Krukaslager

Plaats reactie
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Krukaslager

Bericht door Bull Frog Bleu » di 10 mar, 2020 18:19

Bezig met 2cv 9pk motor
Een nieuwe krukas gevonden.
Merkte op dat de diameter van achterste lager aan vliegwiel kant gelijk is. Echter is het paspennetje in het blok klein en in het lager zelf een grotere diameter.
Kan dit kwaad als het lager netjes is opgesloten in het carter of aan te bevelen op zoek te gaan naar ander lager / krukas?
Suggesties welkom
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Corbi
Beginner
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 sep, 2014 09:54
Locatie: Heemskerk

Re: Krukaslager

Bericht door Corbi » wo 11 mar, 2020 15:32

Klopt, na november 1950 ging het gat/de paspen van 8 naar 5 mm. Je hebt dus een hele oude krukas gevonden. Vast wel liefhebbers(EEEC, Auberge la vie tranquille) die daar belangstelling voor hebben. Een groter probleem is de maat van de "oliekering" (de turbine de retour) aan de voorkant. Deze had een diameter van 42,5 mm en ging na november 1950 naar 42 mm. Die turbine is verwisselbaar, maar hoe dat moet???
Heb zelf ook een 9PK(1954) waarvan de motor nog niet compleet is. Ook ik zoek nog een bruikbare krukas.. Mijn blokje heeft een motornummer met QR.. ervoor. Waar heb jij deze krukas gevonden?. Succes met het 9PK blokje ! Groet, Paul
Natuur roest niet...

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Re: Krukaslager

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 11 mar, 2020 19:52

Dank.

Vermoed dat het een later type is gezien de turbine du retour is vervangen door traditionele oliekering. Wangen van krukas zijn smaller. Qr is dacht ik nog een latere 9pk. Qh blok gehad uit 54 ook.
Jou krukas ook speling?

Zal eens fotos opzoeken van een open 2cv6 blok. Wellicht dat daar weer een grotere is gebruikt.
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie