Hallo,
Ik heb wat laadproblemen met mijn Dyane AYA (425cc).
Deze dyane heeft een Paris Rhone dynamo op de krukas.
Rotor is schoon en de onderbrekingen zijn open.
Ik heb er ook nieuwe koolborstels opgezet.
Alle kabels zijn doorgemeten en OK en alle contacten zijn schoon.
Nu wil ik ook de veldspoelen magnetiseren maar ik vind 2 verschillende versies om het te doen:
1 (ergens gevonden op dit forum)
losgenomen dyn aansluiting van spanningsregelaar via 45w lamp verbinden met plus op de accu.
losgenomen esc aansluiting van spanningsregelaar verbinden met min op de accu
enkele seconden lamp laten branden
2 (gevonden in een boekje van eeec)
hetzelfde als hierboven maar dan met kartonnetje tussen plus koolborstel en rotor
Welke is de juiste?
Kun je ook magnetiseren door alleen een stroom te laten lopen door de veldspoel? (de losgenomen esc aansluiting op spanningsregelaar verbinden met plus op accu via 45w lamp; andere zijde ligt al aan massa? of moet de stroom de andere kant op lopen?)
En kun je een (gelijkstroom) spanningsregelaar doormeten
Of is er iemand in de buurt van Meppel die mij eventueel kan helpen?
Ik hoor graag van jullie,
Pim
magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo
Hi Pim,
Er bestaan 2 systemen op de oude 2cv's. De een is plus geschakeld, de ander (je raadt t al) via de massa.
Dat moet je eerst weten voordat je de boel kan magnetiseren.
Hetzelfde gaat op voor de spanningsregelaars, die zijn niet zondermeer uit te wisselen. Je moet dus weten voor welk systeem ze zijn gemaakt.
Als zowel de dynamo als de regelaar voor hetzelfde type schakeling zijn dan kan je ook de merken door elkaar gebruiken.
er moeten ergens op internet wel tabelletjes rondzwerven waar op staat welke dynamo met welke regelaar kan.
Er bestaan 2 systemen op de oude 2cv's. De een is plus geschakeld, de ander (je raadt t al) via de massa.
Dat moet je eerst weten voordat je de boel kan magnetiseren.
Hetzelfde gaat op voor de spanningsregelaars, die zijn niet zondermeer uit te wisselen. Je moet dus weten voor welk systeem ze zijn gemaakt.
Als zowel de dynamo als de regelaar voor hetzelfde type schakeling zijn dan kan je ook de merken door elkaar gebruiken.
er moeten ergens op internet wel tabelletjes rondzwerven waar op staat welke dynamo met welke regelaar kan.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo
Hoe kan ik zien of mijn systeem plus geschakeld of massa geschakeld is?
Bij mij hangt zowel een kant van de veldspoelen als de rotor (via koolborstel) aan massa
Andere kant veldspoel is aangesloten op exc aansluiting op de spanningsregelaar
De rotor is via de andere koolborstel aangesloten op de dyn aansluiting op de spanningsregelaar.
Bat aansluiting op spanningsregelaar is aangesloten op plus van de accu.
Bij mij hangt zowel een kant van de veldspoelen als de rotor (via koolborstel) aan massa
Andere kant veldspoel is aangesloten op exc aansluiting op de spanningsregelaar
De rotor is via de andere koolborstel aangesloten op de dyn aansluiting op de spanningsregelaar.
Bat aansluiting op spanningsregelaar is aangesloten op plus van de accu.
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo
Wat voor type nummer heb je op de regelaar staan?
diverse Citroens, wat anders.
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 8 okt, 2009 20:41
- Locatie: Uffelte
- Contacteer:
Re: magnetisren veldspoelen 6 Volt dynamo
type spanningsregelaar:
Paris Rhone XT212
type dynamo:
Paris Rhone G II R III
Ik heb ook nog een spanningsregelaar liggen: Ducellier 8325A
Paris Rhone XT212
type dynamo:
Paris Rhone G II R III
Ik heb ook nog een spanningsregelaar liggen: Ducellier 8325A
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com