conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Dirk D
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 20:46
Locatie: Delfgauw ZH

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Dirk D » zo 26 apr, 2020 18:12

Super handig!
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1982, restauratie project
Dyane 6 1983

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 2 mei, 2020 20:37

Vandaag eindelijk weer serieus werk gedaan aan de koets.

De 2 paravans zijn gemonteerd. De voorste delen van de dak bogen vast gelast.
En het voorruit frame is pas gemaakt en voorzien van de gaatjes voor de proplasjes.

Nu alleen het voorruit frame nog aflassen en dan is het laswerk klaar.

fototje er bij dan maar ;)


IMG_20200502_164807.jpg
IMG_20200502_164759.jpg
Ik heb vast wat geoeffend op het spuitwerk, zo moet hij gaan worden ;)
Tamiya RC auto schaal 1:10 projectje tussendoor.
IMG_20200502_180121.jpg

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » za 2 mei, 2020 22:12

Een hele klus wat je gelast hebt en een belangrijk deel afgesloten, op naar spuiten. Super.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 2 mei, 2020 23:11

Zeker een hele klus geweest.

Spuiten ga ik zelf doen, dit keer in m'n schuur. Wil met plastic een spuitcabine maken.
Een goede compressor heb ik inmiddels. 200l tank en 500l bruto aanzuigcapaciteit.
Alleen nog even investeren in een goede spuit en vocht/olie afscheider.

Als iemand nog een tip heeft voor een goede verfspuit liefst een beetje betaalbaar. Graag.

Er gaat nog veel werk zitten in het voorbereiden schuren plamuren nog meer schuren.
Mocht en resultaat me niet bevallen kan hij altijd nog naar de spuiter.

De motor was al opgebouwd maar die gaat weer uit elkaar Ik wil de carters stralen met soda en water om ze mooi schoon te krijgen.

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door VincentK » za 2 mei, 2020 23:59

hangt er vanaf. Techniek compenseert kwaliteit. Kwaliteit compenseert techniek. Wat is je budget?
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » zo 3 mei, 2020 00:10

Je hoeft echt geen Sata te kopen van een paar honderd euro, een pistool van 50-100 euro doet het prima, Ik heb een 1,5mm nozzle dat heb je voor grote vlakken wel nodig. Wel handig is er een met drukregeling op de spuit. Goede water/olie afscheiding is belangrijk. Een 200 L tank is in ieder geval voldoende
Bekergrote is niet zo belangrijk ik doe die van mij meestal maar half vol want je moet met dat gewicht ook heen en weer gaan. Ik heb een spuit die ik gebruik voor primer/filler en één voor aflakken en een mini spuitje voor kleine delen, Ik heb me net weer een goed masker van 3M gekocht met twee uitwisselbare filters. Bij de eend is het mooi zoals je bij mij ziet , dat je niet de hele auto in eens hoeft te spuiten maar deel voor deel. Het is goed te doen hoewel zwart niet makkelijk is, je ziet elke oneffenheid en elk stofje, daarom heb ik ook voor wit gekozen dat is een stuk eenvoudiger.

Heel belangrijk in je cabine is licht. Ik heb bij de kringloopwinkel halogeen bouwlampen van 300W gekocht voor een paar euro en zet er 4 neer plus 2 TL's, bovendien heb ik nog een handlooplamp om bij te schijnen.

Bij het weg slijpen van proplassen is een powerfile onmisbaar, ik haalde de 80 bandjes bij Hornbach van Bosch.
Als je een cabine van folie maakt neem dan niet het gewone afdekfolie dat is te dun, maar iets dikker.






Succes.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 3 mei, 2020 17:22

Bedankt voor de tips. Ik zal inderdaad voor genoeg licht zorgen.

Wat betreft het budget, het moet vooral goed zijn met gereedschap is het vaak goedkoop duurkoop.
Het zou mooi zij als er een leuke spuit is voor rond de 100 euro ik wil er inderdaad ook 2 kopen 1 voor de primer en 1 voor de aflak. Als een duurdere spuit veel beter is dan mag het ook wel wat meer kosten. Op de totale restauratie zou het zonde zijn om op het spuitwerk te bezuinigen dat is toch het aanzicht van de auto.

Vandaag een carburateur uit de verzameling gehaald en gedemonteerd. Bij veel carburateurs is het gat van de as van de 1e trap uitgesleten. Daar komt dan speling op en kan valse lucht naar binnen. Bij de carburateur van mn pickup heb die gaten opgeboord en bronzen lagerbusjes er in gemaakt. dat werkt perfect en slijt nooit meer uit. Dat ga ik bij deze carburateur ook doen.

Daarna heb ik heb ik hem schoongemaakt in de straalcabine. Die heb ik omgebouwd naar Vaporblaster dan straal je niet met droog staalmiddel maar met water gemengd met glasparels. Dan wordt het oppervlak niet ruw maar alleen schoon.
IMG_20200502_200107.jpg
IMG_20200503_164221.jpg
IMG_20200503_164225.jpg
IMG_20200503_164336.jpg
IMG_20200503_164347.jpg

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 3 mei, 2020 20:29


Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Denny » zo 3 mei, 2020 21:54

Ik heb niet de set maar wel de kleine en grote verfspuit. Bij de grote kun je een setje kopen met een grotere of kleinere nozzle zodat je primer en lak kan spuiten en dus niet 2 spuiten nodig hebt. Maar misschien is de set voordeliger. Ik ben er tevreden over maar moet er wel bij zeggen dat ik alleen de primer en of spuitplamuur zelf doe en het aflakken aan een spuiter over laat.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » zo 3 mei, 2020 23:31

HBM heeft verschillende voordelige spuiten ook een 3 er set
Ik zou b.v er 1 kopen nu eerst voor de primer en kijken of die voldoet
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 0-ml-beker

Ik heb ook geen dure spuiten, de kwaliteit heeft ook met de ervaring te maken. Iemand met geen ervaring en een dure spuit bakt er niks van.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door dimi_v » ma 4 mei, 2020 07:53

Erikjan schreef: zo 3 mei, 2020 17:22
Daarna heb ik heb ik hem schoongemaakt in de straalcabine. Die heb ik omgebouwd naar Vaporblaster dan straal je niet met droog staalmiddel maar met water gemengd met glasparels. Dan wordt het oppervlak niet ruw maar alleen schoon.
Netjes! Mooi resultaat zeg 8)
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door schermer » ma 4 mei, 2020 14:13

Ik heb onze eend en nog wat meer gespoten met een verfspuit van de lidl. Kost slechts €14,95. Het resultaat is best goed, het spuitje is ook aardig in te stellen met een aparte luchtschroef enz. In het begin zelfs met een 24 liter kompressor, al gaat het nu met een 50 liter en een vochtafscheider wel veel beter. Als ik de maximale druk van 3 bar aanhoud valt het met de nevel nog best mee. Ik heb de druk ook wel hoger ingesteld, met als gevolg meer nevel, maar wel een gladder resultaat. Een en ander hangt ook weer van de verf en de verdunning af. Dunner geeft een gladder resultaat, maar meer kans op druipers. Dikker geeft iets meer body en dan kun je nog poetsen en polijsten.

https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAT

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 5 mei, 2020 17:42

De eerste mijlpaal is gehaald vandaag het voorruitframe afgelast.
Nu zijn alle delen van de koets die rot waren vervangen :)

Nu het onderstel weer opbouwen.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » di 5 mei, 2020 20:15

Nu komt weer het leuke werk, opbouwen
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 16 mei, 2020 19:32

Vandaag weer een paar uurtjes met de eend bezig geweest. Eerst alle lassen afgewerkt. Daarna naar de Action gereden voor roest omvormer. De koets ligt op zn kant na schoon blazen en ontvetten heb ik de naden die met de goede kant omhoog lagen vol laten lopen met roestomvormer. Dit bruist er echt super mooi tussen.

Tip uit het topic van RobertF

Volgende keer de koets omdraaien en de nadere naden doen.

Plaats reactie