Kleine update.
Voor de nieuw gemaakte charleston heb ik een bigbore set van Burton gemonteerd. afgelopen week de eerste 650km gereden. Hij rijdt heerlijk. Helaas moet je eerst 2000km inrijden. Dan mag je niet boven de 4000rpm of 80kmh rijden. Nu zit er een langere versnellingsbak in dus met 4000 rpm ga ik gelukkig iets harder ongeveer 85kmh.
Naar de meeting in Zolder gereden met de eend volgeladen en 2 personen hij loopt lekker en trekt goed op. Je moet behoorlijk ver van het gas om niet te hard te rijden. ben maar een paar keer in de 2e trap van de carburateur geweest om dat de weg iets omhoog ging of even een vrachtwagen voorbij.
Kwa prestaties vergelijkbaar met de bigbore van de pickup.
Wij hebben nu 3 eenden met bigbore en willen niet meer zonder
De 2cv van pa en mijn pickup hebben een set met gesmede zuigers. Die was iets duurder maar die zuigers zouden sterker moeten zijn. De pickup is ruim over de 60.000km met deze set en de 2cv van pa wordt al jaren dagelijks gebruikt. Beide draaien nog goed. Enige nadeel van deze set is dat ze iets meer olie gebruiken. je moet af en toe iets bij vullen.
Nu voor de Burton set gekozen i.v.m. de prijs het scheelt meer als de helft. De eerste km zijn veel belovend. Kwa prestatie lijkt het gelijk voor zo ver ik het nu kan voelen. Olieverbruik geen druppel nog op 650km. De duurzaamheid gaan we mee maken.
De pickup heeft met +40graden een mini caravan van 400kg de pirineen over getrokken zonder stuk te gaan. Vol gas in de 1e soms. alles tikte van de warmte boven aan de berg. ben blij dat er geen temperatuursensor op zat hoef je je daar ook niet druk over te maken
In september ga ik weer die kant op met de nieuwe eend zonder caravan maar wel de bergen in.