Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Hallo mensen,
Kan iemand mij uitleggen waarom de moeren van de wiellagers voor en achter een aanhaalmoment van 350 - 400 Newton hebben. Ik vind dat best veel. Waarom is dat?
Groeten van Ad
Kan iemand mij uitleggen waarom de moeren van de wiellagers voor en achter een aanhaalmoment van 350 - 400 Newton hebben. Ik vind dat best veel. Waarom is dat?
Groeten van Ad
AZ 12pk 1959
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Heeft veel te maken met de grote diameter van de ringmoeren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
De wiellagermoeren sluiten het lager in.
Ze worden er niet mee afgesteld, het zijn niet verstelbare lagers.
Vooral de vooras komt ook nog een torsie moment op te staan en kan zich door kleine speling in de spiebanen van de as loswerken.
Ze worden er niet mee afgesteld, het zijn niet verstelbare lagers.
Vooral de vooras komt ook nog een torsie moment op te staan en kan zich door kleine speling in de spiebanen van de as loswerken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Is er ook nog een uitleg voor hetzelfde grote aanhaalmoment van de 44 mm ringmoer van de trommels achter en de kroonmoer op de aandrijfas voor?
Ben erg benieuwd
Ad
Ben erg benieuwd
Ad
AZ 12pk 1959
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Ik nam aan dat het over de wiellagers ging in de vorige vraag en daar geldt het zelfde voor.
Als je bedoelde de lagers van de draagarm, dat is anders, dan ben je lagers aan het insluiten.
Die hebben een bepaalde druk nodig.
Als je bedoelde de lagers van de draagarm, dat is anders, dan ben je lagers aan het insluiten.
Die hebben een bepaalde druk nodig.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Dank voor je reactie André,
Nee ik bedoel niet de lagers van de draagarmen. Die heb ik met 50 Nm vastgezet.
Mijn garage heeft de grote 44mm moer van de remtrommel achter vastgezet en geborgd met 250 Nm. Zij dachten dat dat genoeg was. Nu moet ik nog bij ze langs voor de kroonmoer met splitpen van de voornaaf. (Ik heb niet zo’n zware momentsleutel). Ik wil dat ze die met het juiste moment aanhalen.
Vandaar mijn vragen. Zou 250 Nm achter voldoende zijn of mag er nog wat bij?
Groet, Ad
Nee ik bedoel niet de lagers van de draagarmen. Die heb ik met 50 Nm vastgezet.
Mijn garage heeft de grote 44mm moer van de remtrommel achter vastgezet en geborgd met 250 Nm. Zij dachten dat dat genoeg was. Nu moet ik nog bij ze langs voor de kroonmoer met splitpen van de voornaaf. (Ik heb niet zo’n zware momentsleutel). Ik wil dat ze die met het juiste moment aanhalen.
Vandaar mijn vragen. Zou 250 Nm achter voldoende zijn of mag er nog wat bij?
Groet, Ad
AZ 12pk 1959
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit een moment sleutel voor gebruikt heb, ik zet het gewoon heel vast met een lang handel.
Achter borg ik het niet eens, dat zit zo vast en krijgt geen draai moment in gebruik.
Achter borg ik het niet eens, dat zit zo vast en krijgt geen draai moment in gebruik.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Aanhaalmoment wiellagermoeren voor en achter
Met een pijp van 60 cm op de dop en er dan met de volle 80 kg op gaan staan.
Je staat 10 cm van het einde van de pijp en het koppel is precies 400Nm.
Ik zou in elk geval links wel borgen, die wordt belast in de losdraairichting. Als je lager zwaarder begint te lopen kan je zo een wiel verliezen. Gebeurt natuurlijk niet 1 2 3 maar ik wil dat niet meemaken.
Gr Rob
Je staat 10 cm van het einde van de pijp en het koppel is precies 400Nm.
Ik zou in elk geval links wel borgen, die wordt belast in de losdraairichting. Als je lager zwaarder begint te lopen kan je zo een wiel verliezen. Gebeurt natuurlijk niet 1 2 3 maar ik wil dat niet meemaken.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht