders voor. Met het klepje open zijn alle LED's, de ruitenwisserschakelaar en de interval draaiknop zichtbaar.
Als ik zin heb zal ik het systeempje later dit jaar eens gaan maken. Geschatte kosten ongeveer 20 Euro.
De waarschuwing oliedruk zit al in de auto, evenals een benzinemeter, maar nu heb ik alle alarmeringen op 1 plek. Ik denk er aan om alles in de asbak te plaatsen, die gebruik ik toch nergens anders voor. Met het klepje open zijn alle LED's, de ruitenwisserschakelaar en de interval draaiknop zichtbaar.
Als ik zin heb zal ik het systeempje later dit jaar eens gaan maken. Geschatte kosten ongeveer 20 Euro.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!