Volgend jaar strengere en duurdere APK

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Volgend jaar strengere en duurdere APK

Bericht door Kulio » ma 31 jul, 2017 12:55

Met ingang van 1 mei 2018 wordt in de hele EU de Europese richtlijn (2014/45/EU) inzake de periodieke keuring van motorvoertuigen van kracht. Vanaf die datum worden keuringsstations verplicht om auto's te keuren op maar liefst 400 punten, die in Bijlage 1 bij de richtlijn precies zijn omschreven. Momenteel wordt er op minder punten gecontroleerd.

Hierdoor zullen de Eendrijders ongetwijfeld meer afkeuringen te slikken krijgen. Eventuele gebreken zijn in 3 groepen ingedeeld te weten a Kleine gebreken b Grote gebreken en c Gevaarlijke gebreken.

Een auto met kleine gebreken kan nog gewoon goedgekeurd worden. Het is een aanwijzing om ook die gebreken te verhelpen. Grote gebreken moeten zo snel mogelijk worden gerepareerd met een verplichte herkeuring binnen 2 maanden. Bij gevaarlijke gebreken mag je alleen nog direct naar een garage rijden en riskeer je een flinke boete als je dat niet doet. En uiteraard is ook hier een verplichte herkeuring vereist.

De keuring gaat langer duren en de garages / keurstations hebben moeten investeren in andere en duurdere meetapparatuur. De prijs voor een APK zal daardoor wel flink omhoog gaan.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: Volgend jaar strengere en duurdere APK

Bericht door LPGo » ma 31 jul, 2017 18:08

Van die 400 punten kun je er bij een eend al 100 wegstrepen. Bij een oude wel 150..

Gordels mistlicht achteruitrijlichten ruitensproeier aanjager kathalysator (hoe schrijf je dat) enz enz enz.

Scheelt weer een hoop afkeur..

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 31 jul, 2017 23:30

Helaas zal je wel weer meer dan 400 argumenten bij de gemiddelde apk"meester" moeten aandragen om hem daarvan te overtuigen :lol:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » di 1 aug, 2017 10:25

In Belgie is een mistlamp verplicht. Ik heb mijn eend 2 jaar geleden mee verhuisd naar Belgie en moest er voor de keuring een mistlamp op zetten.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 8 aug, 2017 09:05

we zullen wel zien. Veel van de regels ten aanzien van het 'verstrengen' van een apk zijn in het verleden ook doorgevoerd, en het enige dat ik er tot op heden van heb gemerkt is bijvoorbeeld remmentesten op een bank ipv. platen of een vertragingsmeter.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » zo 20 aug, 2017 16:14

Die regels gelden hier in Zweden al.
Maar de keuring duurt echt niet langer, en de keurmeesters kijken wat vaker door de vingers.
Dan is het inderdaad een "a", dus bij volgende keuring moet het in orde zijn.
Meestal heb je dan een andere keurmeester die absoluut niet weet wat z'n collega bedoelde.........
Ben al een paar keer voor een herkeuring geweest (65km enkele reis), er werd niet eens gekeken naar wat er gerepareerd was!
Zucht.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 21 aug, 2017 07:26

Ik heb op de Franse Dyane site gevraagd wat ze verwachten. Het antwoord was dat de meeste punten bij de strengere keuring niet van toepassing zijn op 2CV's en soortgelijk.

Volgend jaar heb ik in april een APK, of zoals men dat in Frankrijk noemt een CT. Dat is net voor het ingaan van de strengere regels. Ik zal dan de keurmeester vragen op welke andere punten hij moet controleren als de CT een maand later moest plaatsvinden.

Met wat geluk loopt alles met een sisser af. Wel verwacht ik dat veel olieverbruik een afkeurpunt zal worden.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 21 aug, 2017 09:06

Hoe wil je 'veel olieverbruik' controleren bij een APK?

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 21 aug, 2017 09:25

Olielekkage?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 22 aug, 2017 14:08

@deusjeo

De emissie van schadelijke stoffen wordt met nieuwe meetapparatuur gemeten.

Met enige olielekkage zal de auto nog wel goedgekeurd worden. Maar blauwe olierook uit de uitlaat zal mogelijk een afkeurpunt worden, uiteraard afhankelijk van de gemeten waarde.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 22 aug, 2017 19:11

Auto's van voor 1974 worden niet getest op emissiewaardes.. Dus (theoretisch) mogen deze auto's roken als een ketter.. Tot 1974 werden er dan ook nog Trabantjes verkocht die altijd mooie rookgordijnen legden. (Tweetakt) Wartburg en daarvoor Saab ook..

Verder heb ik als vast recept om de dag voor de keuring de motorruimte schoon te spuiten bij een tankstation met hoge druk.. Daarna even de remmen droogrijden, eventueel de remschijven afnemen met remmenreiniger en dan de volgende morgen op naar de keuring.....


Makkelijker kan ik het niet maken...


Daarna hangt alles weer af van de goed of kwaadwilligheid van de keurmeester.. Helaas ..

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 22 aug, 2017 22:19

Er kan bij die nieuwe apk best op meer punten gecontroleerd gaan worden maar de eisen kunnen nooit strenger worden dan bij de bouw van de auto.
Dus van strengere emissie-eisen zullen we weinig last krijgen.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 23 aug, 2017 07:27

LPGo schreef:
[quote="LPGo"]Auto's van voor 1974 worden niet getest op emissiewaardes.. /quote]

Er zijn nog veel eenden van na 1974. Mijn Dyane is van 1983, maar gebruikt gelukkig nauwelijks olie, dus ik maak me geen zorgen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 23 aug, 2017 12:10

Kulio schreef:LPGo schreef:


Er zijn nog veel eenden van na 1974.
Dat snap ik ook wel.. Ik wil alleen het verhaal compleet maken en voorkomen dat mensen zich eventueel onnodig zorgen maken..

Plaats reactie