Project 2cv6 van rood naar wit

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Erikjan » ma 1 jun, 2020 21:18

Ik heb je bouw gevolgd van af de chassis perikelen en natuurlijk alles daar voor ook gelezen. Om dat ik ongeveer met het zelfde bezig ben heb ik veel aan de info in dit verslag.

Over de lak heb ik nog wel wat vragen.

De tip van de action roestomvormer heb ik overgenomen en inmiddels een paar busjes tussen de naden leeg gespoten.

Wat ik super goed vind is dat je ook dingen die tegenzitten post.

Hopelijk is die lekkage een kleinigheid. Even controleren of de banjos van de olieleiding en de kleppendeksel op het juiste moment staan veel meer kan het niet zijn zou je zeggen . Maar daarvoor hoeft het blok er niet uit.

Hij is super mooi geworden.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » ma 1 jun, 2020 21:54

Klepdeksels zijn droog daar heb ik al 1 pakking vervangen, omdat ik dacht dat het daar vandaan kwam.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Punky » ma 1 jun, 2020 21:54

En controleren of de koper ringen ertussen zitten.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » ma 1 jun, 2020 22:24

@erikjan, er zit een nieuwe olieleiding op en die heb ik er af gehad en de aansluiting van het blok gevlakt, dit was erg ruw en met nieuwe koperen ringen gemonteerd. Als het de leiding op de kop is, dan moet toch de motor eruit, en de beplating en de oliekoeler moet er dan ook af, Dat is toch weer een hoop werk met risico van beschadiging, maar ja er is geen andere optie.
Het doel van het topic was dat de mensen mijn verrichtingen konden volgen maar ook dat ze zien hoeveel werk het is en dat als je een normale baan hebt en jonge kinderen, je goed moet nadenken of je wel zoveel tijd vrij hebt,
IK weet niet hoeveel uur er in het totale project zitten maar in het klaar maken van de carrosserie zitten ongeveer 400 uur en dan waren mijn deuren en schermen en motorkap zeer goed. Als je dat aan 40 euro rekent dan zit je al op 16.000 euro dan is misschien een ruil koest helemaal niet zo gek.
De kosten???? daar is natuurlijk iedereen benieuwd naar.
Ik had de auto en aan onderdelen 3 gesloopte eenden dus kon de beste delen bij elkaar kiezen.
Toen ik begon dacht ik onder de 5 duizend euro te blijven met de restauratie, het is echter 6500 euro geworden aan chassis, plaatwerk, gereedschap en gebruiksartikelen zoals, lasdraad, slijpschijven slijpbandjes, schuurpapier, CO2/argon 2 gasflessen en reparatie onderdelen, binnenbekleding, dak, banden en verfbenodigdheden. Ik heb beslist zo hier en daar nog wat vergeten .

Wat leer je hiervan
Je hebt voldoende ruimte nodig, als je een auto sloopt moet je de onderdelen ook kunnen opslaan.
Je hebt toch wel kennis nodig van verschillende disciplines, plaatwerk, lassen, lakken, techniek, bekleding en elektra.
Je hebt veel vrije tijd nodig en heel belangrijk je partner moet er achter staan, je zit niet meer samen op de bank
Neem het niet te licht op, ik heb in het verleden een MGA en een TR6 gerestaureerd en een eend is meer werk dan die auto,s
Bij een restauratie is het normaal, dat de auto meestal slechter is dan je gedacht had, dat het langer duurt dan gepland en dat de kosten meestal veel hoger zijn dan begroot, er komen altijd onverwachte dingen te voorschijn
Als je normaal werkt met gezin dan duurt een dergelijke restauratie minstens 5 jaar. Ik heb een Jaguar MK2 gerestaureerd (wel een complexe auto) toen ik nog werkte en dat heeft 20 jaar geduurd en het grootste deel heb ik gedaan toen ik niet meer werkte.
Toen ik 25 jaar geleden de auto sloopte had ik niet de intentie die nog eens op te bouwen, dus de onderdelen werden her en der opgeslagen. Als je restaureert een demonteert doe het dan goed labelen en merken met etiketten, dat scheelt een hele hoop tijd met zoeken maak foto.s en label vooral elektrisch. Ook een tip om bij het demonteren al op te schrijven wat je nieuw als onderdelen nodig hebt.
Maar voor degene die een dergelijk project toch doorvoeren en afmaken, die kunnen met trots zeggen, dat heb ik gedaan.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » di 2 jun, 2020 22:42

Rooster eraf en vin verwijderd en het rubber, alle banjos waren droog dus dat was niet de oorzaak.

Afbeelding
Afbeelding
logo in foto plaatsen app

Toen de beplating van de rechter cilinder los gemaakt en heb het klepdeksel verwijderd en schoongemaakt en gemonteerd met 7 Nm.
Daarna de motor laten lopen 10 minuten en die kant was droog. Bij de linkerkant hetzelfde gedaan en die is nu ook droog alleen de oliedruksensor lekt nog iets. Daar kom je niet makkelijk bij dus even kijken of het lukt zonder te veel los te halen.
Eerst morgen mijn e-bike nakijken die viel vandaag meerdere keren uit als ik over een hobbel reed. Iemand in Z-Limburg die verstand heeft van e-bikes?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door VincentK » wo 3 jun, 2020 09:51

Hallo Robert,

Prachtig resultaat en een heerlijk verslag om bij te houden.

Heeft ook zeker geïnspireerd, daar ik mijn Ami op het moment zelf aan het spuiten ben. Ik maak een hoop fouten, maar die zijn er allemaal uit te schuren en dat zijn lessen voor de volgende keer. Helaas heb ik wel een baan, maar geen kinderen. Het zal wel loslopen.

In ieder geval bedankt voor het verslag en veel plezier van de eend!

gr.
Vincent
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » wo 3 jun, 2020 15:57

@Vincent, er gaan gewoon veel uren in zitten, zoals ik al schreef mijn Jaguar heeft 20 jaar geduurd en er zijn vele potentiele kopers aan de deur geweest of ik dat half afgemaakte project niet wilde verkopen, nee dat wilde ik niet en hij is uiteindelijk toch klaar gekomen. Ik ben nog steeds blij met de auto en heb hem nu al 42 jaar.
Dus veel succes met de restauratie van je Ami, neem niet te grof schuurpapier om je lakfouten te herstellen, met 2500 is het wel veel werk, maar je krijgt geen schuurkrassen.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » wo 3 jun, 2020 16:05

De olielekkage is verholpen een nieuw koper ringetje voor de oliedruksensor heeft ook dit probleem opgelost.
Nu nog CO en koplampen afstellen en nalopen of alles vast zit en de puntjes voor de APK nalopen..
Ik heb me voorgenomen om met de aanhanger naar de RDW in Venlo te gaan op 23 juni en dan daarna rond de kerk wat proefrondjes te draaien alvorens een grotere trip te plannen..
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door VincentK » wo 3 jun, 2020 16:38

RobertF schreef: wo 3 jun, 2020 15:57 @Vincent, er gaan gewoon veel uren in zitten, zoals ik al schreef mijn Jaguar heeft 20 jaar geduurd en er zijn vele potentiele kopers aan de deur geweest of ik dat half afgemaakte project niet wilde verkopen, nee dat wilde ik niet en hij is uiteindelijk toch klaar gekomen. Ik ben nog steeds blij met de auto en heb hem nu al 42 jaar.
Dus veel succes met de restauratie van je Ami, neem niet te grof schuurpapier om je lakfouten te herstellen, met 2500 is het wel veel werk, maar je krijgt geen schuurkrassen.
Dank voor de tip en succes nog met de laatste loodjes. :D
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door 2cvvier » wo 3 jun, 2020 16:57

Robert, ik heb met heel veel plezier jouw project gevolgd. Ik keek er zelfs iedere dag een beetje naar uit om te zien hoe je vorderde. Veel dank voor de leerzame reportage. Het is een prachtige Eend geworden.

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door KarelMarien! » wo 3 jun, 2020 19:56

Hallo Robert,

Gelukkig is de olielek verholpen, een kleinigheidje. Denkt u nog aan de aansluitingen van de hoofdremcilinder?
Deze moeten omgedraaid worden! Zie mijn vorige reactie. Elmar

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » wo 3 jun, 2020 21:08

elmar, waar ging dat precies over met de aansluitingen van de hoofdremcilinder?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door bebe » wo 3 jun, 2020 21:32

De remleiding naar achter moet voorop de hoofdremcilinder worden aangesloten. De remleiding naar voren komt achter op de hrc.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Eendracht maakt macht.

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door KarelMarien! » wo 3 jun, 2020 21:39

Hallo,Robert,
Ik zag op de foto van u dat de remleiding van achter afkomt op de eerste aansluiting zit (het dichts bij het potje)
en de leiding van voor zit op de achterste aansluiting (het verst van het potje). Deze leidingen moet u wisselen en dan zit het goed. Als u op de rem trapt dat de voorremmen eerst aangrijpen en dan de achter remmen. Elmar

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » wo 3 jun, 2020 21:55

@elmar en bebe, bedankt voor de tip. Ik had geen voorbeeld, het laat weer zien dat fotos maken voordat je het uit elkaar haalt belangrijk is. In de werkplaatsboeken vond ik alleen de hrc van de eerste typen.
Ik vraag me af of het iets uitmaakt, mijn natuurkunde les is wel erg lang geleden maar kan me herinneren dat druk op een vloeistof zich gelijkmatig in alle richtingen voortplant, dan zou het niets moeten uitmaken.
Het zou kunnen dat de diameter van de boringen verschillen, dan zou naar voren meer vloeistof verplaatst worden en voor meer remmen dan achter .
Maar ik zal ze wisselen
Laatst gewijzigd door RobertF op wo 3 jun, 2020 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Plaats reactie