1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Plaats reactie
vandievel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 4 okt, 2016 12:37
Locatie: Hever

1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door vandievel » ma 13 jan, 2020 21:48

Ik zit met volgend motorprobleem:
Ik kan de motor alleen gestart krijgen met de choke vol open. Hij blijft dan enkele seconden draaien en valt dan uit. Dit doe ik een 4-tal keren en dan kan ik al starten met de minder choke en na een tijd blijft de motor dan ook draaien. Ondertussen heb ik de timing al nagekeken en de kleppen gesteld, zonder verbetering.
Maar vandaag viel me wel iets vreemds op:
Als de motor draait en ik trek de linker bougiekabel uit valt de motor onmiddellijk stil maar als ik de rechter bougiekabel uit trek blijft de motor draaien op hetzelfde toerental. Het lijkt er dus op dat deze cilinder niet werkt. Dat op zichzelf is misschien niet zo vreemd maar met een warmtemeter zie ik dat de uitlaat van de niet werkende cilinder veel heter is dan de uitlaat van de werkende cilinder? Er moet dus wel ontsteking en ontbranding zijn!
Dus, hoewel de cilinder niet mee werkt lijkt het er toch op dat er een ontsteking is en zelfs een hogere uitlaattemperatuur heeft dan de werkende cilinder? Ook het wisselen van bougiekabels had geen effect.

Heeft iemand een idee wat er kan fout zijn?

Met vriendelijke groeten,

Marc

Bachusrooy
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 4 mar, 2019 09:25

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door Bachusrooy » di 14 jan, 2020 01:27

waarschijnlijk kleppen lek en/of een lek aan de inlaatzijde van desbetreffende cillinder. Ik vond jouw choke verhaal verdacht.
Met choke maak je het mengsel rijker. Als het mengsel te arm is krijg je meer hitte. een arm mengsel komt door te weinig brandstofdeeltjes in verhouding met de ingezogen lucht. Wat ga je het beste doen?
Zorg dat het motortje loopt en spuit dan met remreiniger op de plaats waar het inlaatspruitstuk aan desbetreffende slecht functionerende cilinder(kop) vast zit. Als dit niet leidt tot beter lopen (op dat korte moment) is die verbinding oke. Mogelijk zit je kop niet goed vast, klopt er niets van je klepspeling of zijn je kleppen vergaan? Check door desbetreffende kop af te nemen. Laat de bougie erin en houdt de kop zo vast dat de klepveren naar beneden wijzen. je hebt dan een kommetje. doe daar wat benzine in. deze mag niet weglopen via de kleppen. gebeurd dat wel, dan is je kop aan revisie toe. Zorg dat dit in orde komt. en monteer het zaakje daarna weer met de juiste aanhaalmomenten. Succes!

vandievel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 4 okt, 2016 12:37
Locatie: Hever

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door vandievel » di 14 jan, 2020 12:39

Bedankt voor je gedetailleerd antwoord! De motor staat op verplaatsing maar van zodra ik met remreiniger kan testen laat ik weten hiet het afgelopen is!

Groeten,

Marc

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door Thijs » di 14 jan, 2020 13:03

Voordat je de boel sloopt zou ik toch gewoon even de compressie testen.
Dat kan je veel werk schelen....

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door AZL57 » di 14 jan, 2020 15:06

mogelijk een verbrande klep dan gaat de vlam de ontsteking de uitlaat in die dan heet wordt?
diverse Citroens, wat anders.

vandievel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 4 okt, 2016 12:37
Locatie: Hever

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door vandievel » zo 19 jan, 2020 14:30

Maandag kan ik de compressie testen alvorens over te gaan tot de andere acties. Ik heb al wel de remmenreiniger gebruikt maar geen verschil te merken dus ik veronderstel dat de inlaatspruitstuk verbindingen in orde zijn. Ook de carburateur verbinding is luchtdicht.

Morgen eerst compressiedruk nameten en als deze goed is nakijken contactpunten + timing -> klepspeling.

groeten,

Marc

vandievel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 4 okt, 2016 12:37
Locatie: Hever

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door vandievel » ma 20 jan, 2020 21:25

Omdat de auto bij mijn vader staat ben ik er vandaag naartoe gereden om wat verder te testen aan de motor. De voorstellen van hoe het op te lossen lopen nogal uit elkaar. Spijtig genoeg is de compressie ondertussen niet gemeten.
Ik ging er van uit dat de hete cilinder de verkeerde was maar er zijn ook anderen die er van uit gaan dat het probleem net bij de koudste cilinder kan zitten. Wat me wel opviel was dat de bougie aan de "hete" kant mooi droog was en de linkere "koudere" kant had een zwarte roetaanslag. Beide bougies gereinigd, motor opnieuw gestart en een paar minuutjes laten draaien: opnieuw een mooie bougie aan de rechterkant en een roetzwarte aanslag aan de "koudere" linkerkant. Met de temperatuurmeter: de linkerkant gaat naar 100-120 graden, de rechterkant naar +160C (overflow). Ook omwisselen van de bougiekabels had geen effect.
Ik veronderstel niet dat het aan de luchtfilter en carburateur ligt want deze zijn gemeenschappelijk. Ook de bougies omwisselen gaf hetzelfde effect.
Kleppen zijn gesteld
Timing is OK

Kan er een verschil zijn aan de beide kanten van de bobijn?

Groeten,

Marc

vandievel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di 4 okt, 2016 12:37
Locatie: Hever

Re: 1 cilinder werkt niet en uitgang toch heet?

Bericht door vandievel » ma 27 jan, 2020 21:35

Hallo,

Vandaag compressiedruk kunnen meten: links 12 bar, rechts 10.5 bar. Remmenreinigertest nog steeds geen effect. Ik had al nieuwe in/uitlaatpakkingen klaar en heb die dan ook maar geplaatst. Een pakking had een zwarte veeg over de pakking, het kijkt er op dat deze niet goed afsloot? Daarna leek het motortje beter te lopen maar dat gaan we dan de volgende keer bij koude motor opnieuw uittesten. Compressiedruk lijkt in orde, toch?

Groeten,

Marc

Plaats reactie