Hele motorblok onder de olie

Plaats reactie
R-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt, 2015 08:41

Hele motorblok onder de olie

Bericht door R-2cv » di 15 aug, 2017 22:04

Vandaag voor vertrek nog even wat olie bijgevuld. Zeer waarschijnlijk de olievulpijp niet goed afgesloten en deze is onderweg open gegaan.
Pas na 20 km bemerkte ik de eerste problemen, witte rook + slecht functionerende remmen. Gelijk aan de kant gezet en waar ik al bang voor was bleek waar;
Openstaande vulpijp het gehele blok druipend van de olie.

Via een bergingsbedrijf weer terug naar huis gebracht.
Er wacht me dus een mooie klus om alles zo goed mogelijk te gaan schoonmaken. De remschijven waarschijnlijk met remmenreiniger. Nog tips hoe ik de rest kan aanpakken/ waar ik nog op moet letten?

Overigens moet ik later nog nagaan waarom de olie uit de vulpijp komt, zou bij onderdruk niet mogen gebeuren.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 15 aug, 2017 22:11

Door het grote gat van de open vulpijp werkt het onderdruk principe niet.
Je zal nu in ieder geval de remblokken moeten vervangen, die krijg je echt niet goed meer schoon.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

R-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt, 2015 08:41

Bericht door R-2cv » wo 16 aug, 2017 07:24

OK, dan hoef ik daar in ieder geval niet verder naar te zoeken. Olieverbruik valt normaal ook mee.

De remblokken zal ik vervangen.
Vandaag zal ik eens kijken hoeveel olie ik nog aan mijn peilstok krijg.
Zijn er nog andere onderdelen die door de olie waarschijnlijk dusdanig vies zijn dat ze vervanging behoeven?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 16 aug, 2017 10:14

Als je last krijgt van schokkerig optrekken dan zal je ook de koppelingsplaten moeten reinigen/vervangen. Dat is een flinke reparatie want je motor moet er dan uit.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 16 aug, 2017 15:11

Koppeling kun je schoon stoken door ff met slippende koppeling te rijden. Remblokken kun je ook proberen te redden door een tijdje met aanlopende remmen te rijden maar neem geen risico als je twijfels. Blikken zijn niet duur en eenvoudig te vervangen. Remmen idd met remreiniger reinigen

Verder onder de motorkap alles bij een zelfbedienings autospuidplaats schoon spuiten. Die hebben een olie water slibafscheider erachter zitten dus geen milieudelict. Alles wat onder de olie zit met een dasty of iets dergelijks inspuiten ( motor, plaatwerk, versnellingsbak, ed) en met draaiende motor gewoon schoon spuiten. Spuit alleen niet direct op de ventilator en de electra
J B

just drive like you stole it

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 17 aug, 2017 08:25

Ik heb vorig jaar ongeveer hetzelfde gehad. Bij mij was één van de boutjes van de olievulpijp los getrild. Daardoor ook alles onder de olie. Ik heb de twee zijschermen even er af gehaald en met remmenreiniger en Dasty en een paar schoonmaak doeken alles schoon gemaakt. Remmen en koppeling waren bij mij na een paar kilometer rijden weer zoals daarvoor.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 17 aug, 2017 14:46

Bij mij ook gehad.

Niet zover gereden, hooguit paar honderd meter.
Isolatie motorkap en blok onder de olie.
Toevallig had ik remmenreiniger bij mij en heb de remschijven/blokken zo goed als mogelijk ontvet en dat werkte prima, na een paar honderd meter rijden/remmen waren ze weer oké.
Van mijn koppeling heb ik sowieso geen last gehad.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

R-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt, 2015 08:41

Bericht door R-2cv » vr 18 aug, 2017 11:26

Bedankt voor de tips, ben al aan het poetsen geslagen! Ik zal eens kijken hoe de remmen/koppeling er voor staan.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » vr 18 aug, 2017 14:07

Check ook gelijk je Dynamo!

Ik heb precies hetzelfde gehad, maar ik kon doorrijden na wat poetsen. Totdat aan het einde van de snelweg de dynamo niet bleek op te laden ... :/

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 18 aug, 2017 20:31

Dit euvel heb ik ooit ook eens gehad.
Toen sloegen de bougiekabels door door de olie die er op zat.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 19 aug, 2017 13:39

Je ziet, het overkomt veel eendrijders wel eens. Ik heb het ook een keer meegemaakt. Heb trouwens toen de meeste olie van het motorblok en installaties met een schoonmaakmiddel verwijderd.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » za 19 aug, 2017 16:59

ik heb ook wel eens de oliedop open laten staan maar hoorde dat gelijk bij de eerste meters rijden al .

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1883
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 20 aug, 2017 00:19

blanc/rouge2cv schreef:ik heb ook wel eens de oliedop open laten staan maar hoorde dat gelijk bij de eerste meters rijden al .
Ik ook maar eer ik bedacht wat het kon zijn was ik dus al paar honderd meter verder...
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » zo 20 aug, 2017 08:59

als je de electronica beschermd kun je ook kijken in een wasstraat in de buurt waar motorreingen mogelijk is... :D Verder helpt dood ordinaire lampenolie heeeeel goed om het blok/versnellingsbak schoon te maken. Laatste redmiddel is de zwarte Dusty van de Wibra...
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Plaats reactie