Inbouw BMW 850 blok

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door schermer » za 15 jan, 2022 18:44

Heel erg leuk project. Ik heb er zelf ook wel eens over zitten fantaseren. Ik vond de oplossing van geo altijd erg leuk, 2 carburateurs van een 2cv blok en zijn eigen ontsteking. Ik heb wel eens bmw conversies bekeken en vond het eigenlijk altijd maar een wirwar van draden en ellende. Mocht het er ooi van komen zou ik het proberen met een set dellorto's van bijvoorbeeld een moto guzzi en als het kan een 1-2 spark. Simpel benzinepompje ertussen en klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Laagvlieger » zo 16 jan, 2022 22:08

schermer schreef:Heel erg leuk project. Ik heb er zelf ook wel eens over zitten fantaseren. Ik vond de oplossing van geo altijd erg leuk, 2 carburateurs van een 2cv blok en zijn eigen ontsteking. Ik heb wel eens bmw conversies bekeken en vond het eigenlijk altijd maar een wirwar van draden en ellende. Mocht het er ooi van komen zou ik het proberen met een set dellorto's van bijvoorbeeld een moto guzzi en als het kan een 1-2 spark. Simpel benzinepompje ertussen en klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Ik sta er elke keer weer van versteld hoe goed het blok reageert op de 2 2cv carbs zonder aanpassing van de sproeiers. Tuurlijk het is niet 100% maar het past wel 100% bij het karakter wat ik de 2cv wilde geven...

P.s. ze zeggen wel eens dat Dellortos weinig vermogen onderin leveren, ik weet niet of dit klopt...





Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door schermer » di 18 jan, 2022 04:03

Of een setje Bing carbs van een oudere bmw, ik denk dat het maar net is wat er voor een leuke prijs op je pad komt.

Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Laagvlieger » di 18 jan, 2022 06:47

schermer schreef: di 18 jan, 2022 04:03 Of een setje Bing carbs van een oudere bmw, ik denk dat het maar net is wat er voor een leuke prijs op je pad komt.
Ah ik zie het al.. We benaderen het op dezelfde manier...
:lol:

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 196
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Data58 » di 18 jan, 2022 08:48

Op het youtube filmpje zie ik twee bobines. Lijken ook beide aangesloten te zijn naar vier? bougies. Heeft dit blok vier bougies het is toch een tweecilinder?
Verder ziet er gaaf uit en ja ik zou daar ook een glimlach van krijgen. Je verrast onderweg een heleboel mensen in hun bolides door je vermogen gewichtsverhouding die heb je ten opzichte van een reguliere middenklasser. Even snel becijferd meer dan 200PK :lol: .
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Laagvlieger » di 18 jan, 2022 12:28

Klopt de latere BMW 1150 blokken en de 1200 sowieso hebben twinspark dus 2 bougies per cilinder.

Bmw had grote problemen met het "konstant fahr ruckeln" waardoor ze over zijn gegaan op 2 bougies per cilinder.. Het probleem is dat bij Cruisen het vlamfront van de verbranding niet goed is en daardoor het vlamfront van 2 kanten wordt benaderd. De 2e bougie zit dan ook op een heel andere plek.. Kijk maar eens op internet, er is veel over geschreven..

Uiteraard heb ik dit in mijn ontsteking ook toegepast en geīntegreerd, vandaar de 2 Visa) bobines..

en inderdaad dat met dat gewicht/pk verhouding klopt wel.. Schoon aan de haak 550kg met (op papier)110pk..

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » za 22 jan, 2022 17:57

Kijk nu:

https://youtu.be/JuhHKRnzYfs

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2081
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Erikjan » za 22 jan, 2022 19:15

Cool

Gebruikersavatar
deutje
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 17 mar, 2021 20:53

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door deutje » za 22 jan, 2022 21:29

Haha, ziet er goed uit!
2CV AZA 1969
DS20 Pallas 1971

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 454
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Denny » zo 23 jan, 2022 18:35

Top. Wil ik ook wel

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 694
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door gillis » zo 23 jan, 2022 23:01

Lekker!
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 196
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Data58 » ma 24 jan, 2022 00:50

Dat is een mooie fase. Op naar het inbouwen.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » vr 11 mar, 2022 12:03

Ondertussen in de schuur:
Afbeelding

Het had nogal wat voeten in de aarde om de adapterplaat te kopiëren en aan de tekening van de afstandsbus te komen. Dat is nu allemaal gelukt. Nu is het nog wachten op de bestelde langere M11 12.9 bouten om het vliegwiel aan de krukas van de BMW te maken. Als dat gelukt is dan zit het leeuwendeel van mijn klus er op.

Ondertussen is de bobine overleden (waarom start ie nu niet??) en zat de dynamo-pully niet vast genoeg. Aan die pully bleek het cupje te zitten waar de HALL sensors mee gestuurd worden voor de ontsteking (waarom start ie nu niet??)
Kortom: een hele aardige cursus BMW techniek.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Laagvlieger
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door Laagvlieger » vr 11 mar, 2022 12:36

Ziet er al goed uit.. 10mm aluminium zo te zien?

Om het zoekwerk naar fouten (waarom hij niet start) te eleminieren, gebruik ik mijn eigen ontsteking, die heeft gelukkig geen nukken en werkt tot nu toe feilloos in mijn BMW eend, zoals je kon zien, ruiken, voelen en horen 88-)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inbouw BMW 850 blok

Bericht door RobM » zo 13 mar, 2022 08:38

En alle gaten lijken goed te zitten:

Afbeelding

De plaat is van 10 mm aluminium. Die is redelijk te zagen met de decoupeerzaag.

Next step: het vliegwiel op de krukas. ik heb de bus, maar wacht op de bestelde bouten.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie