Veren

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Veren

Bericht door duck-tuc » di 21 mei, 2019 12:38

Hoi. Ik had eens een vraagje ivm de veren.
De trekstang gaat door de veer en dan zit daar aan de achterkant een veerschotel waar de trekstang op zit. Zit deze er los in die veerschotel of zitten deze vast gezchroefd?
Liever GELAST dan GELEASED

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Re: Veren

Bericht door AK freak » di 21 mei, 2019 16:40

Deze zitten los door de schotel gestoken maar er zit aan de achterkant een flens/verdikking op zodat ze erniet doorheen getrokken kunnen worden. Als je het 'draadeind' wilt verwijderen moet je de veerpot openslijpen en draadeind met schotel er uitrekken

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Re: Veren

Bericht door duck-tuc » di 21 mei, 2019 16:54

Ah oke. Dus als ik de veerpotten aan de zijkant open slijp en de trekogen eraf schroef krijg ik ze er gewoon uit geschoven?
Liever GELAST dan GELEASED

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veren

Bericht door RobM » di 21 mei, 2019 18:14

je kan de kopse kant er af slijpen. Dun randje wegslijpen en het 'dekseltje' valt er af. Dan kan je beide trekstangen en veren er uit halen. Als je de boel weer in elkaar wil zetten kan je een nieuw dekseltje kopen en die er in lassen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Re: Veren

Bericht door RodeEend » wo 22 mei, 2019 17:31

duck-tuc schreef: di 21 mei, 2019 16:54 Ah oke. Dus als ik de veerpotten aan de zijkant open slijp en de trekogen eraf schroef krijg ik ze er gewoon uit geschoven?
Zeker niet de zijkant open slijpen! Dan kun je de potten weggooien. Dat krijg je nooit meer netjes dicht gelast. Ze horen aan de binnenkant zo glad mogelijk te zijn zodat de schotels 'vrij' kunnen bewegen/glijden. Dus inderdaad de deksel aan de rand open slijpen. De voorste is meestal het slechtst.

Groet,
F.

RodeEend
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 2 sep, 2011 22:14

Re: Veren

Bericht door RodeEend » wo 22 mei, 2019 17:33

Enkele sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Veren

Bericht door AZL57 » wo 22 mei, 2019 22:37

Bij de mehariclub limburg maakten ze vroeger zelf rvs veerbussen. De maat buis schijnt gewoon leverbaar te zijn in de metaalhandel.
diverse Citroens, wat anders.

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Re: Veren

Bericht door duck-tuc » do 23 mei, 2019 05:39

RodeEend schreef: wo 22 mei, 2019 17:31
duck-tuc schreef: di 21 mei, 2019 16:54 Ah oke. Dus als ik de veerpotten aan de zijkant open slijp en de trekogen eraf schroef krijg ik ze er gewoon uit geschoven?
Zeker niet de zijkant open slijpen! Dan kun je de potten weggooien. Dat krijg je nooit meer netjes dicht gelast. Ze horen aan de binnenkant zo glad mogelijk te zijn zodat de schotels 'vrij' kunnen bewegen/glijden. Dus inderdaad de deksel aan de rand open slijpen. De voorste is meestal het slechtst.

Groet,
F.
En als ik ze open laat? Niet terug dicht las?
Liever GELAST dan GELEASED

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Re: Veren

Bericht door duck-tuc » do 23 mei, 2019 05:40

RodeEend schreef: wo 22 mei, 2019 17:33 Enkele sfeerplaatjes:

Afbeelding

Afbeelding
Ah oke dank je wel!
Liever GELAST dan GELEASED

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Re: Veren

Bericht door duck-tuc » do 23 mei, 2019 12:27

Want ik heb vroeger er enkele gezien die ze open hadden. Ik wil ze namelijk ook open halen maar ik wil weten of dit kwaad kan. Iemand voorbeelden van open veerpotten?
Liever GELAST dan GELEASED

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Veren

Bericht door Data58 » vr 24 mei, 2019 14:03

Hallo Duck-Tuc
ik heb zelf mijn veerpotten open gemaakt. Aan de binnenkant tref je twee losse veren aan die verschillend in grote zijn en natuurlijk de twee trekstangen die ook verschillende in lengte zijn. De trekstangen zitten door de schotels zoals eerder voorbeeld in dit onderwerp.
Openmaken gaat zoals beschreven zet je veerpot in een workmate rechtop vast en slijp met een slijptol de gelaste rand voorzichtig gelijkmatig af op den duur zie je de naad tussen de twee verschillende delen van de veerpot en de deksel. Met een haak kun je via het centrale gat waar de trekstang inzit de deksel eruit trekken of mogelijk tikken. Als de deksel zodanig is verroest kun je ook een gaatje erin boren en één of twee schroeven monteren voor houvast om hiermee de deksel eruit te trekken. Let goed op bij het monteren wat voor is en wat achter en welke veer met welke trekstang je waar monteert. (even niet paraat staat in de manuals). Ze liggen nog steeds open bij mij want ik heb gekozen voor RVS uitvoering. Dus ik heb nog een voorbeeld.
Groet Patrick

Voorbeeld van alles wat in de veerpotten zit. Hier even geen wonderolie meer ;-), in de rechter veerpot zat een klein gaatje mogelijk daarom meer roestvorming
Afbeelding

Hier voorbeeld na de rand te hebben afgeslepen
Afbeelding

Hier voorbeeld met op de achtergrond de haak die ik heb gebruikt om de deksel die best vast zat los te maken
Afbeelding

Hier voorbeeld van de veer met stang en schotel die uit de veerpot zijn gekomen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Data58 op do 30 mei, 2019 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Veren

Bericht door 2cvvier » vr 24 mei, 2019 23:02

Wat een mooie duidelijke foto's!

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Re: Veren

Bericht door duck-tuc » za 25 mei, 2019 17:00

Amaai. Ja dank je dan ga ik dat ook eens bezien bij mij. En zijn ze makkelijk van het chassis te halen?
Liever GELAST dan GELEASED

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Veren

Bericht door 2cvvier » za 25 mei, 2019 23:13

De veerpotten verwijderen kan met een beetje geluk tamelijk makkelijk gaan, maar ook behoorlijk moeilijk. De moeilijkheid zit er vooral in dat de grote moeren waarmee ze gemonteerd zijn (sleutel 46) behoorlijk vastgerot kunnen zitten.
Een oplossing kan dan zijn om ze voorzichtig in te slijpen zodat de spanning er af komt. Wel uitkijken dat je dan het schroefdraad van de centreer-bussen (waar de moeren op zitten) niet raakt.
Overigens zijn alle onderdelen van de veerpotten bij de meeste leveranciers verkrijgbaar.

Plaats reactie