revisie stuurhuis; glijlager vervangen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
revisie stuurhuis; glijlager vervangen?
forummers,
voor alles is een eerste keer, ook voor een stuurhuisrevisie. Graag jullie hulp.
Ik heb de boel uit elkaar en nu eens kijken wat er vervangen moet worden.
Het glijlager vertoont de meeste slijtage. Die is kandidaat om te vervangen. Paar vragen:
-hoe haal ik die los (lijkt klem te zitten tussen twee uitstulpinkjes
-hoe bepaal ik welke maat ik moet kopen? ze zijn te koop van 34.00 tot 34.30 in stappen van 0.05 mm
-hoe monteer ik hem? in de nieuwe zit een gaatje en ik zie een klinknageltje te koop?
de -kogels-met-draadeind- (ball-pin in de haynes) zie ik niet te koop. Hoe heet dat in het nederlands?
Groetjes, Rob
voor alles is een eerste keer, ook voor een stuurhuisrevisie. Graag jullie hulp.
Ik heb de boel uit elkaar en nu eens kijken wat er vervangen moet worden.
Het glijlager vertoont de meeste slijtage. Die is kandidaat om te vervangen. Paar vragen:
-hoe haal ik die los (lijkt klem te zitten tussen twee uitstulpinkjes
-hoe bepaal ik welke maat ik moet kopen? ze zijn te koop van 34.00 tot 34.30 in stappen van 0.05 mm
-hoe monteer ik hem? in de nieuwe zit een gaatje en ik zie een klinknageltje te koop?
de -kogels-met-draadeind- (ball-pin in de haynes) zie ik niet te koop. Hoe heet dat in het nederlands?
Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: revisie stuurhuis; glijlager vervangen?
Ik heb het nieuwe glijlager destijds met 2 laspikjes vastgeklemd, dus eigenlijk 2 nieuwe uitstulpinkjes gemaakt,klinknageltje had ik het gereedschap niet voor.RobM schreef:forummers,
voor alles is een eerste keer, ook voor een stuurhuisrevisie. Graag jullie hulp.
Ik heb de boel uit elkaar en nu eens kijken wat er vervangen moet worden.
Het glijlager vertoont de meeste slijtage. Die is kandidaat om te vervangen. Paar vragen:
-hoe haal ik die los (lijkt klem te zitten tussen twee uitstulpinkjes
-hoe bepaal ik welke maat ik moet kopen? ze zijn te koop van 34.00 tot 34.30 in stappen van 0.05 mm
-hoe monteer ik hem? in de nieuwe zit een gaatje en ik zie een klinknageltje te koop?
de -kogels-met-draadeind- (ball-pin in de haynes) zie ik niet te koop. Hoe heet dat in het nederlands?
Groetjes, Rob
Eendracht maakt macht.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
nee !!!!
het lager kan niet van het rondsel af eventueel zou je de losse kogeltje,s er met de hand uit in kunnen plaatsen de kraag zit op het rondsel geperst . zit er een bak speling op ?
dan is t,ie versleten ook de rondsels imitatie is zooi we gebruiken altijd de oude orginele weer . als het lager goed is word het schoongemaakt ingevet en weer gebruikt . is het versleten word het orginele rondsel afgedraaid en dan persen we er een skf lager op .
het lager kan niet van het rondsel af eventueel zou je de losse kogeltje,s er met de hand uit in kunnen plaatsen de kraag zit op het rondsel geperst . zit er een bak speling op ?
dan is t,ie versleten ook de rondsels imitatie is zooi we gebruiken altijd de oude orginele weer . als het lager goed is word het schoongemaakt ingevet en weer gebruikt . is het versleten word het orginele rondsel afgedraaid en dan persen we er een skf lager op .
wat niet kan doen we lekker toch
Fijn vooruitzicht....hoop over een paar maanden te kunnen gaan rijden met de Eend.wusten-fuchs schreef:let op !!!
de standaard te koop zijnde glijbussen zijn van dermate slechte kwaliteit en passing dat je na een paar 1000 km de boel alweer uit elkaar kan halen !!
reviseer circa 100 stuurhuizen per jaar ,, dus ,,,,, noem het praktijkervaring
Eendracht maakt macht.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
we gaan het zien.
het nieuwe lager is binnen.
Nu is de as waar dat om heen moet 28.30 mm
en de binnenkant van het lager is 27.60 mm
ik ken de truc met diepvries en verwarmen, maar overbrug ik daar 0.7 mm mee?
En blijft dat heel als ze dezelfde temperatuur hebben?
Gr Rob
het nieuwe lager is binnen.
Nu is de as waar dat om heen moet 28.30 mm
en de binnenkant van het lager is 27.60 mm
ik ken de truc met diepvries en verwarmen, maar overbrug ik daar 0.7 mm mee?
En blijft dat heel als ze dezelfde temperatuur hebben?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
even de theorie er bij gehaald:
als de uitzettingcooeficient (alfa) van ijzer 12 *10 -6
en de formule is:
Delta L = alfa * L0 * delta T
waarbij L0 de beginlengte,
dan moet het temperatuursverschil 2100 graden zijn.
als ik een temperatuursverschil heb van 100 graden mag het verschil in diameter niet groter zijn dan 0.034 mm
Dus moet de binnendiameter van de ring 0.666 mm groter worden.
er moet een laagje af van 0.33 mm
een hele uitdaging met de hand met een dremel.......
Bron: wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettin ... ci%C3%ABnt
Als de ring van staal is dan is de coëfficiënt 12,2 Scheelt niets.
Gr Rob
als de uitzettingcooeficient (alfa) van ijzer 12 *10 -6
en de formule is:
Delta L = alfa * L0 * delta T
waarbij L0 de beginlengte,
dan moet het temperatuursverschil 2100 graden zijn.
als ik een temperatuursverschil heb van 100 graden mag het verschil in diameter niet groter zijn dan 0.034 mm
Dus moet de binnendiameter van de ring 0.666 mm groter worden.
er moet een laagje af van 0.33 mm
een hele uitdaging met de hand met een dremel.......
Bron: wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettin ... ci%C3%ABnt
Als de ring van staal is dan is de coëfficiënt 12,2 Scheelt niets.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Het was dan ook een pokkewerkje, raar dat het spul niet gewoon passend gemaakt wordt...RobM schreef:even de theorie er bij gehaald:
als de uitzettingcooeficient (alfa) van ijzer 12 *10 -6
en de formule is:
Delta L = alfa * L0 * delta T
waarbij L0 de beginlengte,
dan moet het temperatuursverschil 2100 graden zijn.
als ik een temperatuursverschil heb van 100 graden mag het verschil in diameter niet groter zijn dan 0.034 mm
Dus moet de binnendiameter van de ring 0.666 mm groter worden.
er moet een laagje af van 0.33 mm
een hele uitdaging met de hand met een dremel.......
Bron: wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettin ... ci%C3%ABnt
Als de ring van staal is dan is de coëfficiënt 12,2 Scheelt niets.
Gr Rob
Eendracht maakt macht.