Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Plaats reactie
Canard59
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 okt, 2020 18:07

Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door Canard59 » zo 18 okt, 2020 18:28

Hallo,
Mijn zoon heeft sinds een paar maanden een 2CV6. Aanvankelijk klonk het motortje goed. Maar op enig moment had ie ineens totaal geen vermogen en slaat ie af bij gas geven. Stationair loopt ie wel redelijk, maar niet perfect. Een lichte onregelmatigheid. Sproeiers zijn schoon. Brandstofpomp doet het ook. Bougies zijn redelijk nieuw. Heeft iemand enig idee? Wat is het beste stappenplan om de oorzaak te vinden?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door backfire » zo 18 okt, 2020 21:03

Valse lucht? Controleren met lopende motor en met remmenreiniger rond de delen spuiten welke normaal gasdicht horen te zijn. Ander punt om te checken, werkt de acceleratiepomp nog cq correct?.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door Boudewijn » zo 18 okt, 2020 22:01

Ik denk ook aan de acceleratiepomp, maar zorg er ook voor dat de basis afstelling goed is. Klepspeling en contactpuntjes.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door Thijs » zo 18 okt, 2020 23:13

Stationair sproeier ook schoongemaakt?

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door Data58 » ma 19 okt, 2020 09:10

Ik denk ook dat de mengverhouding brandstof en lucht is verkeerd is. Oorzaak te veel lucht dus ergens wordt valse lucht aangezogen. Zie eerste tip met remreiniger spuiten rondom carburateur voet en bij aansluiting knietje naar luchtfilter. Ook voelen wat de speling is op de asjes van de carburateur. Wanneer je remreiniger spuit en deze wordt meegezogen in het lek gaat de motor hoger stationair lopen. Oplossing lekkage fixen. Tweede tip hierboven te weinig brandstof. Omdat de motor eerst goed liep verwacht ik hier meer kans op. Check je brandstoffilter meestal linksvoor onder chassis onder de brandstofpomp die ook linksvoor op de motor zit. Volg de brandstof leiding. Daarna check of door aansluiting op carburateur los te maken en bij droge start er voldoende brandstof uit de leiding in een opvangpotje komt. Zo niet brandstofpomp controleren. Als dit alles ok is dan kan het een probleem in de carburateur zijn. Sproeier verstopt ook al beschreven, hiervoor is het handig een service manual te hebben zodat je weet wat je los moet halen.
Een andere check die ook simpel te doen is. Speel even met de choke. Daarmee verander je ook de verhouding van brandstof en lucht. Als je bijvoorbeeld met de choke een beetje uitgetrokken, dus in de carberateur staat de klep een beetje dicht, de motor beter loopt en weer power heeft is het met de meeste kans valse lucht. Succes
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Canard59
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 okt, 2020 18:07

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door Canard59 » wo 21 okt, 2020 17:42

Dank voor deze reacties. Pas in het weekend heb ik weer tijd om er naar te kijken.
Tot nu toe hebben we alleen de deksel van de carburateur losgehad, en de sproeiers schoongemaakt, voorzover dat nodig was.
Wat mij ook nog opviel, is dat als je het hefboompje van de accelleratiepomp omlaag beweegt, dat er dan benzine lekt. Ik kan nietzo 123 zien waar dat vandaan komt.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door hobbes » wo 21 okt, 2020 18:05

Waarschijnlijk zitten de 2 schroefjes waarmee de acceleratie pomp op de carburateur vast geschroefd zit los. Probeer ze een slag te geven en anders geef ze nog een drupje locktide mee.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door AZL57 » wo 21 okt, 2020 20:19

Als hij daar lekt zal het membraantje wel gesneuveld zijn. Ik had dat ook nadat de wagen lang had stilgestaan voor de restauratie. En dat was zelfs een nieuwe membraan. Ik heb de oude er weer ingezet en die doet het nu al weer 6 jaar dienst.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Geen vermogen bij gas geven slaat ie af

Bericht door Erikjan » do 22 okt, 2020 11:28

Die met 2 schroefjes is niet de acceleratie pomp dat ding doet iets met de chockeklep op vacuum, die kan je wel missen er zijn speciale afdekplaatjes te koop om het gaatje af te dekken als je hem hebt verwijderd. Aceleratiepomp zit iets lager. In beide zit een membraan.

Plaats reactie