2CV special dak-vraagjes...

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

2CV special dak-vraagjes...

Bericht door Pol » wo 4 jul, 2018 12:57

Heb n paar vraagjes ivm m'n dakje, heb al heel wat rondgezocht en gegoogeld maar vind niet echt de info die ik zoek. M'n 2cv is een special uitvoering dus met buitensluiter. Ik kan m'n dakje dus enkel maar oprollen als ik het open wil hebben, er zit dus geen beugel in zodat je het kan openklappen zeg maar.

Maar wat is nu de juiste manier om het op te rollen? je kan het op 2 tegenovergestelde manieren doen dus, dat de onderkant zeg maar de buitenkant wordt of dat de buitenkant ook de buitenkant blijft.

Verder vroeg ik me af of ik op een buitensluiter ook zulke beugel kan monteren, of past dat niet in combinatie met een buitensluiter? Of zou je er als het ware een binnensluiter van kunnen maken dat ie ook met klemmen aan de binnenkant vast zit? Ik wil niet m'n dakje helemaal gaan vervanger voor een binnensluiter, origineel hoort er een buitensluiter op en het is nog de originele ook die nog goed is, dus vervangen zou zonde zijn. Maar extra vergrendeling aan de binnenzijde zou toch net weer wat extra veiligheid geven. Je hoort wel eens van die verhalen dat een buitensluiter los schiet op de snelweg en het zou zonde zijn zo je dakje de vernieling in te helpen (hebben mijn grootouders destijds zelf ook meegemaakt en da's een beangstigende ervaring).

Laatste vraagje, ook dak gerelateerd gaat over een zonnedakje of parasoleil genaamd. Ik kom wel oude treads tegen maar daar zijn bijna steeds de geposte foto's niet meer zichtbaar. Ik zie vele reacties van mensen die iets zelf gemaakt hebben, dus ik ben erg benieuwd. Kopen kan op niet al te veel plaatsen meer zie ik, en de foto's zijn ook heel onduidelijk dat je eigenlijk niet weet wat je koopt. Heb je zonnedakjes die altijd blijven zitten maar je zou er ook hebben die als een rolgordijntje kunnen oprollen dus makkelijk open of dicht, en da's toch wel een meerwaarde. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan of al dan niet zelf gemaakt of gekocht, dan heb ik een idee wat op dit gebied mogelijk is en waar eventueel een en ander te vinden is. Want zoals de afgelopen dagen rondtoeren met open dak en de felle zon op je kop is nou ook niet bepaald zo prettig...

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 4 jul, 2018 14:37

Ik weet niet of er een juiste manier is, oprollen doe ik de "natuurlijke" manier, binnenzijde buiten.
De rijwind wil van nature het dak dan verder oprollen zeg maar.
De beugel van een binnensluiter kan gemonteerd worden door de pennen waarmee de beugel aan het dak geprikt wordt vast te maken met moeren aan de binnenzijde van de "buis".
De bevestiging van de beugel draaipunten kan met parkers vastgemaakt worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » do 5 jul, 2018 08:26

Bedankt voor je reactie, op die manier rol ik het dakje nu ook op. Dan kan ik eens uitkijken voor zo'n binnensluitersysteem, iets voor de aankomende A-markt in Merksplas. Want nieuw vragen ze daar toch best wel geld voor zag ik al. Moet 2ehands ook wel te vinden zijn denk ik 8)

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 5 jul, 2018 14:26

In een 2cv folder zag ik dat het dak was opgerold zodat je de binnenkant van het dak zag. Ik rol het altijd andersom op. Staat gewoon mooier zo'n rode rol achterop ipv de grijze binnenzijde van het dak.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » do 5 jul, 2018 15:12

Inderdaad heb ook de twee oprol richtingen al tegen gekomen. Esthetisch gezien is de richting dat buitenkant de buitenkant blijft het mooiste natuurlijk. Maar ben vooral benieuwd wat het beste of zeg maar duurzaamste is voor 't dakje. En dan denk ik ook deze laatste,dan rol je 't eigenlijk op met de natuurlijke bolling die het dak al heeft van zichzelf. Die je 't andersom dan forceer je de richting 'n beetje. Benieuwd of iemand daar nog een concrete mening of ervaring mee heeft. Ik wil natuurlijk dat m'n dakje zo lang mogelijk mee gaat.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » do 5 jul, 2018 21:55

Het ombouwen van een special naar club dak is niet zo goed te doen.
De voorste balk bij een special is kleiner dan bij een club eend.
Dus je hebt eigenlijk te weinig ruimte. Je moet dan een gat boren en de schroef erin tappen.
Want de balk is niet hol op de hoeken. massief plastic.
Daarnaast moet je die haakse L ijzer aan de buiten kant eraf halen. Wat zou kunnen is stukje afzagen. Je kan niet tegelijk club en special sluiting hebben.

Het is te vinden klap meganisme maar het is schaars zolang de club en de special bestaan bouwt men om.
Je hebt nodig:
-klap beugel.
-Twee klemmen met de KORTE sleutletje 8 boutjes.
-Plastic handgreep die in midden voorziet
-4 drukkers voor binnen zijde achter, montage plastic strip.
-2 maal plastic strip.

orgineel rol je gwoon op. je ziet dan de binnen zijde.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 6 jul, 2018 10:36

Ik denk dat oprollen zodat de buitenkant de buitenkant blijft het beste is. Oogt mooier en je gaat idd met de natuurlijke bolling van het dak mee bij het oprollen.

Ik zou zelf geen energie steken in het ombouwen van het dak. Ik heb een club en gebruik de mogelijkheid om het dak open te klappen zo goed als nooit. Werkt alleen tot circa 50 km/u daarna gaat het ontzettend klapperen en rij je echt niet lekker meer.

Moet trouwens heerlijk zijn een special: altijd een zwart dak. Nooit last van verkleuren. Ik kan om de paar jaar een ander dak kopen. Niet omdat het kapot is maar omdat het helemaal vaal is geworden.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 6 jul, 2018 10:53

Twécévé schreef:Ik zou zelf geen energie steken in het ombouwen van het dak. Ik heb een club en gebruik de mogelijkheid om het dak open te klappen zo goed als nooit. Werkt alleen tot circa 50 km/u daarna gaat het ontzettend klapperen en rij je echt niet lekker meer.
Ik vind dat dus juist super! je rijdt, het zonnetje breekt door en hoppa voor een rood stoplicht is het klak, klak en hoppa dak open. in 2 seconden rij je met dak open zonder te parkeren, uit te stappen enzo. zodoende pak ik heel vaak even een stukkie open dak mee. (ik gebruik mijn auto als vervoer middel en niet alleen bij mooi weer, dan kan ik me voorstellen dat je voordat je instapt: het is mooi weer, ik gooi het dak open)

Dit is inderdaad wel alleen tot een km of 65 /h maar ik gebruik dat half open dak vaker dan helemaal open. ik vind het bij snelheden boven 80-90 sowieso wat onrustig qua wind en herrie. en ik woon in amsterdam dus dan heb je veel stukken waar je toch niet harder rijdt. bij mijn special was er al een club dak ingezet, maar anders zou dat het eerste zijn wat ik aan zou passen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 6 jul, 2018 11:10

Ik las je bericht en dacht 'die woont vast in een stad' en inderdaad. Dan kan het idd handig zijn ja. Ikzelf zit na 1 minuut al op een rondweg met 70 km/u.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 6 jul, 2018 12:11

Ik had in m’n eend en nu in m’n Dyane een binnensluiter en heb ze nog nooit half open gebruikt, ben bang dat m’n hele dak eraf vliegt bij gelegenheid.

Ik rol bij geheel open het dak altijd dusdanig op dat de binnenkant buiten zit, dit vangt minder wind heb ik het idee.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » vr 6 jul, 2018 12:51

Aan al deze reacties heb je wat.

Elk type heeft dus zo z'n voordeel.

Maar al bij al denk ik dat ik m'n dakje maar lekker hou zoals het is. Een Special met een buitensluiter dakje. Voor het stoplicht staan en dan van binnenuit je dakje half open kunnen gooien is natuurlijk heel makkelijk en biedt meer luxe, of laten we maar zeggen gebruiksgemak. Het ombouwen is toch niet zo eenvoudig als ik dacht na het hier gelezen te hebben. Dan kiezen we gewoon om het origineel te houden.

Als ik het goed begrijp had een special altijd een zwart dakje dan en een club een gekleurd dakje? Toch nog een voordeel aan het special dakje, want na 31 jaar is dat nog mooi van kleur (donker grijs, of zou het ooit echt zwart geweest zijn?)

Verder ben ik nog erg benieuwd naar ervaringen met een zonnedakje, gekocht of zelf gemaakt, maakt niet uit... en vooral met foto's hoe het gemonteerd is. Eventueel patroon tekening met afmetingen om het zelf te maken zou ook welkom zijn.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 6 jul, 2018 16:36

deusjevo schreef:Ik had in m’n eend en nu in m’n Dyane een binnensluiter en heb ze nog nooit half open gebruikt, ben bang dat m’n hele dak eraf vliegt bij gelegenheid.

Ik rol bij geheel open het dak altijd dusdanig op dat de binnenkant buiten zit, dit vangt minder wind heb ik het idee.
Bij een dyane vind ik juist het voordeel dat ie wel half open kan en dat je daarmee 120 kan rijden zonder dat het dak er afwaait. toen ik daarna een eend had gekocht deed ik het zelfde en reed de snelweg op....
Twécévé schreef:Ik las je bericht en dacht 'die woont vast in een stad' en inderdaad. Dan kan het idd handig zijn ja. Ikzelf zit na 1 minuut al op een rondweg met 70 km/u.
haha lol
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 6 jul, 2018 19:51

Het is antreciet. Bijna zwart. Special altijd zwart buitensluiter dak.
Club eend binnen sluiter in kleur van de auto.
Ja orginele daken het beste. Op mijn 2cv6 uit 1978 zit ook nog het orginele dak, over maand 40 jaar oud.
Het is iets witter geworden dan het orginle beige nevada.
Maar nieuw niet zo goed.

Ja mm special dak wel meer geklooi. open waaien blijft een risico.
Je kan special ook half op rollen maar niet van binnen uit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Plaats reactie