We weten intussen dat het contactslot van onze 2CV(-afgeleiden) problematisch kan zijn, zo ook het mijne.
Nu ik een nieuwe contactrol gemonteerd heb, heb ik even het oude uit elkaar gehaald om te zien hoe dit nu werkt, en dit hier te delen:
Onderdelen:
- Als je de contactrol verwijdert zie je eerst een wit stuk plastic (niet op foto) met in het midden een gleuf die past over de pen aan de achterkant van het eigenlijke slot. Hieraan in wijzerszin draaien trekt dit stuk dieper in de behuizing.
- Eens dit eerste stuk gedemonteerd is zie je nog een wit stuk plastic met een groot rond gat in het midden, dit stuk wordt mee naar binnen geduwd maar draait niet in het contactrolhuis, ik noem dit de "contactor". Eens gedemonteerd ziet dit er van achteren bekeken zo uit:
- Vervolgens heb je nog het contactrolhuis zelf, dit ziet er binnenin zo uit, bekeken zoals je vanuit de bestuurderstoel door het contactslot heen zou kunnen kijken: Je ziet hier 2 dubbele "vleugeltjes" aan zitten
- De pennetjes aan de achterkant van de contactrol zijn binnenin verbonden met plaatjes die via de bodem van het contactrolhuis de wand bereiken en daar een bepaalde lengte naar voren toe verder lopen. Aan de kant van het portier komen deze verder naar voren dan aan de kant van het stuur.
- In positie 0 (uit) zit de contactor uit en wordt er geen verbinding gemaakt.
- In positie 1 (contact aan) zit de contactor iets dieper, hierdoor ontstaat via een vleugeltje verbinding tussen de contacten aan de kant van het portier en ontstaat er dus een verbinding tussen Voeding en Contactgeschakeld
- In positie 2 (starten) gaat de contactor nog dieper, blijft de verbinding tussen voeding en contactgeschakeld behouden, en komt er via het andere vleugeltje verbinding tussen de contacten aan de kant van het stuur bij. Hierdoor ontstaat verbinding tussen Voeding en Starten bovenop de verbinding tussen Voeding en Contactgeschakeld
- Koppel de accu los bij het werken aan het contactslot!
- Bij mijn 2CV zaten Voeding en Contactgeschakeld omgewisseld. Dit werkt even goed, maar door de opbouw van de contactrol gaat de stroom voor het starten dan door beide vleugeltjes via 4 contactpunten. Dit leidt mogelijk tot meer weerstand, dus meer spanningsval, maar ook meer warmte (gezien een 2CV soms even flink doorgestart moet worden) en bijhorende slijtage. Ik weet niet hoe het origineel hoort, maar ik raad dus aan om voeding boven en contactgeschakeld kant portier aan te sluiten.
- Voor je na het vervangen van de contactrol de boel terug aansluit, controleer of de sleutel draait, als dit niet het geval is moet je met behulp van een platte schroevendraaier of je portiersleutel in de gleuf even het witte stuk een halve toer tegen wijzerszin draaien en opnieuw proberen.
- Controleer dat de stekkers goed strak over de pinnen van de contactrol spannen. Hier gaat namelijk (als je geen relais-ombouw hebt gedaan) tijdens het rijden alle stroom voor de ontsteking, benzinemeter, voltmeter, spanningsregelaar, ruitenwissers... door, dus een slecht contact kan leiden tot flink wat overgangsweerstand en warmte. Als de stekkers niet goed spannen, geef ze dan voorzichtig een knijpje met een tangetje alvorens ze over de pennen van de contactrol te schuiven.
- Maak de stekkers aan de contactrol zo weinig mogelijk los tijdens het sleutelen/troubleshooten. Deze pennen zijn namelijk geklonken aan de verbindingsplaatjes binnenin, dit kan bij herhaaldelijk trekken/wringen aan de pennen speling en dus slecht contact krijgen. Hierdoor ontstaan startproblemen of kun je stilvallen tijdens het rijden.
- Je kan de stroom door het contactslot beperken door een relais ombouw te doen. In plaats van alle stroom voor de ontsteking/benzinemeter/voltmeter/spanningsregelaar/ruitenwissers/.... heb je dan enkel nog de stuurstroom van de relais door je contactrol lopen, de geschakelde verbruikers lopen dan via het contact van het relais.