conversie naar Charleston geel zwart

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » wo 7 okt, 2020 23:41

Vanmiddag bij een demontage bedrijf een gasklephuis van een aygo gehaald. Die gaat straks de carburateur vervangen.

Ook een begin gemaakt met het tekenen van een verloopstuk om hem te monteren op het spruitstuk.

Ik bereid alles voor op de injectie maar ga eerst zo origineel mogelijk naar de RDW. Als dat allemaalngied is bouw ik de injectie in. AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Erikjan op wo 7 okt, 2020 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door dimi_v » do 8 okt, 2020 07:56

het ziet er echt heel erg mooi en strak uit Erik Jan! Zou willen dat ik ook wat meer tijd had om een beetje technisch te knutselen aan de 2CV maar ben alleen maar in/met mijn huis bezig. En nu vroeg donker is schiet dat ook niet meer op en helaas ook niet zo'n mooie werkplaats als ik bij jou zien. Echt respect voor je aanpak en precisie (perfectionisme).

Ben ook benieuwd naar je bevindingen met ombouw naar injectie, erg leuk en leerzaam project wordt dat.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » do 8 okt, 2020 19:34

Je bent wel goed bezig Erikjan, ben wel benieuwd hoe je die injectie gaat maken? Komt er ook een geregelde katalysator op
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » do 8 okt, 2020 19:37

Bedankt, cat zit nog niet in de planning wel een lambda sensor dus zou wel kunnen geregelde cat.

De injectie is al eerder gedaan met succes.

Onder aan deze pagina staat wat info

https://www.efignition.nl/c-3645270/citroen/

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door dimi_v » do 8 okt, 2020 22:44

oh gaaf, er zijn veel bedrijven/webshops bijgekomen sinds ik er actief mee bezig ben geweest. Ziet er goed en betaalbaar uit. En het is natuurlijk op jouw auto geen Aygo maar C1 gasklep he! :lol:

Voor mij is/was de uitdaging nu juist carburatie. Maar dit kriebelt toch ook wel weer zeg, ben echt benieuwd hoe je vorderingen zijn. Komt vast goed. Hou ons vooral op de hoogte :!:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » vr 9 okt, 2020 11:14

Het bedrijf waar ik de spullen haal zit maar 6km van mn huis. Afbeelding Hij geeft ook dag cursus met uitleg over het systeem. Die heb ik ook gevolgd.

Het systeem heet EFignition. Als je dat in typt in google is er maar 1 bedrijf wat dit verkoopt.

Nu de meeste spullen binnen en vast een prototype gemaakt van de verloop adapter vooe het gasklephuis.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door gillis » vr 9 okt, 2020 19:37

Ik dacht dat Philip ook zoiets (injectie systeem) had, maar kan t niet meer op zijn site vinden.

www.vgs2cv.be
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » za 10 okt, 2020 11:57

Je hebt dat tussenstuk zelf geprint? Wordt dat er niet bijgeleverd bij de set? Krijg je dan ook een andere ontsteking? Ziet er wel indrukwekkend uit..
Ik heb nog een vraagje, heb jij een speciale sleutel voor het boutje van de tuimelaarsas of neem je daar ook een baco of steeksleutel voor, bestaat daar een speciale sleutel voor?
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 10 okt, 2020 12:42

@RobbertF

Ik heb een soort pijpsleuteltje wat daar speciaal voor is. Komt bij Burton vandaan.

Baco draai je meestal de bout stuk wat ook kan aks je de kop los hebt boutkop in bankschroef en dan de kop draaien de heb ik ook wel eens gedaan ton ik die sleutel kwijt was.

Dat tussen stuk is geprint maar dat is niet warmte bestendig. Helaas is er nog geen complete kit speciaal voor 2cv. Je moet altijd zelf alles knutselen.

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Erikjan op za 10 okt, 2020 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 10 okt, 2020 14:20

@RobbertF
Nog antwoord op je vraag over de ontsteking die wordt straks inderdaad door de zelfde computer geregeld als de inspuiting.

Er komt een gaten patroon in het vliegwiel met een sensor. Hierdoor weet de computer wanneer de vonk moet komen en de brandstof er in moet.

Er komt ook nog een hall sensor op de plek waar de originele ontsteking zat. Hier door weet de computer ook welke cilinder in de arbeidslag zit en welke in de uitlaat slang. En door gebruik te maken van 2 bobines vonkt dan alleen de bougie die in de arbeidsslag zit. Normaal vonken ze beide tegelijk en is 1 vonk eigenlijk overbodig. Hierdoor spaar je een bobine uit. Maar de bougies vonken 2x zo veel als nodig dus moet je ze vaker vervangen.
Laatst gewijzigd door Erikjan op za 10 okt, 2020 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 10 okt, 2020 16:56

Zo de hele middag bezig geweest met gaten boren. Ik zag er behoorlijk tegen op als het mis gaat is het vliegwiel verprutst en ik heb maar 1 reserve dunne.

Maar gelukkig is het gelukt. Ik had een kleine misser met het boren van de centreer gaten. Ik had er 1 een graad verkeerd geboord gelukkig kon ik dat nog oplossen door er net naast een op de juiste plek te boren. Daarna met opboren naar 10 mm verdween het mis geboorde gaatje vanzelf.

Ik heb een klein verdeel tafeltje gebruikt om precies elke 10 graden een gat te boren. Eerst met een speciale centreerboor en daarna opboren naar 10mm. Heb dus 70x de verdeel tafel moeten verdraaien en een gat boren. om het vliegwiel te centreren op de verdeeltafel heb ik een vulbus geprint die in het gat van het vliegwiel past en waar een stalen pen in past die weer in het centreer gat van de verdeeltafel valt. Daarna nog gecontroleerd met een micrometer hij is op 1 honderdste gecentreerd.

1 gat mist straks komt er een sensor voor de gaten en door het missende gat weet de computer dan op welk punt de krukas is.

De 2 gaten naast het missende gat zijn iets dieper om het gewicht te compenseren. Nu moet hij alleen nog worden gebalanceerd.

Als laatste nog een laagje hittebestendig mat zwart er op. Morgen nog even afbakken in de oven.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » za 10 okt, 2020 21:19

Dat is een heel precies werkje, niet voor elke dhz- er want niet iedereen heeft een printer. Heb je zeker ook een technisch beroep?.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » za 10 okt, 2020 21:48

Ik ben technisch tekenaar van beroep. Maar dan voor gebouw installaties.

3d printer is begonnen als hobby en nu vooral een stuk gereedschap. Is tegenwoordig ook heel betaalbaar. De 3d printer was goedkoper als onze gewone printer.

Iemand met een draaibak had waarschijnlijk een busje gedraait.
Maar eigenlijk had het ook zonder gekund aleen dan was ik veel langer met het meetklokje bezig geweest om het vliegwiel gecentreed op de verdeeltafel in te spannen.

Uiteindelijk heb ik een 16mm kolomboormachine gebruikt die ik heb geleend. Mijn eigen bouwmarkt machientje was te klein. En een verdeeltafeltje van 75mm die is in de aanbieding bij HBM in moordrecht.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... owerfunnel

Vond het wel spannend om te doen zat het al een tijdje uit te stellen. Maar laten doen kost 150 euro. Nu alleen 40 euro voor de verdeeltafel die ik dan ook gelijk heb.

Alles wat met techniek te maken heeft vind ik wel leuk ben soms uren bezig op internet om uit te zoeken hoe iets moet vooral bouw verslagen van andere projecten leer je veel van.



Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door RobertF » za 10 okt, 2020 22:09

Ik blijf je project volgen de restauratie en de ombouw, komt beslist goed, succes.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: conversie naar Charleston geel zwart

Bericht door Erikjan » ma 12 okt, 2020 22:16

Vanavond de nieuwe olieleiding gemonteerd. Ik had 3 olieleidingen liggen allemaal te veel roest naar mn zin.

Nog best een werkje om alles zo in model te buigen dat er geen spanning op staat en dat het netjes door de uitsparingen in de koelkapjes gaat. Nu nog de rubbertjes en de klem bij de ontsteking er op die ben ik alleen ff kwijt Afbeelding.

Ook nog wat onderdelen van de koelbeplating gestraald. En het vliegwiel afgebakken in de oven.

Moet alleen een nieuw ruitje halen zie niet zo veel meer in de straalkast.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie