conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door gillis » za 19 sep, 2020 20:25

Ziet er heerlijk fris uit!
Wordt een oogverblindende bedoeling onder de kap. :D

Lijkt wel of de ontluchtingsnippel van de remklauw aan de verkeerde kant zit, moet aan de bestuurders kan ipv van passagiers kant zitten, dus bout en nippel omdraaien...

als je t mij vraagt.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 20 sep, 2020 00:07

Je hebt gelijk. Die nippel moet naar de andere kant. Bedankt voor de tip. Gelukkig simpel op te lossen.

Groter probleem is dat ik de hevels van de handrem van de linker klauw niet meer kan vinden 😅.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 3 okt, 2020 21:00

Vandaag weer lekker bezig geweest.

Eerst opgeruimd en daarna de cilinders gemonteerd. En de tuimelaars op de cilinderkoppen gemonteerd.

De cilinderset is een nieuwe bigboreset. Eerst gecontroleerd of de zuigerveren de juiste lengte hebben door ze in de cilinder te doen en met een voellermaat de slotopeningen gechect. Deze zijn allemaal excact volgens de specs.

Daarna met een speciale tang de veren op de zuigers gezet alleopeningen 120 graden gedraaid en lekker in de olie.

Daarna de zuigers met een speciaal gereedschap in de cilinders gedaan.

Dan de zuiger met cilinder op het blok met de pijl naar voor.

Toen de koppen klaar gemaakt. Bij een revisiebedrijf heb ik de zetels laten frezen en slijpen met nieuwe kleppen en seals.

Ik heb de viton brilrubbers gekocht alleen had ik er even geen rekening mee gehouden dat er onder de bouten waar de tuimelaars mee vast zitten ook koperen ringen zitten. Hier door kom ik er nu te kort en kon ik de koppen nog niet monteren.

Maandag even onderdelen halen in de pauze.

Afgelopen week ook de startmotor even gedemonteerd en schoongemaakt.

Wordt vervolgdAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Thijs » za 3 okt, 2020 21:36

De onderste moer heeft een ijzeren ring ipv koper....

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 3 okt, 2020 21:39

Klopt ik had 4 koperen en 2 stalen maar die koperen zitten nu onder de bouten van de tuimelaars en ik moet dus 4 extra hebben voor de bovenste tapeinden. Niet goed na gedacht normaal haal ik die bouten nooit los

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door IVARIO » za 3 okt, 2020 22:19

Schitterend zeg!

Gebruik je trouwens speciale assemblage-olie bij het in elkaar zetten van de motor?
Zo ja, welke?

Ik heb ook gehoord dat je er versnellingsbakolie voor zou kunnen gebruiken?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 3 okt, 2020 22:33

Dank

Ik gebruik gewone motorolie. Doe ik altijd werkt prima als alles maar lekker vet is.



Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door IVARIO » za 3 okt, 2020 23:07

OK, merci
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » zo 4 okt, 2020 16:48

Vandaag alleen even inelkaar gezet. Alles loopt lekker soepel met een likje vet er aan.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door IVARIO » ma 5 okt, 2020 11:22

Dag Erikjan,

Ik heb een paar vragen:
Erikjan schreef: za 3 okt, 2020 21:00 Daarna de zuigers met een speciaal gereedschap in de cilinders gedaan.
Ik zie het op jouw foto, maar wat is dat voor een soort gereedschap?
En kan het ook zonder dat gereedschap?

Erikjan schreef: za 3 okt, 2020 21:00 Dan de zuiger met cilinder op het blok met de pijl naar voor.
Waar zit die pijl?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 6 okt, 2020 10:20

Die tool is zo als deze

https://www.k-parts.nl/zuigerveren-mont ... uEQAvD_BwE

Zonder zou ik niet doen kans dat je de veren of cilinder beschadigd.

Die pijl staat op de kop van de zuiger maar het is per merk verschillend waar het staat en welke kant ze op moeten wijzen. Als je inzoomd op de 5e foto zie je de pijl op de zuiger. Je zal in de documentatie van jou merk zuiger moeten kijken hoe die van jou er op moet. Of als je de oude her gebruikt ze weer op de zelfde manier terug plaatsen en gokken dat het goed heeft gezeten.

De pen van de zuiger zit net niet in het midden (met blote oog nouwelijks te zien) om kantelen tegen te gaan daarom is het wel belangrijk dat het goed zit.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » di 6 okt, 2020 22:54

Maandag de koperen ringen gehaald. Moest helaas wel een complete pakkingset kopen om dat mn leverancier ze niet op voorraad had.

Vanavond de koppen gemonteerd. Ik denk dat de motor straks maar in de vitrine moet Afbeelding Bijna zonde om te gaan gebruiken.

De injectie onderdelen zijn ook ingekocht. Wordt in eerst instantie gewoon benzine injectie. De lpg heb ik even op de lange baan gezet toch wat kostbaar. AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door gillis » wo 7 okt, 2020 10:03

Ja, dit is wel een beetje 2cv porno
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door IVARIO » wo 7 okt, 2020 11:44

Schitterend hoor.
Erikjan schreef: di 6 okt, 2020 10:20 Die tool is zo als deze

https://www.k-parts.nl/zuigerveren-mont ... uEQAvD_BwE

Zonder zou ik niet doen kans dat je de veren of cilinder beschadigd.

Die pijl staat op de kop van de zuiger maar het is per merk verschillend waar het staat en welke kant ze op moeten wijzen. Als je inzoomd op de 5e foto zie je de pijl op de zuiger. Je zal in de documentatie van jou merk zuiger moeten kijken hoe die van jou er op moet.

De pen van de zuiger zit net niet in het midden (met blote oog nouwelijks te zien) om kantelen tegen te gaan daarom is het wel belangrijk dat het goed zit.
En bedankt weer voor de info.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » wo 7 okt, 2020 12:34

Het schijnt ook nog belangrijk te zijn waar je de opening van de circlips naar toe draait. Nu staan die van mijnallemaal omhoog ipv naar de slagrichting. Gelukkig zitten de koppen nog hand vast.

Zo zie je maar eerst alles lezen..

Vanavond even kwart slag draaien.
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie