Stoelen besteleend

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Besteleendje
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 sep, 2021 18:31

Stoelen besteleend

Bericht door Besteleendje » vr 10 sep, 2021 18:48

Beste 2cv experts,

Ik heb voor een paar weken de besteleend van mijn vader als logé. Het is een prachtige AZU250 (of is het een AK250?) uit '76. Een ding stoort mij alleen verschrikkelijk, en dat is de zitpositie. Ik ben niet bijzonder lang (180) maar ik kan er niet in- of uitkomen zonder mijn knieën te stoten aan de stuurkolom. Ik zit er behoorlijk opgevouwen in.
Nou valt mij op dat de stoelen niet op een rails zijn bevestigd maar met een bout door de bodem vastzitten:
Afbeelding Afbeelding

De stoel kan qua ruimte nog een goede 5cm naar achter. Kunnen jullie aangeven of deze manier van vastzetten oorspronkelijk ook de bedoeling was? Of is hier mogelijk nog wat aan te veranderen, zodat de stoel maximaal naar achteren kan.

Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om er nog twee vragen doorheen te fietsen:
Kun je makkelijk upgraden naar gorderls met een oprolautomaat?
Is het schot tussen laadruimte en stoelen nog verkrijgbaar?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Geert » vr 10 sep, 2021 19:53

Die bout hoort niet in het stoelframe te zitten.
De stoelen worden op de plaats gehouden d.m.v.. de gaten/pennen aan de voorzijde van het stoelframe en de "klemmetjes "aan de binnenzijde van beide stoelframes.
Zo te zien staan de stoelen op de maximum stand en kunnen ze niet verder naar achteren.
Ik heb ook een AZU of 250 besteleend en ik ben 1,82 meter, maar heb geen problemen met in- of uitstappen. Het is wel een kwestie van wennen, maar ik heb er geen probleem mee.
Misschien kun je nog een extra gat in de bodem boren zodat de stoelen verder naar achteren kunnen, maar als er een tussenschot tussen komt zal dat naar mijn mening niet lukken.
Deze tussenschotten zijn trouwens zeldzaam, je moet echt geluk hebben om er een te vinden.
Ik heb dat van mijn besteller na laten maken, het origineel was dermate rot dat het niet meer te gebruiken was.
Veiligheidsgordels met een oprolautomaat kun je erin maken, maar dat vereist wel wat kennis, volgens mij zijn ze nooit met oprolautomaat geleverd , besteleenden met een driepuntsgordel hadden een "pyramide "op het achterspatbord , deze zijn ook erg moeilijk te vinden. Ik rij zonder gordels, zaten er niet in , hoefde ook niet in 1974, alleen bij de technische keuring hier werd er naar gevraagd, in NL nooit een opmerking over gehad.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Geert » vr 10 sep, 2021 19:59

Kun je eens een foto plaatsen van de bekleding van de stoelen? Ik heb het idee dat daar iets niet mee klopt, dat zou jou problemen met in- en uitstappen kunnen verklaren.

Besteleendje
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 sep, 2021 18:31

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Besteleendje » vr 10 sep, 2021 20:47

Zeker, hier een foto van de stoelen. Volgens mij hebben deze extra vulschuim er in, kan dat een issue zijn?
Afbeelding

Wat betreft de gaatjes, in het chassis zit deze op het 'laatste' gaatje, in de bodemplaat zijn nog gaatjes over. Het zou dus een kwestie kunnen zijn van een extra gaatje boren.

Dit exemplaar is voorzien van de pyramides. Volgens mij zijn alle bevestigingspunten aanwezig om een 3punts gordel met automaat te plaatsen. Aangezien deze van '76 is moeten er wel gordels in, dan heb ik liever dat ze lekker werken (oprollen).
Afbeelding

Wat betreft het laadschot, beschik je toevallig over een blauwdruk / tekening aan de hand waarvan je ze hebt laten maken?

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Geert » vr 10 sep, 2021 21:17

Bekleding van stoelen is wat anders dan die van mijn AZU, maar lijkt wel te kloppen.
Die bekleding is nogal essentieel, ik had er eerst oude stoelbekleding en andere rubbers in en dat zat voor geen meter. Toen had ik ook problemen met zitten.
Blauwdruk van dat tussenschot heb ik niet meer, dat is 10 jaar geleden, ik kan eventueel het tussenschot voor je opmeten .
Je zou op die pyramiden idd een gordel met oprolmechanisme kunnen monteren, maar dan moet je even proberen wat mogelijk is.
Ik heb 4 gaten om de stoelen te verzetten, daar heb ik genoeg aan.
Zodoende dacht ik dat het mogelijk aan de bekleding van de stoelen zou kunnen liggen, dat jouw zitpositie niet goed was en je dus problemen hebt. Dus blijft de mogelijkheid dat de rubbers niet goed zijn. Zak je diep weg in de stoel, dan zou ik er andere rubbers in zetten , die uit Zutphen zijn erg goed, die zijn wat stugger als de meeste andere en dan zak je niet zo diep weg in de stoel, is je zitpositie beter en kun je gemakkelijker in- en uitstappen.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Marco250 » za 11 sep, 2021 01:00

Die bout hoort er inderdaad niet in maar zonder die bout zitten de stoelen niet echt goed vast. Dit kan problemen geven bij de APK, al werden de auto's destijds wel zo geleverd. Je stoelen kunnen denk niet verder naar achteren. Een tussenschot zal daar weinig aan veranderen. De tussenschotten worden nieuw geleverd volgens mij.

Kom volgende week naar de besteleendenmeeting in Leersum. Kijk op de site van het besteleendenregister.
Het is volgende week al één week eerder dan voorgaande jaren
Wij zijn er wel, Geert is er denk ik weer niet :D

Besteleendje
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 10 sep, 2021 18:31

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Besteleendje » za 11 sep, 2021 09:44

Ik ga eens kijken naar de besteleendmeeting! Is redelijk in de buurt.

Het probleem is niet dat ik te ver weg zak, maar ik zit met mijn rechterknie tegen het dashboard aan. De rubbers in de stoel zijn nog mooi stevig.

Ik zal mijn zoektocht naar het laadschot vervolgen. Dat staat overigens helemaal los van de stoelen, maar ik wil 'm er gewoon graag in hebben :)

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Geert » za 11 sep, 2021 14:54

Goed idee, ga maar naar het besteleendenweekend tref je de echte deskundigen en misschien kun je er een tussenschot scoren.
In ieder geval wordt je dan terplekke geholpen. En tref je nog meer besteleendengekken. :wink:
ik wist niet dat dat tussenschot weer nieuw leverbaar was.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Marco250 » za 11 sep, 2021 15:08

Toevallig trof ik een oud gediende "maniak", niet zo lang geleden, met zo één tussenschot. Met :sinterklaas: zal je deze waarschijnlijk niet in je schoen vinden helaas :(
Ik neem volgende week wel even plaats in jouw besteleend, jij in de mijne. Ook ik heb zo'n 250.
Marco.

PS ik weet ook nog wel iemand die even kan plaatsnemen zo dat je rubbers gelijk wat ruimer zijn. :D :D :D
Ook iemand met een besteleend, dat past ook, al jaren.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: Stoelen besteleend

Bericht door deusjevo » za 11 sep, 2021 17:52

:P

Yep, en dan passen er bij hem ook nog 3 fototoestellen op z’n schoot 88-)
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Re: Stoelen besteleend

Bericht door Marco250 » za 11 sep, 2021 22:59

Die bedoel ik niet :) . Verder zeg ik niets, het wordt te persoonlijk :oops: Komt allen naar leersum, het wordt vast heel gezellig.

Plaats reactie