electrische brandstofpomp

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 28 okt, 2016 10:42

tsja. Ik rijd max 2500 km per jaar met de Dyane. Daardoor is ze in de 12 jaar dat ik nu eigenaar ben ook nog steeds niets van enig laswerk gedaan én is ze nog helemaal origineel qua plaatwerk/bodem/chassis. Ik zag dus die brandstofpomp als een handig hulpmiddeltje.
Maar misschien ligt het wel helemaal niet daar aan, en is het gewoon de carburateur die aan het einde van z'n latijn begint de raken...
Verbruik: Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 28 okt, 2016 10:55

als jij in die 12 jaar nog nooit de rubberen brandstofleiding hebt vervangen zou ik dat als eerste doen. niet alleen om dit probleem proberen op te lossen maar ook uit veiligheids overwegingen.

als dat niet helpt de benzine pomp vervangen. Gewoon voor een originele. Waarbij ik liever voor een goede gebruikte zou gaan als een nieuwe (denk ik. tenzij de nieuwe brandstofpompen wel goed nagemaakt worden)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 29 okt, 2016 09:51

Nw brandstof pompen werken prima, gaatje in je brandstof leiding zou ook kunnen

eenden die voor langere tijd niet gebruikt worden. bedenk ff wat voor benzine je als laats getankt hebt. Benzine is tegenwoordig niet veel langer als een maand houdbaar dit komt van de olie giganten zelf vandaan.

De toegevoegde ethanol van tegenwoordig en het weglaten van de lood zorgen voor dit probleem.
Ethanol trekt water aan, dus naar een winter stop heb je onder in de tank een water oplossing zitten dat niet meer wil branden. Brandstofleidingen en stalen benzine tanks doen verrotten ff schudden voor gebruik kan al veel schelen. Het lood dat ze tegenwoordig niet meer toevoegen heeft ook o.a het nadeel dat bacteriën vrij spel hebben die zorgen voor een nog snellere ontbinding van van onze brandstof
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 29 okt, 2016 10:56

mijn 57er had een jaar stil gestaan en liep nog prima met die oude benzine?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 30 okt, 2016 22:19

alleen de brandstofleidingen in de motorruimte zijn vervangen. De rest niet. De enige die ik nog weet zit bovenop de tank, maar om die nou los te gaan maken...
Er is ook geen sprake van benzinegeur oid.

De reden dat ik denk aan de carburateur is ook dat het motortoerental nog al schommelt. Als je naar een stoplicht rijdt dan wil het voorkomen dat de motor nog een tijdje hoog in de toeren blijft (alsof de choke erop zit) en die zakt dan langzaam terug naar mooi stationair.

Bij het starten start hij vervolgens 's ochtends op één cilinder, braakt een wolk waterdamp uit en loopt vervolgens netjes. Echter was de CO% prima.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » ma 31 okt, 2016 21:22

Michiel van G. schreef:alleen de brandstofleidingen in de motorruimte zijn vervangen. De rest niet. De enige die ik nog weet zit bovenop de tank, maar om die nou los te gaan maken...
Er is ook geen sprake van benzinegeur oid.
Kijk uit met dat slangetje op de tank. Die heeft me vorig jaar akelig verrast.
We waren al 100 km onderweg, niets aan de hand, tot we even stopten voor koffie onderweg.
Na een kwartiertje wilden we verder rijden, maar hikken en stoten, geen benzine meer.
Slangetje bleek totaal verdroogd en uitgescheurd. Beter preventief vervangen!

Het slecht starten na een week stilstand is heel herkenbaar. Heb 5 Eenden gehad, er was er maar één die er geen last van had. Duurt een hele tijd voor de benzine weer aangezogen is.
Vandaar dat ik ook eens zo'n elektrische pomp gekocht heb (maar nog niet geprobeerd).
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door Michiel van G. » vr 8 mei, 2020 20:53

4 jaar later: Ik heb een terugslagklep geplaatst. Werkt uitstekend, auto start nu een stuk gemakkelijker.
Verbruik: Afbeelding

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door Steenw » do 20 aug, 2020 22:20

Klinkt bekend, slecht starten na lange stilstand. Ik was dat eindeloze starten ook wel zat en plaatste zo'n rubbel bal knijp ding. Daar kon ik de carb makkelijk mee afvullen, maar gek genoeg startte die er niet beter mee. Toen die bal een keer tegen het uitlaatspruitstuk lag en er bijna een gat in brandde (!) heb ik die er maar gauw weer tussenuit gehaald.
Later ging mijn mechanische brandstofpomp stuk, toen heb ik er een elektrische op gezet. Geen lekkage, oude kapotte pomp er gewoon tussen gelaten en nu start die wel vlot na lang stilstaan...
Er schijnt een verschil te zijn in een elektrische pomp voor plaatsing bij de tank of bij de carb in de buurt. Misschien daardoor lekkage?

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door bebe » do 20 aug, 2020 23:43

Steenw schreef: do 20 aug, 2020 22:20 Later ging mijn mechanische brandstofpomp stuk, toen heb ik er een elektrische op gezet. Geen lekkage, oude kapotte pomp er gewoon tussen gelaten en nu start die wel vlot na lang stilstaan...
Er schijnt een verschil te zijn in een elektrische pomp voor plaatsing bij de tank of bij de carb in de buurt. Misschien daardoor lekkage?
Even voor de duidelijkheid: Heb je de mechanische pomp 'aangesloten' met benzineleiding laten zitten? En zit die elektrische pomp dan voor of na de mechanische pomp gemonteerd?
Eendracht maakt macht.

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door Steenw » vr 21 aug, 2020 06:19

Klopt, de oude pomp zit er nog aangesloten tussen. De elektrische komt er na.
Volgens de wegenwachter die me geholpen heeft met de montage trekt de elekrtische met gemak de brandstof er doorheen, wat blijkt te kloppen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door AZL57 » vr 21 aug, 2020 22:58

Als hij een goed vacuum kan trekken... als er ergens valse lucht in de zuigleiding komt trekt hij ook niets aan.
diverse Citroens, wat anders.

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door Steenw » za 22 aug, 2020 19:19

Valse lucht? Dat betekent dat de leiding niet dicht is toch? Maar dan loopt toch ook de benzine er uit?

VincentK
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 20 jul, 2018 12:21
Locatie: Enschede

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door VincentK » zo 23 aug, 2020 00:55

Steenw schreef: za 22 aug, 2020 19:19 Valse lucht? Dat betekent dat de leiding niet dicht is toch? Maar dan loopt toch ook de benzine er uit?
da's niet gezegd, lucht (gas) stroomt/vloeit een stuk makkelijker dan vloeistof
AK-400 1974
Ami 8 Break 1969

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door AZL57 » zo 23 aug, 2020 21:14

Op de leiding staat onderdruk voor de pomp, dan kan hij lucht inzuigen vooral boven op de tank. Benzine die terug loopt gaat wel terug de tank in omdat ie lager ligt,
diverse Citroens, wat anders.

Steenw
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: di 18 aug, 2020 20:02

Re: electrische brandstofpomp

Bericht door Steenw » zo 30 aug, 2020 21:43

Sorry laatste opmerking snap ik niet helemaal. De aansluiting zit onderaan de tank dus dankzij de zwaartekracht en onderdruk wordt er benzine aangezogen en geen lucht. Dus wat bedoel je nu te zeggen?

Plaats reactie