visa motor in acadiane

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
robbert31
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 mar, 2022 10:35

visa motor in acadiane

Bericht door robbert31 » vr 22 jul, 2022 07:39

Hallo ik heb na lang Zoeken 2 visa motor`s kunnen overnenmen waarvan ik er 1 in mijn aca wil inbouwen
nu heb ik nog een paar vraagjes . Weet iemand hoe dik de ringen moeten zijn tussen de bak en motor
en welke adaptor is het beste voor de 123 onststeking te plaatsen op het blok .
En zijn er nog dingen waar ik op moet letten tijdens het ombouwen

voor de swap ga ik eerst alle pakkingen en keeringen vervangen het blok is los maar staat al jaren stil

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: visa motor in acadiane

Bericht door backfire » za 23 jul, 2022 11:56

Ik heb beugel van Godfried gebruikt, die is ongeveer 5mm dik, ik heb de bussen waar de bak in hangt bij het stuurhuis met 5 mm ingekort om de spanning op het rubber correct te houden.

Volgens mij is er ook een optie om een pen te krimpen op de kruka waarmee je de ontsteking via de 2cv mode kan gebruiken.

robbert31
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 mar, 2022 10:35

Re: visa motor in acadiane

Bericht door robbert31 » za 23 jul, 2022 13:12

dank je voor de info . Ik had hier en daar idd gelezen dat de ringen 5 a 6 mm dik moeten zijn . voor de ontsteking heb ik 2 verschilende adaptors gevonden die van 123 zelf en die van lepatron heeft iemand hier evaring mee ?
Ik heb momenteel de 123/TUNE+ 2CV (bluetooth) als ontsteking in mijn aca deze wordt overgezet naar de visa motor

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: visa motor in acadiane

Bericht door backfire » za 23 jul, 2022 13:58

Volgens mij heeft leenapk ook een adapter, die werkt zo te zien met een klempassing, op de adapter monteer je dan je huidige ontsteking.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: visa motor in acadiane

Bericht door Data58 » zo 24 jul, 2022 01:19

Ga je de startmotor van de Visa gebruiken? De 2CV startmotor past alleen als je ook de startkrans van 2CV vliegwiel ombouwd naar de Visa. Visa vliegwiel zit met zes bouten vast en 2CV met 5. Aantal tanden op vliegwiel 2CV is 107 en Visa 131.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

robbert31
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 mar, 2022 10:35

Re: visa motor in acadiane

Bericht door robbert31 » zo 24 jul, 2022 12:16

Ik heb 2 startmotors ligen van een visa . Als deze goed zijn wil ik die gebruiken anders wil ik idd de startkrans overzetten

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: visa motor in acadiane

Bericht door schermer » zo 24 jul, 2022 12:32

Het is wel een klusje, een visa ombouw. Als je ringen tussen bak en blok zet moet je ook de koppelingshevel iets verbuigen. Beter is het om de starterkrans op je vliegwiel te verplaatsen. Er word dan een paar mm van de rand van je vliegwiel afgedraaid. Dan komt de starterkrans niet meer tegen het koppelingshuis. Als je dat doet, kun je ook meteen een starterkrans van een 2cv laten plaatsen. Kun je een 2cv startermotor gebruiken. Die zijn stukken makkelijker te krijgen anders idd een visa starter gebruiken. Een 2cv startermotor op een visa startekrans gaat echt niet.

Wat betreft 123 adapter heb ik alleen ervaring met die van leen apk. Die werkt prima. Maar die van le patron zou ook goed zijn. Le patron heeft veel ervaring met visa blokken. Op hun site kun je ook een goede beschrijving vinden over hoe de adapter te plaatsen. Vooral wat betreft het positioneren van de krukas door tandjes op de starterkrans te tellen. Werkt perfect. Je 123 tune+ heeft een vacuüm aansluiting. Die kan zo op de voorkant van de visa carburateur worden aangesloten.

Het luchtfilter is ook een dingetje. Het originele visa filter is lomp en te groot. Ik gebruik zelf een 2cv luchtfilter met zelfgemaakte powertube. Werkt perfect. Aangezien je acadiane dit standaard heeft is dat niet zo moeilijk. De aansluiting op de koeltunnel even losboren en met popnagels op de koeltunnel van de visa. Je kan ook de koeltunnel van je acadiane gebruiken. Maar de visa heeft een kleinere oliekoeler. Dan moet je de spleet die overblijft even dichtmaken met een stripje aluminium en 2 popnagels. Een open modern powerfilter werkt ook redelijk. Maar geeft veel meer herrie en minder pk's.

Een visa heeft veel lucht nodig. Alleen een standaard 2cv luchtfilter zonde powertube is tekort. Als je er een powertube/acadiane aansluiting op maakt kun je alle losse slangetjes die extra zitten op een visa carburateur afdoppen. Heb je ook de rubber bocht die specifiek voor visa is ook niet nodig. Bovenop de deksel van de carburateur zit ook een open gaatje, er steekt een soort aluminium pijpje uit. Dit moet je dan ook afdoppen. Stukje rubber slang met een boutje erin is prima.

Dit is allemaal wel voor solex carburateurs. De weber carburateur is een nog lastiger ding.

Sproeiers moeten/kunnen ook stukken groter, ik heb er nu primair en secundair 130 in zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


robbert31
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 mar, 2022 10:35

Re: visa motor in acadiane

Bericht door robbert31 » zo 24 jul, 2022 12:58

Dank je voor alle tips ik heb zelf een draaibank dus het afdraaien zou ik zelf kunnen doen. Ik neem aan dat het afdraaien gebeurt aan de kant waar het vliegwiel tegen het blok aan komt ik heb op het visa blok idd een solex carburateur aleen deze zit vast is het ook mogelijk om de 2 traps carburateur te gebruiken van mijn am2a motor met grotere sproeiers

ik heb ook nog een andere vraag ik heb 2 visa blokken staan een v06/644 en een V06/665 nu had ik ergens gelezen dat de nokkenas van een 644 beter zou zijn dan een 665 klopt dit ?

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: visa motor in acadiane

Bericht door schermer » zo 24 jul, 2022 20:28

https://cats-citroen.com/home.html

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: visa motor in acadiane

Bericht door schermer » zo 24 jul, 2022 20:31

Klik op site overview, op het volgende blad zie je dan tuning 652 conversion staan. Daar staat een berg info van jeroen cats. Erg handig.

Het afdraaien van het vliegwiel doe je door de startekrans te verwijderen. Dan blijft er een kraag over waar normaal de krans tegen zit. Die kraag draai je een paar mm af en dan monteer je de starterkrans weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: visa motor in acadiane

Bericht door schermer » zo 24 jul, 2022 20:40

Het verschil tussen 644 en 665 is dat de 665 voor euro 95nis aangepast, iets lagere compressie en een halve pk minder heeft.

De carburateur van je am2 kun je gebruiken, maar dan wel met grotere sproeiers idd. Een visa carburateur zou in principe iets meer pk moeten leveren door de grotere venturi's. Ik weet niet zeker of een am2 carburateur op een visa spruitstuk past. Anders ook het spruitstuk overzetten. Het spruitstuk zou ik er sowieso afhalen. Als een motor erg lang stil staat komt er allemaal zooi en roest vanuit het spruitstuk in de kop. Even checken en schoonmaken, anders staat je.motor vast. Evt ook dan meteen de kleppen nakijken, nieuwe klepseals en even licht inslijpen.

De dynamo en koelfan/poelie is ook een dingetje. Als je de dynamo van de visa gebruikt moet je de spanningsregelaar die op de dynamo zit verwijderen. Anders heb je 2 spanningsregelaars en dan gaat je motor niet meer uit.

Ik heb heel simpel de dynamo van een eend gepakt. Dan moet je ook koelfanpoelie van een eend/acadiane gebruiken. Die van de visa heeft een ander formaat, de visa dynamo draait sneller.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


robbert31
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 mar, 2022 10:35

Re: visa motor in acadiane

Bericht door robbert31 » zo 24 jul, 2022 21:49

ik ga idd eerst de hele motor uit elkaar halen. Alles schoon maken en controleren op speling en pitting van de nokkenas .
heb al een set pakkings besteld ik zit nog te twijfelen om de dynamo van de visa te gebruiken en dan de spanningsregelaar te laten vervallen of die van de oude motor over te zetten . nu eerst het vliegwiel afdraaien en dan toch maar de starterskrans over zetten :) . Kan ik de cylinders van de 644 pakken en dan de koppen van de 655 of zijn die het zelfde ?
Ik ga ook de klep seals vervangen en ze opnieuw inslijpen . Is de klepspeling van de visa het zelfde als een een 0.2 voor in en uitlaat ? ik had ook ergens gelezen dat de olie koeler van een visa kleiner is als die van de 2cv maar dat het mogelijk is die van de 2cv over te zetten klopt dit ?

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: visa motor in acadiane

Bericht door Data58 » ma 25 jul, 2022 00:32

Ik rij zelf met een 2CV Carter en Visa cilinders. Als carburateur heb ik een Weber. Deze heeft nog meer luchtdoorlaat en daarom ook een grotere voet op spruitstuk. Niet uitwisselbaar met de Solex carburateur. Of Weber past ook niet op standaard spruitstuk. De weber is veel gevoeliger voor de afstellingen. Met de drie sproeiers vierde doet maar gedeeltelijk mee. Is ook een bredere range aan instellingen omdat het gecombineerde sproeiers zijn.
Mijn vliegwiel is afgedraaid en ik heb een 2CV starterkrans. Mijn nokkenas is een aangepaste voor meer koppel. Daarop zit al de set voor de 123 ontsteking. Ik heb de Visa krukas in dit blok liggen is op drie ipv twee punten gelagerd. Had een ventilator van Visa met 2CV dynamo. Andere maat V-snaar gebruiken. Maar deze liep aan toen ik de 123-Bluetooth heb geplaatst ipv de gewone 123. De 123-Bluetooth versie is wat dikker en dan drukt deze de rubber bescherming tegen de poelie. In bouwadvies wordt ook voorgesteld gat zo groot als ontsteking te maken. Ik heb uiteindelijk de 2CV poelie en ventilator gebruikt. Deze is net even anders dan de Visa.
Wil je de oliekoeler veranderen moet je rekening houden met het koelhuis. Of je daadwerkelijk een grotere 2CV oliekoeler kunt plaatsen heb ik geen ervaring mee.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Re: visa motor in acadiane

Bericht door schermer » di 2 aug, 2022 21:26

Grotere oliekoeler van een 2cv kan gewoon, maar is niet echt nodig. De cilinders zijn van aluminium en kunnen daardoor al beter hun warmte kwijt. Bij montage van een 2cv oliekoeler moet je even een 2cv koeltunnel gebruiken.

Volgens mij zijn de cilinderkoppen van een 644 en 665 hetzelfde en allebei geschikt voor loodvrij, de 665 heeft een iets lagere compressie, volgens mij zit dat in de cilinders. Daardoor kan dat blokje beter op euro 95 lopen, de ontstekingscomputer is daar ook iets op aangepast. Maar die gebruik je al niet. Ik heb zelf een 644 met 123 evo ontsteking en die loopt ook op euro 95. Maar rijd wel veeeeel lekkerder op 98.

Wat betreft de dynamo, zolang je geen stroomvreters aan boord hebt (dikke stereo met versterkers, elektrische kachel enz) zou ik lekker de 2cv/dyane dynamo en poulie monteren. Hoef je daar in ieder geval niks aan te passen. Let wel even op, eerst kijken of het past er is een 2cv dynamo die iets dieper is en die past niet lekker, komt tegen het spruitstuk aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk



Plaats reactie