Interval schakelaar

2CVrijder
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 23 jan, 2012 17:47
Locatie: Heinkenszand

Interval schakelaar

Bericht door 2CVrijder » wo 17 jun, 2020 12:00

Wie kan me helpen aan een schema voor een interval schakellar van Hella, ik ben aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden.Is voor een 2cv 6 club uit 1987.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door Boudewijn » wo 17 jun, 2020 17:34

Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Interval schakelaar

Bericht door AZL57 » wo 17 jun, 2020 22:33

Leuke link.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door RobM » do 18 jun, 2020 06:48

Dat bestand ga ik bewaren. Handig.
Wat ik niet zie: soms kan je het interval instellen. Ik zie alleen niet hoe?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
RobertF
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 559
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
Locatie: Z-Limburg
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door RobertF » do 18 jun, 2020 22:56

Ik zie op ebay.de een intervalschakelaar voor een Trabant, die heeft 3 intervalsnelheden en een slow en fast stand.
Er staat ook bij dat die in combinatie met een ruitenwissermotor moet, zou dit ook op een eend kunnen?

https://www.ebay.de/itm/Intervallschalt ... Sw2~NcTxkE
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Interval schakelaar

Bericht door Geert » vr 19 jun, 2020 09:25

RobertF schreef: do 18 jun, 2020 22:56 zou dit ook op een eend kunnen?

https://www.ebay.de/itm/Intervallschalt ... Sw2~NcTxkE

Waarom vraag je dat de verkoper niet ? Die moet toch produktinformatie hebben ?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door RobM » zo 16 jan, 2022 18:43

even een projectje tussendoor: intervalschakeling bouwen.
Ik heb een setje van vellerman, 15 euri Daar zitten instelbare aan- en intervaltijden op. Eindigend met een relais met een wisselkontakt. Die werkt al.

Ik wil het zo maken:
Afbeelding

Met ruitenwissermotorstekkers mannetje en vrouwtje is er dan een kastje met een potmeter voor het interval. En het kan er makkelijk in en uit.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door Erikjan » wo 19 jan, 2022 16:31

Dat setje ligt hier ook klaar. Heb een bakje geprint om de printplaat in te monteren.

Die stekkers is wel netjes inderdaad. Op mijn eend zir niet zn 4 polige maar gewoon schuifklemmen. Daarvan heb je ook stapelbare dan hoef je de originele bedrading niet aan te passen dat is wel fijn.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door RobM » wo 19 jan, 2022 18:14

het ziet er zo uit:
Afbeelding

Werkt het?

nee, dat dan weer niet. je hebt nu ALTIJD interval. Het kan niet uit.
Ik hoopte dat de hoogste schakelfrequentie hoog genoeg zou zijn om er voor de zorgen dat de motor doorloopt. Dat doet ie dus niet.

Een aan-uitschakelaar voor de intervalschakeling gaat er voor zorgen dat de ruitenwisser niets doet.

Even hardop denken: als ik de twee aansluitcontacten van het relais omdraai, en dan niet schakel met de pulse maar met de pauze.... dan kan er een aan-uit schakelaar voor de intervalschakeling. En doet de ruitenwissermotor het wel als de schakeling uit staat.
De schakeling moeot dan met 'pauze' starten maar daar is een jumpertje voor.
Afbeelding
Vanavond eens proberen
Ook eens kijken wat het effect is als je helemaal geen jumper in uren/minuten/seconden doet.

Mocht je gaan bouwen: in de set regel je de puls en de pauze met een 5K potmeter. De tijden die dat oplevert zijn veel te lang. Ik heb nu de pulse op minimaal staan (ligt die ingang aan massa) en de pauze een 1K potmeter via een 4k7 weerstand aan de plus. En dan nog gebruik ik maar het halve bereik van de potmeter.
Ik moet dit dus omdraaien: de pauze soldeer ik dan rechtstreeks aan de masse, de pulse via een 10k weerstand met 1 k potmeter.

Wordt vervolgt.
Erikjan schreef: wo 19 jan, 2022 16:31 ........... dan hoef je de originele bedrading niet aan te passen dat is wel fijn.
dat is inderdaad mijn plan.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: Interval schakelaar

Bericht door Laagvlieger » wo 19 jan, 2022 19:47

Als je dit soort electronica goedkoop wilt maken kijk dan eens naar Arduino, Ik denk dat je voor minder dan 10,- euro klaar bent en afhankelijk van je programmeer kunsten heb je al snel meer opties dan nu..

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door RobM » wo 19 jan, 2022 20:04

of je pakt een 555, 2 weerstanden, een condensator en een relais.
Zo heb ik mijn 6V knipperlichtschakeling gemaakt. Had net een nieuwe gekocht: na 2 dagen stuk. Ik dacht: dat kan beter.

Dit spul kost 15 voor de schakeling, en 13 voor doosje, potmeter en knopje. Als je een 20A relais op 12 V, een voedingsstabilisator en een pulsschakeling koopt en maakt kan je een paar euro goedkoper uit zijn.

de aanpassingen werken. Die 10k weerstand is een goede keuze: je hebt nu een groter bruikbaar bereik. Job done.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Interval schakelaar

Bericht door Data58 » do 20 jan, 2022 15:22

Hoi Rob,

Ik heb dezelfde kit in mijn Burton ingebouwd. Heb ook nodige onderzoek verricht om het in de testopstelling werkend te krijgen. De eerste valstrik is bij inbouw dat de stekker van de ruitenwisser naar de ruitenwissermotor de kleuren bij aansluiten totaal niet corresponderen naast ook de kleurcodes die in diverse schema's voor de Eend worden aangegeven. Geen idee waarom maar niet echt handig. Ik stuur foto mee ter beoordeling zoals ik laatst weer tegen kwam en toen ook concludeerde waarom ik twee draden nog in mijn schakeling onder dashboard moest wisselen.

Tweede is in de bijlage te zien hoe ik een werkbare configuratie na mijn onderzoek heb aangesloten. Dat houdt wel in dat je met de ruitenwisserschakelaar de ruitenwisser aan en uit zet voor normaal gebruik. Pas als deze schakelaar uit staat dan kun je met de potmeter van de schakeling. Hiervoor heb ik eentje gekozen die ook de spanning op de schakeling aan en uit zet, de interval regelen en zo nodig ook weer uitzetten. Bij alle andere schakelingen via de bestaande ruitenwisserschakelaar krijg je bij de interval de automatische terugloop voor de ruitenwissers in ruststand niet actief was mijn conclusie.
Bijlagen
basisschema toepassing interval relais schakeling
basisschema toepassing interval relais schakeling
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Interval schakelaar

Bericht door Data58 » do 20 jan, 2022 15:29

In het schema van deze bijlage is met name de bedrading voor mijn project uitgewerkt met ook eigen kleuren bedrading! Dat geeft wel een volledig indruk hoe je het kunt aansluiten. De M03 is een massarail en S3 is een +12V spanningsrail die ik gebruik onder mijn dashboard.
LET OP de aansluitingen voor de ruitenwissermotor zijn dan de kleuren zoals de bedrading van de ruitenwissermotor komt en niet volgens schema Eend en de stekker naar de ruitenwisserschakelaar.

Ook ik heb de waarde aangepast voor mijn potmeter, had in de testopstelling dezelfde ervaring dat je dan niet een instelling kon kiezen waarbij deze twee keer wist en dan in rust gaat waarbij je deze rustpauze dus van te voren instelt op het kastje waar mijn tweede potmeter zit. De potmeter op het dashboard kan ik het aantal keren dat de ruitenwisser heen en weer gaat instellen.

Sorry dat het geen computerontwerptekeningen zijn maar de bedoeling is duidelijk. Als ik wat meer tijd heb maak ik nog wel een ontwerptekening op de laptop. ;-)
Bijlagen
Volledige bedradingsschema LET OP aansluitingen ruitenwisser zoals deze van de ruitenwissermotor komen gezien de kleuren bedrading
Volledige bedradingsschema LET OP aansluitingen ruitenwisser zoals deze van de ruitenwissermotor komen gezien de kleuren bedrading
Laatst gewijzigd door Data58 op vr 21 jan, 2022 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Interval schakelaar

Bericht door Data58 » do 20 jan, 2022 15:39

Elders in het forum staan schema's van de aansluiting van de Ruitenwissermotor. Deze kleuren corresponderen dus niet met de praktijk. Zie foto's in de bijlage.
Bijlagen
In dit overzicht is ook de bekabeling van de RWmotor te zien
In dit overzicht is ook de bekabeling van de RWmotor te zien
Zie hier het verschil in kleuren bij aansluiting RWmotor
Zie hier het verschil in kleuren bij aansluiting RWmotor
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Interval schakelaar

Bericht door RobM » di 5 apr, 2022 10:04

met die kleuren draden: het lijkt wel of elke eend zijn eigen draadboom heeft. Er is niet heel veel standaard.

Van het weekend regen en koud. Eens de elektronica bak voor de dag gehaald en een pulsgenerator gemaakt van een 555 ic. De kosten voor het relais, potmeter en bakje zijn 13 euro. De rest zijn componenten van Alie; ic, weerstanden, diodes en condensatoren. Instelbaar tussen 1 en 10 sec. Zal het schema nog even in een tekenprogramma zetten en posten.

Als je plug-and-play wil maken is de grootste uitdaging om aan een mannetje en vrouwtje connector voor de ruitenwisser te komen.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie