koude start op 1 cilinder
koude start op 1 cilinder
Hallo allemaal,
Na twee jaar van afwezigheid ben ik weer terug. Dacht dat het wel zou lukken zonder Eendje, maar helaas.... Er moest er toch weer een komen. Die is er dan ook weer sinds een paar maanden.
De Eend wordt door mij dagelijks gereden. Als hij eenmaal rijdt, dan rijdt hij ook heerlijk. Het probleem is de koude start. En dan vooral bij temperaturen rond het vriespunt of lager.
Wanneer ik de auto dan wil starten, dan pakt hij wel meteen, maar slechts op 1 cilinder. Na meerdere startpogingen lukt het om de motor met veel spelen met het gaspedaal op toeren te krijgen. De tweede cilinder springt dan ook bij. Zodra de motor dan weer onder een bepaald toerental komt, gaat hij weer op 1 cilinder lopen. Afhankelijk van de buitentemperatuur duurt dat een paar seconden tot een seconde of 20. Daarna loopt hij al stukken beter. Wanneer de motor eenmaal warm is, blijft hij stationair ook lopen zonder choke. Nog koud (ook na 5 km), draait hij stationair wel heel laag. Dan maakt het ook nog eens uit of de verlichting aan is of niet.
Wanneer het buiten warm is (zoals eind februari), dan is de koude start probleemloos. Ook stationair draait hij dan meteen goed, maar wanneer de motor warm is draait hij stationair weer veel te hoog. Zeker als je dan ook nog eens de verlichting uitschakelt.
Wat heb ik al gedaan:
- de Multic Clipseo ontsteking heb ik vervangen door een 1-2-3. (wilde ik sowieso)
- andere bobine
- andere bougiekabels
- de carburateur schoongemaakt (alle sproeiers) heb niet lopen draaien aan allerlei schroefjes
Tijdens het rijden, loopt de motor echt heerlijk (naaimachientje) en de motor verbruikt geen olie (nu al 4000km niet bij hoeven vullen)
Ik weet het niet meer. Misschien dat hier nog een paar tips komen, die ik kan uitproberen. En anders maar weer eens richting 'good old Germany'...
Alvast bedankt!
Na twee jaar van afwezigheid ben ik weer terug. Dacht dat het wel zou lukken zonder Eendje, maar helaas.... Er moest er toch weer een komen. Die is er dan ook weer sinds een paar maanden.
De Eend wordt door mij dagelijks gereden. Als hij eenmaal rijdt, dan rijdt hij ook heerlijk. Het probleem is de koude start. En dan vooral bij temperaturen rond het vriespunt of lager.
Wanneer ik de auto dan wil starten, dan pakt hij wel meteen, maar slechts op 1 cilinder. Na meerdere startpogingen lukt het om de motor met veel spelen met het gaspedaal op toeren te krijgen. De tweede cilinder springt dan ook bij. Zodra de motor dan weer onder een bepaald toerental komt, gaat hij weer op 1 cilinder lopen. Afhankelijk van de buitentemperatuur duurt dat een paar seconden tot een seconde of 20. Daarna loopt hij al stukken beter. Wanneer de motor eenmaal warm is, blijft hij stationair ook lopen zonder choke. Nog koud (ook na 5 km), draait hij stationair wel heel laag. Dan maakt het ook nog eens uit of de verlichting aan is of niet.
Wanneer het buiten warm is (zoals eind februari), dan is de koude start probleemloos. Ook stationair draait hij dan meteen goed, maar wanneer de motor warm is draait hij stationair weer veel te hoog. Zeker als je dan ook nog eens de verlichting uitschakelt.
Wat heb ik al gedaan:
- de Multic Clipseo ontsteking heb ik vervangen door een 1-2-3. (wilde ik sowieso)
- andere bobine
- andere bougiekabels
- de carburateur schoongemaakt (alle sproeiers) heb niet lopen draaien aan allerlei schroefjes
Tijdens het rijden, loopt de motor echt heerlijk (naaimachientje) en de motor verbruikt geen olie (nu al 4000km niet bij hoeven vullen)
Ik weet het niet meer. Misschien dat hier nog een paar tips komen, die ik kan uitproberen. En anders maar weer eens richting 'good old Germany'...
Alvast bedankt!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: koude start op 1 cilinder
Ik zou de bougies ook vervangen en de kleppen stellen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 214
- Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50
Re: koude start op 1 cilinder
kan......... een probleem zijn van de 123 !!
de eerste serie,s hadden exakt dit probleem 1 nadat men bij 123 de fout er uit had gefilterd , is dit nooit meer voorgekomen . tot voor kort ! hadden we weer 2 ontstekingen met dit probleem. kleppen wel gesteld ?? anders andere 123 proberen
de eerste serie,s hadden exakt dit probleem 1 nadat men bij 123 de fout er uit had gefilterd , is dit nooit meer voorgekomen . tot voor kort ! hadden we weer 2 ontstekingen met dit probleem. kleppen wel gesteld ?? anders andere 123 proberen
wat niet kan doen we lekker toch
Re: koude start op 1 cilinder
Probleem is, dat hij het met die andere ontsteking precies hetzelfde had. Daar heeft de 1-2-3 geen verbetering in gebracht. Kleppen stellen heb ik niet gedaan. Eens kijken of ik me daar aan kan wagen. Heb het wel vaker gedaan maar dan bij een Fiat 500. Kan niet veel moeilijker zijn. Als het straks weer wat warmer is, zal ik me er eens aan wagen. Kan die klepspeling dan voor een slechte koude start zorgen en daarna tijdens het rijden wel goed lopen?
Re: koude start op 1 cilinder
Ik had dit in het begin ook bleek bij mij door een slecht klemmende bougie stekker te komen. Zodra de auto iets had gerede werdt de bougie warm en iets dikker. Dan klemde de stekker wel. Of het schroefclipje op je bougie kan los zitten.
diverse Citroens, wat anders.
Re: koude start op 1 cilinder
Heb opeens exact zelfde met mn eend. Opeens.
Maar ik ga eerst kleppen stellen, dat is wel standaard verdachte.
Carbu kan niet in principe.
Valse lucht kan ook nog
Ik heb een DG ignition. Nog nooit gedoe mee gehad
Maar ik ga eerst kleppen stellen, dat is wel standaard verdachte.
Carbu kan niet in principe.
Valse lucht kan ook nog
Ik heb een DG ignition. Nog nooit gedoe mee gehad
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: koude start op 1 cilinder
Vergeet de bougies ook niet. Ook nieuwe kunnen defect zijn.
Re: koude start op 1 cilinder
Vanmorgen maar weer eens onder de motorkap gedoken. Eerst maar eens gekeken of alle bouten en moeren wel vast zaten. Begonnen met de bouten van het spruitstuk. Rechts alles vast. Links...beide moeren van de inlaat kon ik gewoon met de hand verdraaien. Die dus eerst maar eens vastgezet. Contact aan...starten...en lopen! Op twee cilinders. Zou dit het dan geweest zijn? Ik hoop het.
Bedankt eerst voor alle reacties!
Bedankt eerst voor alle reacties!
Re: koude start op 1 cilinder
jazeker kan dat, dan heb je valse lucht.
Bij stond een klep niet goed. te strak.
Loopt nu ook weer prima.
Bij stond een klep niet goed. te strak.
Loopt nu ook weer prima.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: koude start op 1 cilinder
Nadat vorige week bleek dat de schroeven van de inlaat met de hand waren te verdraaien, start de motor de hele week al goed. Meteen op 2 cilinders. Koud liep hij nog niet helemaal geweldig.
Vandaag dus maar de kleppen gesteld. 1 inlaatklep had bijna geen speling. Ook alle schroeven van de inlaat nog maar eens aangedraaid. Dat gaat toch een stuk makkelijker met gedemonteerde spatborden. Alle vier de schroeven konden zonder moeite nog een slag hebben. Na een een paar kilometer proefrijden vind ik dat de motor nu nog mooier loopt. Hij lijkt nog wat beter door te trekken.
1 vreemd ding blijft echter: De motor loopt stationair behoorlijk onregelmatig. En dan bedoel ik dat hij een minuutje 'normaal' draait, dan zakt het toerental opeens wat in. Weer een minuutje later gaat het toerental opeens weer omhoog. Ook het feit of de verlichting is ingeschakeld doet heel wat met het stationair toerental. Met een flink warm gereden motor en de verlichting aan, draait de motor al aardig hoog stationair. Wanneer je dan ook nog eens de verlichting uit doet, gaat hij nog sneller lopen. Verlichting weer aan en het toerental zakt weer.
Groet,
Vandaag dus maar de kleppen gesteld. 1 inlaatklep had bijna geen speling. Ook alle schroeven van de inlaat nog maar eens aangedraaid. Dat gaat toch een stuk makkelijker met gedemonteerde spatborden. Alle vier de schroeven konden zonder moeite nog een slag hebben. Na een een paar kilometer proefrijden vind ik dat de motor nu nog mooier loopt. Hij lijkt nog wat beter door te trekken.
1 vreemd ding blijft echter: De motor loopt stationair behoorlijk onregelmatig. En dan bedoel ik dat hij een minuutje 'normaal' draait, dan zakt het toerental opeens wat in. Weer een minuutje later gaat het toerental opeens weer omhoog. Ook het feit of de verlichting is ingeschakeld doet heel wat met het stationair toerental. Met een flink warm gereden motor en de verlichting aan, draait de motor al aardig hoog stationair. Wanneer je dan ook nog eens de verlichting uit doet, gaat hij nog sneller lopen. Verlichting weer aan en het toerental zakt weer.
Groet,
Re: koude start op 1 cilinder
Ja dat klopt. Licht aan zakt toerental. Ruitenwissers zakt ie nog een beetje.
Voorzichtig met de boutjes van spruitstuk draait snel dol.
Als ie na een minuut of wat zakt dan co bij draaien
Voorzichtig met de boutjes van spruitstuk draait snel dol.
Als ie na een minuut of wat zakt dan co bij draaien
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: koude start op 1 cilinder
Hallo allemaal, een vervolg op mijn problemen.
Afgelopen lente en zomer heeft m'n Eend heerlijke diensten verricht. Bijna elke dag met haar naar het werk. En nu wordt het opeens kouder en de problemen beginnen weer.
Moeilijke start 's morgens. De motor pakt snel, maar ik krijg hem eerst niet op toeren. Drie, vier, vijf keer herstarten en met wat gepomp en gespeel met de choke krijg ik hem in de toeren. Dit alles gaat in principe steeds met een enorme rookontwikkeling gepaard! Lichte rook, geen oliegeur, meer bezinegeur, maar in elk geval geen waterdamp. Zodra de motor onder een bepaald toerental komt, valt hij meteen dood. Zelfs even stationair op de choke draaien gaat al problematisch: een hoop gesputter en gepruttel. Laat ik hem zo even lopen, dan is de kans groot, dat hij ineens in toeren daalt en afslaat.
Wanneer ik wegrijd, moet ik echt oppassen dat hij niet afslaat. Af en toe lukt dat niet en na een 'plof' is de motor weer uit. De ene keer loopt hij na de koude start vrij snel redelijk oké, de andere keer blijft het maar pompen en choken. Na een paar honderd meter rijden, gaat het in principe wel goed. Toch draait de motor, ook na een twintigtal kilometers stationair niet erg hoog. Bij hogere temperaturen loopt hij meestal veel sneller stationair.
Het gaat nog verder. De auto trekt tot 100km/h prima door, daarna is de fut er helemaal uit. Er zit nog veel ruimte in het gaspedaal, maar reactie is er niet meer. In de zomer af en toe het gevoel dat er rond de 100km/h opeens een branderig luchtje ontstond. Gas los, luchtje weg. Nu het koud is, gebeurt dat niet. (kan ook tussen de oren zitten )
Wat er allemaal al gebeurd is:
1. carburateur helemaal schoongemaakt, alle sproeiers eruit geweest. Geen resultaat.
2. kleppen gesteld. Geen resultaat.
3. CO-schroef beetje teruggedraaid in het voorjaar. Sindsdien loopt hij iets mooier en pakt hij stationair wel beter op.
4. Nieuwe benzinepomp.
5. 1-2-3-ontsteking gemonteerd ipv de oude elektronische ontsteking. Die 1-2-3 wilde ik sowieso maar heeft geen verbetering gebracht.
En nu...ik weet het niet meer.
Iemand die nog een idee heeft? Ik vind het veel te leuk om eerst zelf te proberen. Mocht helemaal niets meer lukken, dan ga ik wel naar mijn Eendespecialist.
Afgelopen lente en zomer heeft m'n Eend heerlijke diensten verricht. Bijna elke dag met haar naar het werk. En nu wordt het opeens kouder en de problemen beginnen weer.
Moeilijke start 's morgens. De motor pakt snel, maar ik krijg hem eerst niet op toeren. Drie, vier, vijf keer herstarten en met wat gepomp en gespeel met de choke krijg ik hem in de toeren. Dit alles gaat in principe steeds met een enorme rookontwikkeling gepaard! Lichte rook, geen oliegeur, meer bezinegeur, maar in elk geval geen waterdamp. Zodra de motor onder een bepaald toerental komt, valt hij meteen dood. Zelfs even stationair op de choke draaien gaat al problematisch: een hoop gesputter en gepruttel. Laat ik hem zo even lopen, dan is de kans groot, dat hij ineens in toeren daalt en afslaat.
Wanneer ik wegrijd, moet ik echt oppassen dat hij niet afslaat. Af en toe lukt dat niet en na een 'plof' is de motor weer uit. De ene keer loopt hij na de koude start vrij snel redelijk oké, de andere keer blijft het maar pompen en choken. Na een paar honderd meter rijden, gaat het in principe wel goed. Toch draait de motor, ook na een twintigtal kilometers stationair niet erg hoog. Bij hogere temperaturen loopt hij meestal veel sneller stationair.
Het gaat nog verder. De auto trekt tot 100km/h prima door, daarna is de fut er helemaal uit. Er zit nog veel ruimte in het gaspedaal, maar reactie is er niet meer. In de zomer af en toe het gevoel dat er rond de 100km/h opeens een branderig luchtje ontstond. Gas los, luchtje weg. Nu het koud is, gebeurt dat niet. (kan ook tussen de oren zitten )
Wat er allemaal al gebeurd is:
1. carburateur helemaal schoongemaakt, alle sproeiers eruit geweest. Geen resultaat.
2. kleppen gesteld. Geen resultaat.
3. CO-schroef beetje teruggedraaid in het voorjaar. Sindsdien loopt hij iets mooier en pakt hij stationair wel beter op.
4. Nieuwe benzinepomp.
5. 1-2-3-ontsteking gemonteerd ipv de oude elektronische ontsteking. Die 1-2-3 wilde ik sowieso maar heeft geen verbetering gebracht.
En nu...ik weet het niet meer.
Iemand die nog een idee heeft? Ik vind het veel te leuk om eerst zelf te proberen. Mocht helemaal niets meer lukken, dan ga ik wel naar mijn Eendespecialist.
Laatst gewijzigd door Krummel op do 31 okt, 2019 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: koude start op 1 cilinder
Ja, sorry, had ik erbij moeten schrijven. Ook al vernieuwd.
Groet,
Groet,