Binnenlampje

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Binnenlampje

Bericht door Thijs » zo 7 apr, 2019 08:43

Gisteren ben ik een poos aan het prutsen geweest om spanning op het binnenlampje te krijgen van de Club.
Waar gaat deze draad heen?
Komt hij boven de accu vandaan bij die enorme bos stekkertjes?
Ik ben er wel achter dat er 2 verschillende schema's zijn.... Tot 1981 en daarna...
Deze zijn echt wel verschillend.
Het draadje komt ergens van de remolieverklikker vandaan maar is het dan 1 van die stekkertjes boven de accu op het schutbord?

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Binnenlampje

Bericht door Denny » zo 7 apr, 2019 13:03

Het is in ieder geval een draad waar constant spanning op staat ook als de auto niet op contact staat. Die zit inderdaad boven de accu en loopt door het schutbord naar binnen langs de voorruit naar de binnenverlichting. Bij mijn 87er is het de draad met de zwarte stekkertjes. De min oftewel massa wordt verkregen door de bodemplaat van de binnenverlichting vast te schroeven in de boog van de koets. als er ergens een breuk zit in het gedeelte dat de kabelboom ingaat kan je een draadje leggen rechtstreeks vanaf de plus van de accu om te testen. Succes

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: Binnenlampje

Bericht door Bachusrooy » ma 8 apr, 2019 10:49

Is er niet ooit een schakelaar tussen gezet, zodat de lamp aan gaat als de linker deur geopend wordt? Als deze niet goed werkt of er zit iets los dan doet ie ook niets. Als je de vlakken checkt waar de deur overal tegen aan sluit vind je een piefje wat je kunt indrukken. Heb zoiets vroeger wel eens in een eend gebouwd.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Binnenlampje

Bericht door Thijs » ma 8 apr, 2019 12:58

Nee er zit geen schakelaar tussen.
Ik zal de stekkertjes eens schoonmaken van die kabelboom.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Binnenlampje

Bericht door Denny » ma 8 apr, 2019 21:17

Schakelaar zit aan de binnenverlichting zelf

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Binnenlampje

Bericht door RobM » di 9 apr, 2019 19:25

de kleuren van de stekkertjes verschillen nog al eens. kennelijk had elke fabriek daar zo zijn idee over. Bij mijn eend is de stekker van de binnenverlichting rood, inderdaad in de bos bij het schutbord.
Hier moet een constante, niet geschakelde plus op staan. Op het draadje in het lampje ook. Het schakelaartje gooit de andere kant van het lampje tegen de massa. Bij de binnenverlichting is de massa dat kleine schroefje wat in de naad van de koets gedraaid zit. Als de koets overgespoten is zal dit zeker een slecht kontakt geven.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Binnenlampje

Bericht door Thijs » di 9 apr, 2019 23:33

Ja maar iemand heeft dat al voorzien en er een massa draad bij in gemaakt... Geen idee wie...

Ik zal als ik tijd heb eens gaan spitten in de stekkertjes.
Iemand een tip hoe de female connectors schoon te maken zijn?

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: Binnenlampje

Bericht door Bachusrooy » wo 10 apr, 2019 01:33

Volspuiten met contactspray dan met een klein opgerold watervast schuurpapierje erdoor raggen en nog een keer naspuiten, waarbij je er zorg voor draagt dat alles er snel uit kan lopen (spoelt vuil weg).

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Binnenlampje

Bericht door RobM » wo 10 apr, 2019 07:15

Is het je rode eend? Dan ligt er een massa kabel naar achter met als het goed is een aftakking naar de binnenverlichting.
Female stekkertjes kan je schoonmaken met kontaktspray. De male met schuurpapier korrel 400. En daarna kontaktspray.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Binnenlampje

Bericht door Thijs » wo 10 apr, 2019 09:56

Dat klopt Rob, de rode Eend.
De massa is prima aangelegd.
De plus is het probleem.
Schoonmaken zal de oplossing zijn.

Alleen ben ik even druk met het verwisselen van een vloerplaat in de Dyane.

123bollen
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 9 dec, 2013 22:20
Locatie: Eindhoven

Re: Binnenlampje

Bericht door 123bollen » vr 28 mei, 2021 19:36

Hi Thijs,

ik heb een vergelijkbaar probleem, lampje werkt goed (Direct aangesloten op de accu met kabels eromheen), alleen de positieve kabel lijkt het probleem te zijn.
Bij de accu de kabel gevonden (en doorgemeten dat er geen breuk in de kabel zit tot aan de binnenverlichting).
Daarna gaat deze kabel de kabelboom in naar de achterkant van het dasboard, waar gaat deze kabel naartoe, heb jij dat inmiddels kunnen vinden?

Groet
Erwin
Druk bezig het weer in elkaar te zetten....

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Binnenlampje

Bericht door AZL57 » vr 28 mei, 2021 22:47

Check ook het schakelaartje in het lampje. De contacten hiervan kunnen ook geoxydeerd zijn.
diverse Citroens, wat anders.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Binnenlampje

Bericht door hobbes » zo 30 mei, 2021 12:18

gelukkig heb je het probleem bij een eend. Ik had hetzelfde probleem bij de dyane, tot 2x toe een andere unit gemonteerd. Dan werkte het een poosje en dan was het weer feest. Beide keren was de schakelaar moe geworden en brak het plastic gewoon af. Nu heb ik een losse druk schakelaar op een metalen lip gemaakt en werkt alles weer naar behoren. natuurlijk heb ik er ook meteen een wat sterker / feller lampje ingezet.
met eendige groeten,

Plaats reactie