Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
dimi_v
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 261
Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
Locatie: Omgeving Breda

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door dimi_v » wo 2 jun, 2021 23:42

Sinds een paar weken helemaal in mijn nopjes met een leuke Peugeot 504. Wat een fijne wagen, wat moet dit een ongekende luxe geweest zijn begin jaren 70. Ik heb een origineel NL exemplaar uit 1978, met automaat. Echt heerlijk. Ook altijd interesse gehouden in een mooie CX (wel serie 1 natuurlijk), rijdt ook machtig en is net wat luxer omdat ze eigenlijk altijd stuurbekrachtiging hebben en elektrische portierruiten. Maar ook nog meer roestproblemen dan de 504, minder beschikbaarheid van bepaalde reserve onderdelen en technisch toch heel wat complexer op sommige gebieden. Was natuurlijk wel moderner want ruim 5 jaar later pas geïntroduceerd, maar de Peugeot verbaasd me iedere keer weer. En een heerlijk schuifdak erin, echt genieten.

Verder hebben we dus ook nog een 206cc en zakelijk een Renault Megane van laatste model en dat is ook wel een erg fijne auto.
Afbeelding
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504

Gebruikersavatar
Canard Celeste
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 27 mei, 2021 19:18

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Canard Celeste » do 3 jun, 2021 14:45

Een C1 met een 1.4 commonrail diesel, een lekkere traktor. Daarnaast een Cortina transport 1vk,
de motoren zijn helaas al gone... iets met kinderen enzo :roll:
(°\=/°) 2cv6 1986

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Twécévé » ma 21 jun, 2021 09:47

Dit hebben we naast onze 2cv nog over de weg rollen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Canard Celeste
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: do 27 mei, 2021 19:18

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Canard Celeste » ma 21 jun, 2021 11:09

oooh wat leuk! Een Avento caravan. Helaas te zwaar voor de 2cv :lol:
(°\=/°) 2cv6 1986

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Isabelle » di 26 jul, 2022 19:11

Even een wat ouder topic reanimeren.

Ik heb al wat verschillende auto's gehad, van oud tot nieuwerwets, van simpel tot luxe... Mini, VW Passat, Renault Clio, Volvo's 740, 940 en V70, 2 klassieke Saab 900i's... 8)
Ook busjes zijn de revue gepasseerd, de laatste een klassieke Hanomag/Mercedes uit 1970, maar daarvan zijn door omstandigheden de papieren verloren gegaan voor ik het op mijn naam kon zetten en in orde maken, waardoor het tot tuinhuis en onderdelendonor werd gedegradeerd... :(
De laatste was die V70, die begon wat grote kosten krijgen met meer dan 400.000km op de teller op LPG, dus kreeg ik het idee om maar eens een nieuwe auto te kopen, dan ben je naar het schijnt voor vele jaren gerust en heb je ook geen gezeur met lage emissiezones en zo. Ik besloot iets tussen een auto en een busje in te nemen en sinds april 2016 rij ik een Fiat Doblo 1.4 T-Jet op LPG.
Hier een foto samen met een klassiek VW busje uit een tijd waarin ik nog niet geboren was, maar mij niet tegenhoudt om de Flower Power levensstijl te leven:
DobloT1.jpg
Ik heb ook enkele tweewielers gehad. Zoals veel 16-17-jarigen had ik brommertjes, een Piaggio Vespa Ciao, later een vlottere Benelli K2 scooter, maar mijn eerste snorfietsje die ik nog jaren heb bijgehouden was een Solex S3800 van 14 maart 1966. 8)
Later profiteerde ik van de regeling dat je met een autorijbewijs ook met een 125cc motorfiets mocht rijden en had ik een Suzuki TR125, en nog wat later behaalde ik mijn motorrijbewijs en heb ik een paar jaar gereden met een knalgele Yamaha XJ600N. Wegens gezondheidsredenen ben ik destijds gestopt met motorrijden. :(
YamahaXJ600N.jpg
Sinds ik die gele 600cc motorfiets heb verkocht kriebelt het ieder jaar opnieuw om terug met een (rug-vriendelijkere) tweewieler te rijden, en ook de Mini en de Volvo 740 had ik destijds eigenlijk liever willen bijhouden, maar intussen had ik geen garage meer om een motorfiets of een (jong-)klassieke auto veilig uit weer en wind te stallen, en financieel kon ik het niet meer verantwoorden.
Rijk ben ik nog steeds verre van, maar ik heb intussen wel een garage en na 6,5 jaar heb ik de full-omnium-verzekering van de Doblo gedegradeerd naar een goedkopere mini-omnium wat wat ruimte in de vaste kosten creëert.
Na wat kijken naar terug een oude Mini (dat rijdt zo hard), VW busjes (duur, groot, en mijn dagelijkse auto is al een busje), oude Volvo's (groot), motorscooters (moet ik weer helemaal in beschermende kledij)... besloot ik out of the bekende box te denken:
Geen motorfiets/-scooter meer, kan ik na al die jaren ook mijn helm en beschermkledij verkopen. Dus een auto...
Iets vrolijk en iconisch wat volop door de flower-power-generatie gereden werd, niet te groot maar geschikt voor 4 personen (de Doblo is een 2,5-zitter), volop betaalbare onderdelen beschikbaar, (soort van) cabrio aangezien ik er net zoals de motorfiets destijds vooral 's zomers mee zal rijden, hoge zachte vering voor mijn rug, zo weinig mogelijk poespas zodat er eea zelf aan gesleuteld en verbouwd kan worden, dit alles voor een betaalbaar budget...
Zo ben ik dus op de 2CV uit gekomen, wat grappig genoeg ook een knalgele 600cc is geworden zoals mijn laatste motorfiets: the circle of life!
geitje.jpg
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Erikjan » di 26 jul, 2022 21:19

Gefeliciteerd met je 2cv, dat vw busje is ook echt super vet mocht ik ooit genoeg geld overhebben .

Je moet wat te dromen houden he.

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Isabelle » di 26 jul, 2022 22:13

Erikjan schreef: di 26 jul, 2022 21:19 Gefeliciteerd met je 2cv, dat vw busje is ook echt super vet mocht ik ooit genoeg geld overhebben Afbeelding.
Je moet wat te dromen houden he.
Die foto is jammergenoeg niet in mijn garage, maar in de garage van de verkoper getrokken. :lol:
Zo'n busje zie ik mezelf ook wel mee rijden, maar ik vrees dat we naar een toekomst gaan waarin het onmogelijk wordt om een klassieker effectief te gebruiken om mee te reizen, of het zou al een elektrische ombouw moeten zijn... Het ziet er al naar uit dat ik met de 2CV volgend jaar niet in Wallonië zal mogen rijden, tenzij er last-minute nog een uitzonderingsmaatregel voor klassiekers komt... :(
Ontzettend jammer, want ik heb ook al dikwijls gedacht om op termijn de Doblo te vervangen door een leuke hydropneumatische Citroën... Ik vrees dat ik een paar decennia te laat geboren ben. :(
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door IVARIO » vr 29 jul, 2022 08:51

Dag Isabelle, ik woon ook in België en vroeg mij af of dat oldtimerverbod voor Wallonië al definitief is? En dan al vanaf 2023?

Hieronder trouwens wat foto's van onze "naast-de-eend"-auto's.
We hebben verder geen stallingsruimte over, dus hier gaat het bij blijven, tenzij we er eerst eentje zouden verkopen, maar daar is nu geen sprake van:

Peugeot 205 van 1997, sinds 2014 in ons bezit:
205 front.JPG
Originele VW T3 Eurec camper van 1980, sinds 2016 in ons bezit:
VW.JPG
NSU Prinz van 1972, sinds 01/2022 in ons bezit.
Ben derde eigenaar en staat nog in de originele lak.
Dit is eigenlijk een "nakomertje", dat toevallig op mijn pad kwam:
Cars and coffee Kasterlee II 210622.jpg
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
Isabelle
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Isabelle » vr 29 jul, 2022 10:34

IVARIO schreef: vr 29 jul, 2022 08:51 Dag Isabelle, ik woon ook in België en vroeg mij af of dat oldtimerverbod voor Wallonië al definitief is? En dan al vanaf 2023?
Ik vrees van wel, het staat al op de website van Wallonië: heel Wallonië wordt een lage emissiezone, er wordt enkel uitzondering gemaakt voor voertuigen die minder dan 3000km/jaar rijden. Het is nog de vraag hoe ze dat laatste gaan controleren natuurlijk, maar ze zullen wel een manier hebben/vinden veronderstel ik. Er kan natuurlijk nog altijd een uitzondering komen voor het zo ver is, maar als het niet meer verandert worden het de regels die nu op de site van Wallonië staan die vanaf januari 2023 zullen gelden... :?
Hieronder trouwens wat foto's van onze "naast-de-eend"-auto's.
Peugeot 205 van 1997, sinds 2014 in ons bezit:
Originele VW T3 Eurec camper van 1980, sinds 2016 in ons bezit:
NSU Prinz van 1972, sinds 01/2022 in ons bezit.
Leuke collectie!
groetjes,
Isabelle

Soleille la 2CV6 de 1986

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Yannick » vr 29 jul, 2022 13:16

Er is momenteel ook een vrijstelling voorzien voor auto's ouder dan 40: https://www.behva.be/nl/lez-wallonie/ Onze overheden houden blijkbaar nogal van die 40-jaargrens terwijl die uit de lucht gegrepen is en niet strookt met de wettelijke leeftijd van 30 jaar.

Behva vecht ervoor om een vrijstelling voor alle auto's met O-nummerplaat te verkrijgen zoals in Brussel en dat over heel het land.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Wat voor auto/motor heb je naast de Eend / Dyane ??

Bericht door Erikjan » za 30 jul, 2022 17:59

Wij hebben een 2cv Charleston en een 2cv pickup.

Mijn vrouw rijdt een fiat Panda van 2014.
Fijne auto goedkoop en er zit een airco in.

En ik rij een Renault Kangoo bestelbus. Maar die gaat er uit nu de Charleston klaar is. Er komt een huif op de pickup voor de modelvliegtuigen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Plaats reactie