Project 2cv6 van rood naar wit

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » wo 3 jun, 2020 22:02

@2cvvier, bedankt voor je reactie. De bedoeling van het topic was dat mensen er iets aan hebben hetzij als vermakelijk leesplezier of als leerzame stof wat je te wachten staat bij een restauratie. Gezien het aantal views moeten veel meer mensen het gevolgd hebben dan degene die hier reageerden.
Ook bedankt diegene die posten en mij tips gaven, daarvoor is ook zo'n forum.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door dimi_v » do 4 jun, 2020 07:55

RobertF schreef: wo 3 jun, 2020 21:55 @elmar en bebe, bedankt voor de tip. Ik had geen voorbeeld, het laat weer zien dat fotos maken voordat je het uit elkaar haalt belangrijk is.
En indien mogelijk misschien zaken al testen voor de boel weer netjes dicht zit. Gelukkig viel de olielekkage mee. Je moet er toch niet aan denken dat je misschien het hele blok had moeten demonteren.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Menno.2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 21 jun, 2018 15:53
Locatie: 033

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Menno.2cv » do 4 jun, 2020 08:40

Mooi resultaat, veel plezier ermee !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » do 4 jun, 2020 11:56

@dimi, er zijn vaak zaken die je moeilijk van te voren kunt testen dat is bijna alles wat elektrisch is., dat gebeurt vaak als het al in of op de auto zit. Bij mij was het elektrish een tamelijk gezoek, mede omdat de dradenboom van de 2CV niet echt handig is en er veel verschillende schemas bestaan. Zo doet het chokelampje het nog steeds niet omdat het lampje niet de aansluiting in de fitting maakt.
Ik had de motor op een proefbank laten lopen en toen olielekkage op de olieleiding vastgesteld en dat gerepareerd. Toen weer laten lopen en het was goed. Ik heb naderhand nog wel de klepspeling gecontroleerd en toen de deksels niet goed vast gezet. Het zou mooi zijn als je gedurende de restauratie nooit iets fout doet maar dat is niet zo.
Het gebeurt meestal dat je denkt, wat stom dat ik daar niet opgelet hebt, dat is niet onwetendheid maar je heb gewoon veel dingen aan je hoofd en dan vergeet je dat.
Zolang je het naderhand zonder te veel problemen weer kunt herstellen is het alleen maar een leermoment.
Vandaar ook dit topic
Zo had ik de onderdelen voordat ik ze opsloeg beter moeten sorteren, dat had een hele hoop gezoek gespaard maar ik ben niet zo netjes, bij mij ligt alles overal van Citroen, BMW en Jaguar door elkaar en alleen ik weet de weg. :wink:
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door dimi_v » do 4 jun, 2020 14:05

het is ook geen commentaar, maar juist een reminder dat je niet altijd van uit moet gaan dat iets in orde is. Zeker niet als je er achteraf lastig bij komt. Tuurlijk zijn dat leermomenten, hoort er zeker bij en zal de laatste zijn die nooit in dergelijke valkuilen trapt.

Het hele relaas toont maar wat goed aan dat het veel werk is, niet zomaar even gedaan, toch meer kost dan begroot, er altijd onverwachte tegenslagen zijn. Daarom stranden er ook zoveel projecten. Gebrek aan kennis, tijd, geld of motivatie. De voldoening is des te groter als allemaal wel lukt lijkt me. Ben vooral verbaasd dat je hebt gemerkt dat deze restauratie complexer is dan een MG bijvoorbeeld :!: Dat zegt wel wat hahaha
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » do 4 jun, 2020 15:07

Ja bij een MGA heb je ook een los chassis wat veel sterker is, het chassis van een 2CV til je makkelijk alleen op maar dat van een MGA daar til je met 2 man nog een breuk aan. Bij de carrosserie zijn de schermen ook geschroefd, bovendien zijn bij een MGA de deuren, de motorkap en kofferdeksel van aluminium dus nul roest. Ook hebben de deuren geen ramen en de voorruit is een los opgezet deel. Bij de 2CV heb je een hele hoop laswerk en dat is moeilijk vanwege het dunne plaat. Door het dunne plaat is strak maken van de deuren een niet eenvoudige klus. De 2CV heeft 4 deuren en een MGA maar 2,, ook maar 2 stoelen ipv 2 plus bank. Er is nauwelijks verschil in een 2 of 4 cilinder. De wiel ophanging van een MGA is eenvoudig en makkelijk te repareren.
Ja ik denk dat een MGA makkelijker en sneller te restaureren is dan een 2CV

Deze restauratie duurde van 1989 tot 1995

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Erikjan » do 4 jun, 2020 17:39

Dat ziet er inderdaad ook wel overzichtelijk uit z'n MG.

Ik heb nog even een foto gemaakt van die extra stekker op de dynamo waar ik het over had.
Hij blijkt alleen op mijn pickup dynamo te zitten de 3 andere femsa's die ik heb zit het niet op.

Ik heb hem een beetje omgevouwen zo dat het niet nog een regelaar kost. Als je in het halfdonker de stekker op de verkeerde schuif doet.
IMG_20200604_121344.jpg

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door toon beekers » do 4 jun, 2020 19:39

Robert chapeau, ik ben jaloers. Ik heb met veel plezier je werkzaamheden gevolgd.
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » do 4 jun, 2020 20:17

Hi toon, leuk om te horen dat je plezier aan de restauratie hebt beleefd. Ik heb geprobeerd met veel fotos en ook met het benoemen van de problemen er een interessant topic van te maken voor degene die restaureren of van plan zijn te gaan restaureren of gewoon als leesvoer
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Jitze
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: di 10 mar, 2020 11:56

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Jitze » do 4 jun, 2020 20:30

Robert, gefeliciteerd met de Eend. Zo mooi konden de Fransen hem niet maken.

Ik ben vrij nieuw op het forum maar heb veel geleerd van het doornemen van het hele topic. Erg leerzaam en goed bruikbaar naslagwerk voor de meestvoorkomende reparaties bij het opknappen van een eend.

Ik ben benieuwd naar je volgende project, maar ga vooral eerst lekker genieten van de eend.

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » do 4 jun, 2020 21:06

Hi Jitze, mooi, daar doe ik het voor.
Ik zal niet veel in de 2CV rijden, raar gezegd, het is niet mijn auto, ik heb er niet veel me, ik ga nu genieten van mijn 2 andere "speeltjes" die al sinds oktober niet meer buiten geweest zijn
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » vr 5 jun, 2020 17:41

weer zo'n dingetje, dat dan tegenzit. Elmar had me erop geattendeerd dat de remleidingen verkeerd om zaten op de HRC dus die even wisselen dacht ik. Ik kreeg de voorste remleiding met het nieuwe afdichtingsrubbertje er niet goed in, het leek alsof er een stukje rubber in de boring zat, Ik kreeg het er niet uit, van alles geprobeerd dus de enige oplossing de remcilinder uitbouwen, maar dan moeten de pedalen er ook uit. HRC uit elkaar en inderdaad er zat een stukje rubber, alles schoongemaakt en weer netjes in elkaar gezet, maar dan ben je met zo;n kleinigheid weer de hele middag bezig omdat het even tegen zit. Nu nog ontluchten.
Nu ik het ding uit elkaar heb gehad blijkt dat het wel degelijk wat uitmaakt waar de leiding aangesloten wordt. De 1st leiding die voor de voorremmen, kan meer vloeistof verplaatsen terwijl de achterste een begrenzer heeft

Afbeelding
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Erikjan » ma 8 jun, 2020 18:15

De kleine dingen houden vaak het meest tegen of je wil te snel waardoor er iets fout gaat en het nog meer tijd kost om het op te lossen dat heb ik nog wel eens.

Ik zit nu te stoeien met ebay om de lak te bestellen maar mijn duits is super slecht en ik zie niet hoe je een kleur kan kiezen.
Hoe heb jij dit gedaan?

Hoeveel bussen antisteenslag van 1kg heb je nodig voor de onderkant van de koets?

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door RobertF » ma 8 jun, 2020 22:24

Ja met de kleurcode had ik ook problemen maar als je bestelt bij Wünschfarbe dan krijg je een email welke kleur je wil. Ik kunt ook een mailtje sturen. met de tekst. Ich möchte Wünschfarbe 2 kompnenten Citroen 2cv Bj. 1985 Farbecode ........ bestellen. Können Sie mir dafür den Link geben?

Hoeveel Bodyschutz hangt af of je alleen het chassis wilt doen of ook de wagenboden de schermen achter en voor. De bussen zijn goedkoop dus wat extra is nooit weg.

Ik heb nog de Femsa dynamo en die wil ik als reserve houden, is het moeilijk om de diodes te vervangen, hoeveel zitten erin?.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Bericht door Erikjan » ma 8 jun, 2020 22:59

Bedankt weer, ik ga alleen de onderkant van de koets doen met bodyschutz. ik zag dat ze per 3 in de aanbieding zijn. ik denk dat ik dat doe dan heb ik wel genoeg gok ik.

Het chassis is thermisch verzinkt dat maak ik alleen zwart voor het gezicht om dat ik zink niet zo mooi vindt. Heb ik bij de pickup ook gedaan eerst hammerite primer voor speciale metalen en daarna hamerite zwart dat zit er vanaf 2007 op en heb iets meer als 100.000 km gereden zit er nog steeds goed op.

Ik zag op de website autolackprofi24.de dat ze de gele kleur gewoon hebben en heb nu via ebay inderdaad gevraagd hoe te bestellen.
verf.JPG

Wat betreft de dynamo er zitten 2 diodes in je kan ze zien zitten aan de achterkant het zijn die 2 ronde dingen van ongeveer 1 cm diameter. Ik heb nog niet gekeken of ze er uit kunnen om dat ze goed waren.
dynamo.JPG
Als je de dynamo openmaakt moet je eerst de voorkant loshalen de achterkant zit aan de spoelen vast. De eerste keer wist ik niet hoe het zat en trok ik de kabelschoenen los van de spoel om dat ik de achterkant er af probeerde te halen.

Als je dan de spoel met de achterkant over hebt zie je de uiteinden van de spoel aan 2 tapeindjes vast zitten en nog een draad aan een bout die doorsteekt door de achterkant. Die 2 tapeindjes zijn je diodes.

Je kan de diodes doormeten met een multimeter. Op de diode stand of weerstand stand. Ze laten 1 kant op stroom door.

De spoel kan je ook meten die van mij zijn allemaal rond de 1 ohm weerstand.

Als je hem open hebt je spoel is nog goed even checken of de wikkelingen niet zijn geoxideerd.

Plaats reactie