TIG of toch maar MIG?

Stel hier je vragen over lassen.
Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door marcopr » vr 19 jun, 2020 21:52

de gasfles komt daar nog bij.
kosten voor de fles is eenmalige statiegeld en krijg je retour als je een fles ooit weer inlevert.
fles inclusief vulling is ongeveer 235 euro. opnieuw vullen kost ongeveer 35 euro.
ik werk met menggas. Argon en CO2.
tweeceevees zijn leuk!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door RobM » za 20 jun, 2020 13:41

Ja, flessen zijn duur. Die advertentie op marktplaats is zo gek nog niet als de gasfles bij de prijs in zit.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door schermer » zo 21 jun, 2020 13:27

Ik gebruik al een tijdje dit apparaatje. Het is het minimale van het minimale, maar last met 0.6 draad nog best goed. Ook dun plaatwerk. Kleine lasklusjes aan een skelter en dat soort dingen. Alleen de draadaanvoer zou iets stabieler kunnen. Eerst gebruikte ik van die wegwerpflesjes met lasgas, maar die kosten ruim 20 euro. Ik heb er al een stuk of 5 gebruikt en je kan er bijna niets mee lassen. Na 10 minuten zijn ze leeg. En er zit op de kleine reduceerventieltjes ook geen nanometer. Dus een maandje geleden maar eens flink geïnvesteerd in een grotere fles. Dat werkt toch echt veel beter. Voor mij kwam een 5 liter fles het beste uit. Scheelde net weer een paar tientjes en zo past het geheel ook nog onder de werkbank.

Maar als ik zo veel lol blijf hebben in kleine lasklusjes ga ik misschien toch maar eens een lascursus doen. Ik word er wel steeds handiger in. En misschien dan eens investeren in een iets beter apparaat, de fles heb ik al Afbeelding
Ik vind de kleine gude ook een interessant ding. Maar zag laatst ook bij HBM leuke kleine apparaatjes staan voor een redelijk bedrag. Met invertertechniek.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door schermer » zo 21 jun, 2020 13:29

Ik kreeg trouwens bij de gasfles 10% korting als ik met pin of contant betaalde. Ok prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-J600FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door Erikjan » zo 21 jun, 2020 17:58

Je kan ook gewoon wisselen van formaat fles statiegeld wordt dan gewoon verrekend. Dus als je tijdelijk voor een grote restauratie een ander formaat wil kan dat gewoon.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door AZL57 » ma 22 jun, 2020 09:44

De gas firma had mijn oude fles kwijtgemaakt bij de herkeuring. Kreeg ik een mooie nieuwe en hoefde alleen de vulling te betalen :D
diverse Citroens, wat anders.

HH602
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 27 okt, 2020 18:28
Locatie: 040 / 70500

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door HH602 » zo 22 nov, 2020 17:55

Vorig jaar een hbm 155 mig inverter gekocht. Zie ik dat die nu voor de helft in de aanbieding zijn (150,-)
Last zowel mig met 30 - 155 amp, als elektrode.
Exclusief gasfles (ik heb een 10L wisselfles gekocht) weegt het ding nog geen 15 kilo. Handig, want ik neem hem overal mee naartoe.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door hobbes » wo 25 nov, 2020 20:37

Mig :D eerst leende ik altijd een mig apparaat. Toen ik eens wat geld had wist ik meteen wat ik wilde hebben : een Lorch 2040 helemaal compleet met fles, paar handschoenen, mooi schort en een laskap met groot vizier. Ik heb er nog steeds plezier van. heb de machine nieuw gekocht bij een las apparaten / benodigdheden in de buurt gekocht, perfecte service.
Ik heb expres een 2040 gekocht omdat die zowel op 220 als op 380 kan lassen en een zeer groot bereik heeft. Nu zit er 0,6 mm draad in maar er kan ook dikker draad in. De laatste tijd las ik nogal eens wat metaal voor allerlei kunst voorwerpen.

Afbeelding20200226_175057 by hobbes eendrijder, on Flickr

zoiets dus 88-)
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: TIG of toch maar MIG?

Bericht door schermer » do 26 nov, 2020 02:46

HH602 schreef: zo 22 nov, 2020 17:55 Vorig jaar een hbm 155 mig inverter gekocht. Zie ik dat die nu voor de helft in de aanbieding zijn (150,-)
Last zowel mig met 30 - 155 amp, als elektrode.
Exclusief gasfles (ik heb een 10L wisselfles gekocht) weegt het ding nog geen 15 kilo. Handig, want ik neem hem overal mee naartoe.
Bevalt dit apparaatje een beetje? Ik las nu met een concept minimig. Dat Is zo'n beetje het laagste wat er bestaat bij nog apparaten. Maar het gaat wel. Zeker met een losse grote fles, niet met van die wegwerpflesjes. Maar Als upgrade leek die HBM mig 155 mij nog lang niet gek. Filmpjes op YouTube zagen er ook niet slecht uit, maar ja dat Is een filmpje.

Dus, is het wat?

Plaats reactie