Soleille

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Soleille

Bericht door Isabelle » ma 4 jul, 2022 16:00

Hoi,
Zoals mijn gebruikersnaam waar ik een eeuwigheid over nagedacht heb :lol: doet vermoeden heet ik Isabelle, geboren en getogen in het verre Belgische West-Vlaanderen en reeds meer dan een decennium woonachtig helemaal tegen de Franse grens waar het leven en de tijd lekker rustig gaat.
Van kleins af ben ik gebeten door het autovirus en van kleins af sprak alles wat een beetje anders dan anders was mij aan. Toen ik 16 was reden mijn vrienden met een opgefokte scooter, mijn eerste gemotoriseerd vervoer was een Solex S3800 van 1966. Later had ik een ouwe Mini.

Cue de link met dit forum:
Het kriebelt al weer een tijd om een hobbywagen aan te schaffen, en natuurlijk kwam de Mini meteen in mij op, maar zoals het spreekwoord zegt komt met de jaren (en een minder tolerante rug) toch enige wijsheid. Een piepklein 2-deurs blikje met massieve rubberen bollen als vering en de bodemvrijheid van een dachshund spreekt me niet meer aan. Een VW busje staat ook op mijn droomlijst, maar mijn dagelijkse vervoer is al een busje is, de T1 en T2 blinkt niet bepaald uit in rijcomfort, en voor VW busjes die niet in hopeloze toestand zijn wordt een flinke zak Euro's gevraagd... geen goeie match.
Het onthaastende motortje, oersimpele techniek, 4 deuren, een dakje dat open kan, het karaktervolle underdoggehalte... en uiteraard de supercomfortabele ophanging maakt een "geitje" het perfecte hobbywagentje voor mij. Het YouTube-kanaal "HubNut" waar ik al een tijdje op geabonneerd ben heeft mij geholpen tot dit inzicht te komen.

Ik ben dus voorzichtig op de uitkijk naar een voor mij "perfecte" 2CV binnen mijn budget...
Updates:
"geitje" gekocht!
Ze is thuis en heet Soleille
Laatst gewijzigd door Isabelle op zo 11 sep, 2022 19:56, 4 keer totaal gewijzigd.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door AZL57 » ma 4 jul, 2022 20:44

Succes met je zoektocht. Kijk ook eens naar een Dyane of een Ami. Die hebben grotendeels de zelfde techniek. Dan heb je meer kans. Je zit in de buurt van frankrijk kijk daar eens op de advertenties die ze ophangen in supermarkten. Daar duikt soms ook betaalbaar spul op,
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » di 5 jul, 2022 01:53

AZL57 schreef: ma 4 jul, 2022 20:44 Succes met je zoektocht.
Dank u wel! :)
Kijk ook eens naar een Dyane of een Ami. Die hebben grotendeels de zelfde techniek. Dan heb je meer kans.
De Ami 6 berline vind ik een prachtige wagen met die "verkeerd" lopende achterruit. Moest ik in de jaren '60 geleefd en gereden hebben toen het verkeer nog zo gehaast niet was zou ik mezelf daar wel mee zien rijden hebben. 8)
Tegenwoordig is gebruik als comfortabele betaalbare middenklasser die met het verkeer mee komt nogal tegenstrijdig met de techniek van de 2CV, de Ami6 heeft mij teveel het oldtimergehalte van piekfijn gerestaureerde jaren '50-'60 wagens waarmee groepsritten en meetings worden gedaan... Niet mijn ding. :|
Je kan perfect een wagen prachtig vinden zonder deze daarom zelf te willen, de Ami6 berline is voor mij zo'n wagen, net als de DS. 8)
Ik zou dan eerder naar een GS(A), een CX, of misschien zelfs een BX neigen en er gewoon dagelijks mee rijden, wie weet dat dat ooit wel gebeurt. :wink:

Ik zoek nu eerder gewoon een leuk wagentje die ik als amateur vrij snel kan rijklaar zetten en houden, waarmee ik bij mooi weer met de kap open langs de binnenwegen kan cruisen, rijplezier kan hebben aan veilige en wettelijke snelheden langs die wegen (bochten nemen aan normale snelheid met de buitenspiegel die bij wijze van spreken over het asfalt sleept lijkt me enorm lachen :lol: ), die vooral niet te serieus probeert te zijn... Kortom een doorsnee late "gewoon goeie geit", niet te perfect of zeldzaam maar ook geen hoop roest waar veel werk aan is.

De Dyane is een twijfelgeval, ik ben momenteel zelfs aan het twijfelen om te reageren op een Dyane zoekertje, maar ik denk dat ik zou blijven mezelf kwellen met zoeken naar 2CV's en mezelf zou tegenhouden mijn eigen ding ermee te doen zodat de optie om ooit de ruil/verkoop te doen open te houden. Hoe dicht de Dyane ook aanleunt bij de 2CV, ik voel "de klik" niet. :oops:
Noem me gerust een lastig geval, maar ik heb een "gewone geit" in mijn hoofd en dat zal het desnoods met wat langer zoeken moeten worden. :lol:
Je zit in de buurt van frankrijk kijk daar eens op de advertenties die ze ophangen in supermarkten. Daar duikt soms ook betaalbaar spul op,
Ik heb destijds ooit uitgezocht hoe het zat met importeren voor een ex die een busje in NL had gezien (en uiteindelijk gekocht)... Het is zeker niet onhaalbaar, maar het valt in België toch dik tegen vind ik: zorgen dat je een verkoopsovereenkomst hebt waar de douane tevreden mee is, inklaren, dan na het in orde zetten niet een gewone keuring maar ook een gelijkvormigheidskeuring (nodig voor alle ingevoerde wagens die geen Europees gelijkvormigheidsattest hebben)... :x
Eens puntje en paaltje elkaar gevonden hebben kost dat ook wat geld en moeite om onder de streep misschien een paar honderd Euro te besparen tegenover een vergelijkbare 2CV met Belgische papieren die ik met wat basic aandachtspunten aanpakken door de keuring kan jassen.
Laatst gewijzigd door Isabelle op zo 11 sep, 2022 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door RobM » di 5 jul, 2022 07:01

Welkom en succes met zoeken.

Ik heb er twee en dat is eigenlijk 1 te veel.
Deze is gerestaureerd op de buitenkant na:
https://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=16446

18 pk, zie beschrijving van de resrauratie.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » di 5 jul, 2022 14:26

RobM schreef: di 5 jul, 2022 07:01Welkom en succes met zoeken.
Ik heb er twee en dat is eigenlijk 1 te veel.
...
Dank u!

Ik heb vol bewondering het topic van je AZAM doorlopen en ook nog even het topic van je rooie 2CV opgezocht.
Netjes hoor! Ik mag er niet aan denken hoe ik zou reageren mocht ik een redelijke 2CV kopen en dan zoveel roest zou ontdekken aan het chassis, laat staan dan nog eens tot 4 keer toe een ander chassis moeten regelen omdat je er nadat je er al kostbare beschermingsmiddelen en een hoop tijd hebt in gestoken achter komt dat er iets verkeerd mee is. :shock:
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door RobM » di 5 jul, 2022 20:52

Ach, het is hobby. Toen ik de rode kocht wist ik dat ik alleen de papieren ging gebruiken.

Mocht je belangstelling hebben: de AZAM is te koop. Daar is zoveel aan vernieuwd dat je er de komende jaren geen werk aan hebt. Je moet wel vallen voor het uiterlijk en 18 pk.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » di 5 jul, 2022 23:22

RobM schreef: di 5 jul, 2022 20:52Mocht je belangstelling hebben: de AZAM is te koop.
Ik weet wel zeker dat jouw AZAM een veelvoud kan opbrengen van wat ik te besteden heb, dus je moet wel gek zijn om die aan mij te verkopen.
Zoals ik zei is importeren niet aan mij besteed, en wil ik ook niets speciaals (of het zou het type moeten zijn, een 2CV6 Spécial), anders voel ik mij verplicht van alles origineel te houden (wat ik niet van plan ben) en zou ik er niet mee durven rijden.
Hier in België is men nogal neurotisch op vlak van technische aanpassingen, dus heb ik liever een "13 in een dozijn" laat model met standaard 12 Volt, schijfremmen en een 602 cc motor die als het moet met overschot 90km/u haalt, waar ik desnoods zelf mettertijd wat elementen van eerdere modellen in overneem.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » vr 8 jul, 2022 03:38

Vanavond ga ik de eerste kanshebber bekijken, precies wat ik zoek: een niet perfecte jaren '80 2CV tegen een faire prijs. :)
Voortgaande op de foto's zit er wat eerder bijgewerkte roest te bobbelen aan de achterste zijruitjes en aan een hoek achteraan bij het achterlicht, maar wat op de foto's te zien is van de voetenbak/schutbord en de reservewielbak ziet er nog origineel en hard uit. :)
De stoel-/bankbekledingen zouden nieuw zijn (mis wel interieurfoto's, dus hopelijk vallen ze in de smaak), alsook twee banden (onbekend, hopelijk Michelins en effectief nieuw/jong) en de accu, en er zou een 123 ontsteking op zitten (valt dit gemakkelijk te controleren zonder demontagewerk?). 8)

:!: Ik zal vooral zéér goed kijken naar het chassis, want als daar wat mee scheelt is dat meteen een flinke kostenpost en heel wat gedoe hier in België, en naar de bodem/dorpels gezien dat ook iets is waar (terecht natuurlijk) nauw naar wordt gekeken. :!:
Laatst gewijzigd door Isabelle op zo 11 sep, 2022 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door RobM » vr 8 jul, 2022 07:03

123 check: motorkap open an naar de bobine kijken. Als daar een zwarte en gele draad op zitten dan is er 123 ontsteking.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » vr 8 jul, 2022 11:21

RobM schreef: vr 8 jul, 2022 07:03 123 check: motorkap open an naar de bobine kijken. Als daar een zwarte en gele draad op zitten dan is er 123 ontsteking.
Da's duidelijk en makkelijk, thanks!
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door dimi_v » vr 8 jul, 2022 17:35

vooral geduld hebben, ik heb na aanschaf van ons eendje nog zoveel mooie en betaalbare auto's voorbij zien komen. Je moet eigenlijk ook vergelijkingsmateriaal hebben. Dus ga ook eens bij een compleet gereviseerde auto kijken. Ook al kun je die niet betalen, dan weet je een beetje wat je kan verwachten als goed rijdende auto.

We hebben er veel bekeken en meeste vielen tegen, uiteindelijk om de hoek wat leuks gevonden. Inmiddels al wel dusdanig veel gezien dat ik gevoel had bij goed, prima en rommel.

Verder lijkt het er naar mijn idee op dat het aanbod veel langer te koop staat. Ik denk dat heel veel mensen (terecht) even de hand op de knip houden in deze dure, en toch wel onzekere tijden. Inflatie enorm hoog, brandstofprijzen die we nooit eerder gezien hebben. Komt er nog meer ellende, dat weet je niet maar misschien is het slim om je geld nog even achter de hand te houden. Ik denk dat er om die reden minder omloopsnelheid is want ik zie soms hele mooie auto's voor wat de afgelopen jaren een heel redelijk bedrag is (7000 voor een echt nette auto) maar die niet verkocht worden. Als er echt een recessie komt en mensen geld nodig hebben kun je goedkoop scoren. Dan moet iemand er van af, nu nog niet dus dalen de prijzen nog niet ('dan hou ik hem wel').
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Erikjan » vr 8 jul, 2022 19:42

Controleer ook even of het chassisnummer origineel is. Of door de RDW ingeslagen.

Als het chassisnummer nog origineel is horen er ovaaltjes met citroentekens voor en achter te staan.
De RDW gebruikt een machine die allemaal putjes beitelt en dan staan de letters RDW voor en achter het nummer.

Er worden chassis vervangen waarbij zelf een chassisnummer wordt ingeslagen of door de douane en dan kreeg je er een formulier bij wat nu meestal kwijt is. Dat kan een tijdje goed gaan bij de apk kijken ze alleen of het leesbaar is. Maar ik ken iemand waarbij het kenteken is ingenomen dat is best zuur.

Koop je er 1 waarvan alle nummers kloppen en het chassis rot is laat hem dat eerst schouwen bij de RDW VOOR je hem demonteert anders krijg je het chassisnummer nooit meer in je nieuwe chassis. Haal ook nooit het plaatje van het schutbord voor dat er een loodje van de RDW aan hangt.

Als je de 2cv gaat bekijken probeer objectief te blijven zonder verliefd te worden op een eend (is lastig), Als er roest zichtbaar is zit er nog veel roest die niet zichtbaar is. Soms met dikker lagen plamuur en verf er over waardoor het op de foto's er prima uit ziet. Dat is natuurlijk geen probleem alles is te repareren als de prijs er maar naar is. En heel veel kan je met een beetje handigheid gewoon zelf.

Je zegt dat je het chassis het belangrijkste vind. Maar vergis je niet in de reparatie van een koets. Een chassis vervangen is als je wat ruimte hebt en een klein beetje handig ben goed zelf te doen met wat hulp van een 2e persoon. Een chassis koop je vanaf 750 euro dan komt er vaak nog een en ander bij om dat je het toch uit elkaar hebt. Maar ik denk dat je met 1000 euro een heel eind komt.

Een koets repareren zit je al snel met lassen, en spuiten of rollen. Als je dit niet zelf kan kost dat een veelvoud van een chassis vervangen. Kan je het wel en zie je het zitten zeker doen het is echt leuk werk.

Veel succes met je zoektocht, eend rijden is echt verslavend

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Isabelle » za 9 jul, 2022 02:45

Ik ben nog steeds 2CV-loos. :(
Wat op de advertentiefoto's wat slordig bijgewerkte oude roestplekken leken, zijn flinke stukken doorroest metaal wat letterlijk met plamuur en zelfs siliconenkit bij elkaar gehouden is. :x
Dit soort beunhazerij zegt wel wat over het (gebrek aan) respect dat iemand voor z'n wagen heeft, en in de advertentie was nergens een hint te bespeuren van nodig laswerk, dus dat lijkt mij (en dat maakt me zóóó kwaad :evil: ) een typisch gevalletje van zo goedkoop mogelijk de boel van op 5 meter afstand toonbaar maken en hopen dat er iemand in trapt. :evil: :evil: :evil:
dimi_v schreef: vr 8 jul, 2022 17:35 vooral geduld hebben, ik heb na aanschaf van ons eendje nog zoveel mooie en betaalbare auto's voorbij zien komen. Je moet eigenlijk ook vergelijkingsmateriaal hebben...(knip voor het overzicht)
Ik moet inderdaad de drang onderdrukken om zo snel mogelijk een hobbywagen te willen en geduld hebben. Ik heb nu alleszins al een mooi voorbeeld gehad van een 2CV waarvan de zwaktes (poging tot) verborgen waren, dus ik weet nu toch al enkele plekken waar ik ook op een beter ogend exemplaar extra naar ga kijken.
Geduld dus, blijven de markt in de gaten houden, en nog meer geduld...
Erikjan schreef: vr 8 jul, 2022 19:42 Controleer ook even of het chassisnummer origineel is. Of door de RDW ingeslagen.
Als het chassisnummer nog origineel is horen er ovaaltjes met citroentekens voor en achter te staan.
De RDW gebruikt een machine die allemaal putjes beitelt en dan staan de letters RDW voor en achter het nummer
Ik woon in België en ben niet echt in de markt voor import, dus het RDW-verhaal is hier net even wat anders. Ik geloof dat er sowieso melding van een nieuw chassis staat op het keuringsattest als dat van toepassing is, maar de tip met de ovaaltjes met Citroën-logo kan zeker van pas komen. :idea:
Geldt dit voor alle bouwjaren en fabricagelanden? :?:
Als je de 2cv gaat bekijken probeer objectief te blijven zonder verliefd te worden op een eend (is lastig), Als er roest zichtbaar is zit er nog veel roest die niet zichtbaar is. Soms met dikker lagen plamuur en verf er over waardoor het op de foto's er prima uit ziet...
Dat verliefd worden is inderdaad een dingetje, ik denk dat het daarom goed is dat ik vandaag als eerste kanshebber een exemplaar had dat ik qua uitvoering toch al helemaal lelijk vond en volledig zou getransformeerd hebben mocht ik die gekocht hebben (kleur, kap, bankhoezen, grille). Ik denk dat me dat wel zal helpen om bij een volgende kandidaat die misschien dichter aanleunt bij mijn smaak toch er door te kijken en mij te focussen op wat achter het misschien mooie masker zit. :roll:
Ik kan zelf niet lassen, dus als er teveel (uit te besteden dus) werk is aan de bodem en naden houdt het voor mij op of de prijs moet inderdaad wel héél aantrekkelijk zijn.
Je zegt dat je het chassis het belangrijkste vind. Maar vergis je niet in de reparatie van een koets. Een chassis vervangen is als je wat ruimte hebt en een klein beetje handig ben goed zelf te doen met wat hulp van een 2e persoon. Een chassis koop je vanaf 750 euro dan komt er vaak nog een en ander bij om dat je het toch uit elkaar hebt. Maar ik denk dat je met 1000 euro een heel eind komt.
Hier in België is een chassis wisselen (zoals met zoveel dingen :roll: ) hopeloos ingewikkelder dan in veel andere landen. Ik dacht dat het chassis sowieso in België moet aangekocht worden, op een lijst van toegestane vervangchassis moet staan, en er dan nog een flinke keuringrompslomp bij komt kijken. Vandaar dat ik toch liever een exemplaar zoek waarvan het chassis gewoon goed is, desnoods moet ik maar wat meer geduld uitoefenen en bekijken in hoeverre ik mijn budget kan/wil bijstellen mocht het nodig blijken. :?
Een koets repareren zit je al snel met lassen, en spuiten of rollen. Als je dit niet zelf kan kost dat een veelvoud van een chassis vervangen. Kan je het wel en zie je het zitten zeker doen het is echt leuk werk.
Laswerk kan ik dus niet, dus ik zal geval per geval moeten beoordelen in hoeverre de koets voor mij goed genoeg is...
De afwerking moet wel lukken, zeker aangezien ik eigenlijk juist een slordige eend/geit wil. :lol:
Veel succes met je zoektocht, eend rijden is echt verslavend
Dank u! :D
Laatst gewijzigd door Isabelle op zo 11 sep, 2022 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door AZL57 » za 9 jul, 2022 18:54

Heb je al eens met een belgische 2cv club contact gehad. Misschien weten die ook wel wat te koop staan?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Nog 2CV-loos

Bericht door Erikjan » zo 10 jul, 2022 21:43

Voor zo ver ik weet is het voor de 2cv6 origineel met ovaaltjes voor en achter het nummer. De oudere weet ik niet.

Hieronder een foto van een origineel nr. En een officieel rdw nr dan weet je hoe het er uit zou moeten zien. AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie