Hoeveel km met een S6 motor

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door Twécévé » ma 20 jan, 2020 12:45

In mijn hoofd zat dat een eendenmotor (van een 2CV6) zo'n 180.000 km mee gaat. Een eendengarage zei: welnee, 200.000 km moet zeker kunnen. Inmiddels staat bij mij de teller op 209.000 km en zit in mn achterhoofd dat binnen niet al te lange termijn een motorrevisie uitgevoerd moet worden. Is die gedacht terecht? kZag namelijk filmpje over het mooiste museum van Nederland tegen waarin Edwin Groen bij een eend zegt dat deze 600.000 km heeft gelopen en bij 300.000 de motor is gereviseerd.

Btw; de motor loopt nog prima, haalt de 120 km/u. Heeft wel wat last van olielekkage (olievulpijp). Daar gaat tijdens chassiswissel naar gekeken worden.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door Twécévé » do 23 jan, 2020 11:46

Niemand die het weet?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door Thijs » do 23 jan, 2020 17:37

Volgens mij is het grootste probleem dat je te kilometers lastig bij kunt houden aangezien de teller niet zo ver gaat.


Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door RobertF » do 23 jan, 2020 17:49

Dat is heel verschillend, ik heb eens een eend gekocht waarbij 65.000 Km de krukaslagers er al uit lagen. De levensduur hangt van veel factoren af, zoals, hoe wordt er mee gereden, alleen stadverkeer, hoog toeren, topsnelheid en hoe zijn de beurten gedaan. Gewoon doorrijden totdat die het begeeft, olielekkage meestal d olievulpijp of brilrubbers en dat is eenvoudig te verhelpen. Een motorrevisie is ook niet de wereld en dan gaat die weer een paar km's mee.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door Erikjan » do 23 jan, 2020 22:28

Een motor die niet lekt rookt veel olie gebruikt of slecht loopt zou ik niet uitelkaar halen. Gewoon optijd olie en filter en bougies vervangen, kleppen stellen de de onder druk controleren. En natuurlijk de ontsteking als je geen elektronische hebt.

Als je merkt dat hij meer olie gaat gebruiken of power mist is het naar mijn idee vroeg genoeg.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door Twécévé » vr 24 jan, 2020 09:05

Hoe die km's zijn gemaakt scheelt natuurlijk ook ja. Toen ik mn eend kocht had deze 70.000 km op de teller staan. Niet lang daarna moest de koppeling vervangen worden. Inmiddels staat de km teller op 208.000 km met die vernieuwde koppeling. Een garage zei ooit over de motor en hoe lang die meegaat: vooral goed in de olie houden.
Zolang er geen blauwe rook uitkomt en/of ik veel vermogen verlies is er niet veel aan de hand.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door AZL57 » vr 24 jan, 2020 15:37

mijne heeft nu 218.000km erop. Nooit open geweest altijd netjes onderhouden. Hij loopt prima en gebruikt weinig olie.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door gillis » za 25 jan, 2020 11:32

Maar als je een motor revisie doet, kan hij nooit slechter van worden toch?
Leuk klusje voor de winter dagen!

Of zijn de meningen over revisie ook verdeelt?!
krijg t gevoel wel, als ik sommige reackties zie van 'lekker in elkaar laten zitten'...

Heb hier ook nog een oud blok staan wat ik dacht uit elkaar te trekken...dus hoor graag jullie mening
onder druk wordt alles vloeibaar

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door verkuilm » za 25 jan, 2020 12:36

ja niet direct te zeggen. Wel de ervaring dat de s6 blokken sneller stuk gingen dan die oude blokken.
ALs er niks mis is, afblijven. Revisie niet altijd een feest. Ook al doe je het super zorgvuldig kans op gedoe is er altijd.
Ook kwaliteit onderdelen blijft altijd zoeken.
Zorg altijd voor verse olie, juiste klepspelling en onsteking.
En dat het blok voldoende benzine krijgt bij die S6 motoren moet je echt de spoeier vergroten.
Te weinig benzine wordt blok ook erg warm van.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door David » do 9 apr, 2020 19:00

In de eerste plaats: "if it aint broken don't fix it" toch?

Maar hoe lang een blokje meegaat kun je in zijn algemeenheid lastig stellen.....
Heb ze gezien met 200k in prima staat.
Maar ook met 80k totaal versleten.
Erg afhankelijk van; onderhoud, wordt de motor voor korte of lange stukken gebruikt, rijstijl etc etc.

Dus zolang als ie gaat, lekker doorrijden!

PS doet verder alles het nog goed?

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Hoeveel km met een S6 motor

Bericht door hobbes » do 9 apr, 2020 21:45

de teller groene casper en hobbes eend staat ergens op de 370.000, jaren terug een keer een ander blokje in gehangen. dat was het makkelijkst en het snelst. De teller van de oranje dyane staat ergens op de 130.000 maar toen ik hem kocht zat er geen teller meer in :shock: Ik kijk eigenlijk nooit zo naar de teller, magische bijna 0 kilometer standen zeggen me eigenlijk helemaal niks, leuk zo'n glimmend ding maar naar mijn idee leeft zo'n auto niet.

Zogezegd een beetje aandacht en wat nieuwe spulletjes op z'n tijd doet al heel veel goeds. Ik ren s morgens ook niet meteen een marathon dus geef je koude 2cv blokje ook even de tijd om wakker te worden.
Ik rij maximaal 1400 kilometer op een dag met een eend maar dan zorg ik er wel voor dat ik hem niet overtrek, het is de kunst om hem net voor het maximum te houden. Ik zeg altijd maar zo : ik ben ook blij als ie meer weer thuis brengt :wink:

de sniptip : hang een kartonnen kaartje met een elastiekje ergens aan het dashboard waar je de kilometerstanden en datum op schrijft wanneer ie wat heeft gehad, hoe je het toch een beetje in de gaten :)
met eendige groeten,

Plaats reactie