zoveelste BMW conversie

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » zo 25 feb, 2018 13:30

Misschien wel, maar met de ventilators aan de ingang van de kachelpotten heb je 1 schakelaar voor de ventilators en kan je gewoon de originele kleppenbediening binnen gebruiken... :)

Ik vergeet nu al telkens welk hendeltje voor wat is dus laat staan dat ik dan nog moet beginnen nadenken welke ventilator ik moet op zetten... :lol:

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » ma 12 mar, 2018 18:15

volgende fase zit er ook weer op, Oliekoeler afgewerkt en na lang twijfelen wat ik zou doen met de luchtfilter toch gekozen voor koude lucht ipv simpele k&n's onder de motorkap.
Om de motor van genoeg lucht te voorzien heb ik dan ook gekozen voor een grote luchtfilter :twisted:
aanzuigrubbers van 2cv6 passen perfect!

oliekoeler opgehangen:
Afbeelding


slakkenhuis ineengeprutst voor de aanzuiglucht van de gaskleppen: (wordt duidelijker bij de volgende foto's)
Afbeelding

beugel gemaakt voor de luchtfiler en slakkenhuis te bevestigen: (2cv6 aanzuigrubbers)
Afbeelding
Afbeelding

Luchtfilterhuis van een Opel Commodore A er op:
Afbeelding
Afbeelding

Volgende fase wordt de uitlaat, veel veel werk....
tot dan!

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » ma 12 mar, 2018 21:51

Nu nog een buis naar de inlaat van de luchtfilter die van vooraan komt om voldoende koude lucht te hebben ;-)

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » ma 12 mar, 2018 22:02

hey Robin,
dit ga ik op het einde doen als ik kan zien waar er nog een plekje over is :D

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » zo 3 jun, 2018 13:37

Hoi Nic,

Ik zit eens door je posts heen te scrollen. Ik rij zelf al een jaar of 2 met een BMW blok rond en heb inmiddels al aardig wat dingen ontdekt die beter kunnen aan mijn eigen ontwerp. En jouw bouw ziet er tot nu toe veel belovend uit.

Ik heb misschien nog even iets om over na te denken voor de plaatsing van je olie koeler. Zoals je nu de oliekoeler hebt geplaatst loopt alle olie uit de koeler terug je blok in als je motor niet draait. Tenminste als je de retour aan de onder kan maakt. Bij het starten (of als je er nog een thermostaat tussen zet (zeker doen!) zo lang het blok koud is) zit er dus te veel olie in blok. Aan de maat van je olie koeler te zien zal dat ongeveel een liter zijn. Met een retour aan de bovenkant blijft de olie er in zitten aan heb je weer gedoe met olie verversing. De originele olie koeler van het blok is veel kleiner (en loopt ook terug het blok in) en dat effect is dus veel kleiner.

Ik heb zelf de aansluitingen aan de bovenkant (ipv zijkant) en draai de oliekoeler ondersteboven voor een verversing.

Succes met je bouw, ik hou het in de gaten, en leen misschien wel een paar ideetjes van je als je dat goed vindt.

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » zo 3 jun, 2018 22:49

hallo casonline!

De retour van de oliekoeler zit aan de bovenkant dus teruglopen is geen probleem.
ondertussen heb ik de originele bmw koeler nog bijgeplaatst voor extra koeling in de files...
thermostaat is niet nodig, die zit al standaard in het bmw blok en gaat pas volledig open rond 80 graden...

ondertussen rijd ik er al een 2000km mee rond en ben op verschillende vlakken verrast...
Hij rijdt niet zoals verwacht onhandelbaar of gevaarlijk,
Daar het een originele motor is, rijdt het eigenlijk hetzelfde als de originele motor, althans, je kan er hetzelfde mee rijden, duw de gaspedaal in en je gaat wat sneller... :lol:

ik ben allesbehalve een snelheidsduivel, maar heb er me vorige week op een vrij lege autostrade toch aan gewaagd, 150 op gps :)
met nog meer dan 1000 toeren over zal dit naar de 170 kunnen...

nu zit er een vrij korte gs 4bak in die zo goed als op is, synchromesh van de 3de is versleten, terugschakelen naar 1 en 2 gaat soms gewoon niet... :x
opschakelen is dan weer geen probleem :?

allezins deze week met een axel 4bak naar Harry Martens. :)

welke koppeling en versnellingsbak heb jij casonline?

mvg Nic

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » zo 3 jun, 2018 23:15

Hoi Nic,

Ik heb een R1100RS blok en voor zo ver ik heb gezien zit er geen thermostaat in het blok (maar ik kan het mis hebben natuurlijk). Ik heb er in ieder geval wel een thermostaat tussen gezet want zonder bleef het blok gewoon koud op de snelweg bij de Nederlandse temperaturen.

Ik heb er een GSA 5 bak achter zitten met de standaard 2cv koppeling die voldoet prima (wonderbaarlijk genoeg). De bak daar en tegen heeft de geest gegeven na zo'n 10.000 km en de synchromesh ringen voor 1 en 2 compleet opgevreten, midden in Portugal met caravan er achter. Ook bij mij geld opschakelen gaat nog maar terug schakelen moet met double clutch anders gaat het er echt niet in. Ondertussen ben ik er wel aan gaan wennen en rijdt het prima, maar deze winter gaat de boel in de revisie denk ik, want ik ben bang dat het niet blijft bij alleen 1 en 2.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 jun, 2018 06:33

Ik ga om te beginnen met een standaard 2cv bak rijden.. Ben er 2 keer heen en weer mee naar de Rdw mee gereden en het voelde niet verkeerd.. Heb er nu Axel remklauwen opgezet met geventileerde Xantia remschijven.. Dus stoppen doet het in ieder geval wel.

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » ma 4 jun, 2018 18:54

Casonline, idd, de boxers hebben pas vanaf 98 een ingebouwde thermostaat.
enkel de RT had van het begin (96) een externe thermostaat.
deze kost 240euro bij BMW dus best één zoeken van Mocal of dergelijke...

Ik heb vandaag men axel bak binnen gedaan bij HML, hopelijk volgende week klaar!

LPGO, iedereen zen voorkeur voor bak natuurlijk, ik zoek de langste verhouding om rustig te kunnen rijden op vakantie...
heb je soms meer info over de xantia schijven? is dit een axel vervanger of voor 2cv?

mvg Nic

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 jun, 2018 21:41

Nic schreef:
LPGO, iedereen zen voorkeur voor bak natuurlijk, ik zoek de langste verhouding om rustig te kunnen rijden op vakantie...
heb je soms meer info over de xantia schijven? is dit een axel vervanger of voor 2cv?

mvg Nic

Axel schijven zijn niet meer te krijgen, dus ja een vervanger. Voordeel is dat ze nog groter zijn en er hoeven geen gaten in het vliegwielhuis gemaakt te worden.. Nadeel is dat ik ze 2mm heb moeten afdraaien.. Ik heb adaptors gemaakt van 2cv naar Axel. deze heb ik 17mm dik gemaakt...


Afbeelding
Vooraan de 2cv schijf, erachter een Axel schijf en in de klauw de Xantia-schijf
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Gezandstraald en daarna gepoedercoat.. (ooit een startersetje gekocht en een oude bakoven)...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door LPGo op ma 4 jun, 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Nic
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 9 nov, 2016 19:23
Locatie: Mechelen

Bericht door Nic » ma 4 jun, 2018 21:58

mooi!

wat zeggen de maten tov de axel/gs schijven? komt die et-waarde wat overeen? aan te passen voor op gs/axelbak?

hoewel ik geen plaats heb voor axel schijven lijkt het me wel leuk.
en zinloos als je er niet mee op circuit gaat, maar ja, dat ene zinloze ding op mijn 2cv erbij zal wel geen kwaad kunnen? 8)

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 jun, 2018 22:15

Nic schreef:mooi!

wat zeggen de maten tov de axel/gs schijven? komt die et-waarde wat overeen? aan te passen voor op gs/axelbak?

hoewel ik geen plaats heb voor axel schijven lijkt het me wel leuk.
en zinloos als je er niet mee op circuit gaat, maar ja, dat ene zinloze ding op mijn 2cv erbij zal wel geen kwaad kunnen? 8)
Maten komen volgens mij aardig overeen, maar ik heb meer naar mijn situatie grkeken, 2cv bak, Axel remklauw, adaptor lijf met genoeg dikte...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: zoveelste BMW conversie

Bericht door LPGo » ma 17 dec, 2018 20:45

Met trots kan ik jullie vertellen dat Nederland weer een BMW eend rijker is (en wat voor een(d).. Het kenteken zal morgen wel komen, maar op de RDW OVI site wordt hij sinds vanavond vermeld..

Kenmerken:
2cv AZ, bouwjaar 1959
gewicht 550kg (zelfs lichter als een 2cv6) (heeft me ook veel moeite gekost)
1170cc, 81kw (Motorblok BMW R1200RT)

door mij zelf gemaakt chassis (opbouw conform Mehari 4x4 met extra inwendige antiknik-platen) inslag chassisnummer door de RDW..

Vering 100% uprated.

Koets 7cm gechanneld, vloerplaten en dorpels uit 1 plaat Rvs 0.8mm. schutbord 0.5mnrvs. Voetenbak 0.8mm Rvs met versterkings-driehoeken ter hoogte van het chassis.

Op het moment 2 2cv6 carburateurs..

Afbeelding

Afbeelding







Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door LPGo op ma 17 dec, 2018 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: zoveelste BMW conversie

Bericht door bebe » ma 17 dec, 2018 21:59

Wow, geweldig zeg!
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Dirk D
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 20:46
Locatie: Delfgauw ZH

Re: zoveelste BMW conversie

Bericht door Dirk D » ma 17 dec, 2018 22:23

Prachtig gedaan!
Gefeliciteerd met dit resultaat!
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983

Plaats reactie