Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Plaats reactie
Claudine
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 8 apr, 2021 16:52

Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door Claudine » zo 15 mei, 2022 18:57

Oh help hoe leg ik dit als leek uit? :-)

Gister met de franse eendenclub gesleuteld en een man heeft het tourental opgehoogd door de mengselschroef 'goed' te zetten. Dat is die schroef toch met een gleuf niet in het midden, maar net een beetje naar de buitenkant. ( vis richesse op de foto.)
Die heeft hij eerst helemaal uitgedraaid tot hij langzamer liep, toen weer ingedraaid tot hij via een piek(je) weer langzemer liep, die slagen geteld en daar in het midden gaan zitten. Dan is die schroef goed zegt hij.

Maarrrr we hebben heb gesteld toen hij koud was. Een maal thuis liep hij echt te hoog qua touren dus heb ik zelf de gasklepschroef? teruggedraaid, en de mengselschroef weer opnieuw ingesteld. Maar hij loopt nog te hoog. Ik moet ook het gaspedaal met mn voet een beetje omhoog drukken en dan gaat hij wel ietsje langzamer draaien..
Kan het ook zijn dat mn gaskabel te strak staat? ( of zeg ik nu iets heel geks?)

Wat doet trouwens de gliceur? :-)

Ik heb een carburateur van een VISA schijnbaar, als ik er nou een van een 2cv op wil zetten, welke moet ik dan hebben? Tweedehands zijn die niet zo duur.

Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door AZL57 » ma 16 mei, 2022 10:13

Gicleur is de stationaire sproeier. Is de veer die de gasklep terug trekt op spanning. Dat is grote veer van de carburateur naar de koelmantel.
diverse Citroens, wat anders.

Claudine
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 8 apr, 2021 16:52

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door Claudine » ma 16 mei, 2022 14:04

AZL57 schreef: ma 16 mei, 2022 10:13 Gicleur is de stationaire sproeier. Is de veer die de gasklep terug trekt op spanning. Dat is grote veer van de carburateur naar de koelmantel.
Mja... ik denk dat hij wel een vernieuwing kan gebruiken want ik heb hem al zo ver mogelijk geprikt. Buiten die 3 oogige haak die ervoor bedoeld is...

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door AZL57 » ma 16 mei, 2022 19:50

Kijk ook eens of de gaskabel genoeg speling heeft. Als die te strak staat krijg je ook een hoger toerental. En dan helpt de terugtrekveer ook niet.
diverse Citroens, wat anders.

Claudine
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 8 apr, 2021 16:52

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door Claudine » ma 16 mei, 2022 21:40

Ik heb die clip van de gaskabel twee tikkies terug gezet op dat ribbel-buisje, en het is dus al goed.
Opgelost dus, het was inderdaad een te strakke kabel door een te strak geplaatste clip/ klemmetje

Het wordt nog wel eens wat :-D

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door André Post » ma 16 mei, 2022 21:48

Ik stel de gaskabel zo dat wanneer de gaspedaal helemaal op de bodem zit, de gasklep net maximaal open is.
Dat geeft minder spanning op de gaskabel met volgas.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Claudine
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 8 apr, 2021 16:52

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door Claudine » di 17 mei, 2022 10:11

Die tip kreeg ik net ook van een clublid! Ik moet dan wel even iemand vinden die het pedaal in kan trappen. :-)
Hij zei dat het kan zijn dat hij nu ietsje te los staat en het inderdaad op die manier kunt controleren.

Thanks!

Dan moet wel even de aansluiting van het luchtfilter eraf toch? Dan kun je het echt goed zien of hij helemaal open is lijkt mij.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door 2cvmaarten » di 17 mei, 2022 11:53

Of leg een zwaar object op de gaspedaal mocht er niemand zijn die kan helpen, een steen of iets dergelijks.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Hoog tourental stationair, hoe krijg ik dat omlaag?

Bericht door André Post » di 17 mei, 2022 13:10

Je kan het wel voelen aan de kabel waar deze aan de gaspedaal zit.
Volledig intrappen en even aan die kabel voelen, staat het heel strak dan kan de clip wel een stapje losser.
Kan je de kabel bewegen, dan 1 positie strakker.
Bij een versleten carburateur gebeurt het wel dat de gasklep door de maximaal open positie gaat, dat is inderdaad alleen op zicht te controleren.
Om te voorkomen dat de gasklep open stop erg slijt heb ik de kabel niet zo strak dat de gasklep tegen de eindstop open gaat.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie