Gisteren viel mij ineens op dat mijn koplampen (dimlicht) gaan branden als ik rem.
Snel naar huis gespoed omdat ik dacht dat mijn remlichten niet zouden werken en ik er zelf niet achter kan kijken en remmen tegelijk op de vluchtstrook. Maar tot mijn verbazing werken de remlichten ook naar behoren. Dat kan ook amper anders, hij is 2 weken terug nog APK gekeurd.
Verlichting werkt ook verder zoals verwacht, de stadslichten (kleinste lampjes) gaan aan bij stand 1 van de schakelaar en de dimlichten bij stand 2. Ook groot licht stand werkt naar verwachting.
Ik dacht eerst dat er simpel 2 draadjes (stadslicht - remlicht) omgedraaid aangesloten waren, maar dat is dus niet het geval.
Iemand een idee toevallig? Want ik vind het nogal vreemd
Koplampen (stadslicht) branden bij remmen
Koplampen (stadslicht) branden bij remmen
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Ik had niet verwacht dat iemand zo snel een antwoord hadGerard2cv schreef:De massa van 1 van de achterlichten is niet goed
OK, dat is dan de massa die van de hele achterlamp komt neem ik aan. De achterkant (staart) is recent vervangen na weer een berg roest, dus dat kan goed zijn.
Dank je wel, ik ga morgenmiddag eens meten.
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Kleine update, de massa bleek in orde. Schijnbaar is er in de kabelboom iets mis gegaan waardoor 2 kabeltjes aan elkaar zaten die niet aan elkaar hoorden.
Uitgevogeld en nu correct aangesloten. Wel heel erg bijzonder dat hij al jaren door de APK komt met niet goed werkende verlichting, als ik bijvoorbeeld gewoon licht aan had gingen ook mijn remlichten aan.
Tot zover de waarde van een APK
Uitgevogeld en nu correct aangesloten. Wel heel erg bijzonder dat hij al jaren door de APK komt met niet goed werkende verlichting, als ik bijvoorbeeld gewoon licht aan had gingen ook mijn remlichten aan.
Tot zover de waarde van een APK
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Ter leeringhe ende ter vermaeck: ik had ook een vreemde storing. De stadslichten brandden niet meer en de achterlichten ook niet. Die zijn door twee 10A zekeringen bij elkaar gegroepeerd, dus in eerste instantie zocht ik het daar. Maar beide zekeringen waren goed en bovendien brandde het dashboardlichtje nog wel. Die is in dezelfde groep gezekerd.
De lichtschakelaar uit elkaar gehaald en het contact van het stadslicht rechtstreeks op de + van de accu gezet. En ja hoor. Alles brandde. Kabelbreuk dus. Dacht ik.
Accu en accubakje weggehaald, kilometerteller-kabel los en het dashboard er uit gehaald.
Bleek er achter het dashboard een parkeerlichtschakelaar te liggen waarvan een kabelschoentje los was.
Eén van mijn voorgangers heeft zich vermoedelijk gestoord aan de overbodigheid van de parkeerlichtschakelaar en die vervangen door een ruitenwisserschakelaar. Dus een gat geboord en nu zitten ze beiden in het dashboard.
De lichtschakelaar uit elkaar gehaald en het contact van het stadslicht rechtstreeks op de + van de accu gezet. En ja hoor. Alles brandde. Kabelbreuk dus. Dacht ik.
Accu en accubakje weggehaald, kilometerteller-kabel los en het dashboard er uit gehaald.
Bleek er achter het dashboard een parkeerlichtschakelaar te liggen waarvan een kabelschoentje los was.
Eén van mijn voorgangers heeft zich vermoedelijk gestoord aan de overbodigheid van de parkeerlichtschakelaar en die vervangen door een ruitenwisserschakelaar. Dus een gat geboord en nu zitten ze beiden in het dashboard.